Hyppää sisältöön

Vuoden 2026 talousarvio, 2026-2029 taloussuunnitelman laadinta, vuosi- ja palvelusuunnitelmien laadinta sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat muutoksineen, 2026 talous-

Tiedoksianto - 19.11.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Talouden ohje: Vuoden 2026 vuosisuunnitelmien laadinta

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 19.11.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kaupunginvaltuusto 10.11.2025 § 176 Vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelman hyväksyminen sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 14.11.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Päätösilmoitus: Palkkaratkaisua koskevat muutokset vuoden 2026 talousarvioon

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 29.10.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Valtuusto 10.11.2025

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelman hyväksyminen sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Esittelijä

Päätösehdotus

Vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelma hyväksytään. Talousarvio ja -suunnitelma sisältää talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteet.

Talousarvio sitoo valtuustoon ja muihin toimielimiin nähden Yleisperustelut-osan Talousarvion sitovuus ja raportointi -luvussa määriteltyjen sitovuussäännösten mukaisesti.

Sitoudutaan siihen, että pormestariohjelman mukaisesti etsitään 5 miljoonan euron investointirahoitus Kaupin kehittämiseen budjetin sisältä tai tarvittaessa lisätalousarviossa vuosille 2026–2028.

Konsernijohtajalle annetaan oikeus päättää organisaatiomuutoksiin liittyvien toimintojen ja niihin liittyvien määrärahojen siirroista sekä palkankorotuksiin varatun määrärahan kohdentamisesta konsernihallinnon yhteisistä eristä toimintayksiköille.

Konsernijohtajalle tai hänen määräämälleen konsernihallinnon viranhaltijalle annetaan seuraavat oikeudet:

  • oikeus ottaa vuoden 2026 mahdollisiin muutettuihin talousarvioihin sisältyvä lainamäärä
  • oikeus ottaa vuoden 2026 aikana lyhytaikaisia lainoja 100 milj. euron määrään saakka maksuvalmiuden turvaamiseksi
  • oikeus myöntää lyhytaikaisia antolainoja konserniyhteisöille yhteensä enintään 30 milj. euron määrään saakka
  • oikeus konvertoida ja maksaa ennenaikaisesti takaisin kaupungin taseeseen sisältyviä ottolainoja


Talousarvion liitetietoihin sisältyvät konserniyhteisöjen tavoitteet hyväksytään kuntalain 110 §:n tarkoittamiksi kuntakonsernin tavoitteiksi.

Konsernihallinnon talousyksikkö oikeutetaan tekemään talousarvioasiakirjaan teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin seuraavasti muutettuna:

Lisätään kolme muutosta yhtiöiden tavoitteisiin:

TVA:lta puuttui maininta korjausvelasta
Särkänniemen asiakastyytyväisyystavoite puuttuu
Pirkanmaan Voimialta puuttuu kustannustehokkuus

Toimielimen päätöksenteko - 23.10.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely KV 10.11.2025

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Keskustelu Tampereen strategiasta 2035, vuoden 2026 talousarviosta ja vuosien 2026-2029 taloussuunnitelmasta sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Avaa koko päätös

Valmistelija

Selostus

1. Tampereen strategian ja talousarvion esittely

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ilmari Nurminen.

2. Keskustelu

Esityslistan pykälistä 173-176 käydään keskustelu samanaikaisesti seuraavasti:

Ryhmäpuheenvuorot 10 minuuttia, valtuustoryhmät suuruusjärjestyksessä. Ryhmäpuheenvuorojen aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi.

Tampereen Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Kokoomuksen ja RKP:n Tampereen valtuustoryhmä
Tampereen vihreä valtuustoryhmä
Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä
Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Keskustan valtuustoryhmä
Tampereen Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä

Yksittäisten valtuutettujen puheenvuorot, joiden aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi.

Muutos- ja ponsiehdotukset pykäliin 174-176 on tehtävä pykälän 173 keskustelun aikana. Muutos- ja ponsiehdotuksia ei saa tehdä enää käsiteltäessä pykäliä 174-176. Pykälien 174-176 kohdalla suoritetaan vain mahdolliset äänestykset ja todetaan päätökset.

3. Yksityiskohtainen käsittely

Käsittely pykälän 173 osalta käydään talousarviokirjassa olevan jaottelun mukaisesti:

ESIPUHE s. 5-6

YLEISPERUSTELUT s. 9-50

Talous- ja strategiaprosessi s. 10

Talouden tasapaino-ohjelma s. 11-12

Tampereen kaupungin organisaatio s. 13-14

Taloudelliset lähtökohdat s. 15-17

Talouden kehitysnäkymät s. 15
Kuntatalous s. 16
Kaupungin talous s. 17

Toimintaympäristö s. 18-24

Väestö s. 18-19
Työ s. 20-22
Asuminen s. 23-24

Talousarvion rakenne, sitovuus ja seuranta s. 25-28

Talousarvion osat s. 25
Talousarvion sitovuus ja seuranta s. 25-27
Tilivelvollisuus s. 28

Henkilöstö s. 29-30

Tampereen strategia 2035 s. 31-35

Hyvinvoinnin edistäminen s. 31
Vuoden 2026 toiminnan tavoitteet s. 32
Strategiset painopisteet, valtuustokauden tavoitteet ja vuositavoitteet s. 33-35

Tuottavuuden tila s. 36-37

Kehitysohjelmat ja muu kehittämistoiminta s. 38-44

Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma s. 39
Hiedanranta-kehitysohjelma s. 40
Etelän kasvusuunta -kehitysohjelma s. 41
Kaikkien Tampere -kehitysohjelma s. 42
Muu kehittämistoiminta s.43-44

Ilmastobudjetti s. 45-47

Riskienhallinta ja turvallisuus s. 48-49

Hankinnat s. 50

KÄYTTÖTALOUSOSA JA INVESTOINNIT YKSIKÖITTÄIN s. 51-110

Sivistyspalvelujen palvelualue s. 52-65

Kasvatus- ja opetuslautakunta s. 52-58
Varhaiskasvatus ja esiopetus s. 55-56
Perusopetus s. 57-58

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta s. 59-65
Kulttuuri s. 62-63
Liikunta ja nuoriso s. 64-65

Elinvoiman palvelualue s. 66-90

Elinvoima- ja osaamislautakunta s. 66-75
Ammatillinen koulutus s. 69-70
Lukiokoulutus s. 71
Työllisyys- ja kasvupalvelut s. 72-73
Tampereen seudun työllisyysalue s. 74-75

Asunto- ja kiinteistölautakunta s. 76-90
Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka s. 79-80
Talonrakennushankkeet s. 81-90

Kaupunkiympäristön palvelualue s. 91-110

Yhdyskuntalautakunta s. 91-99
Kaupunkiympäristön suunnittelu s. 94-95
Kaupunkiympäristön rakennuttaminen ja ylläpito s. 96-97
Kestävä kaupunki s. 98-99

Joukkoliikennelautakunta s. 100-104
Joukkoliikenne s. 103-104

Konsernihallinto s. 105-109

Yhteiset erät s. 108-109

Vahinkorahasto s. 110

LASKELMAT s. 111-129

Tuloslaskelmaosa s. 112-122

Verotulot s. 115-117
Valtionosuudet s. 118-119
Korkotulot ja -menot s. 120-121
Muut rahoitustulot ja -menot s. 122

Investointiosa s. 123-125

Investoinnit s. 123-125

Rahoituslaskelmaosa s. 126-129

Rahoituslaskelma s. 126-127
Antolainauksen muutokset s. 128
Lainakannan muutokset s. 129

LIITTEET s. 130-156

Konsernin toiminta ja talous s. 131-142
Konserniyhteisöjen investoinnit vuonna 2026 s. 134-150

Tytäryhtiöiden tavoitteet 2026 s. 135-142
Investoinnit kohteittain 2026–2035 s. 143-150
Talousarviotavoitteiden arviointikriteerit s. 151-155
Täydentäviä tietoja s. 156

Lounastauko pidetään kello 12.00-13.00. Päivällistauko kello 17.30-18.00.

Esittelijä

Päätös

Merkittiin.

Toimielimen päätöksenteko - 16.10.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Valmis | Käsittely Kh 27.10.2025 > Kv 10.11.2025
Liitteet

Kh 27.10.2025 Talousarvioehdotuksen sisältämä talouden tasapaino-ohjelma (pdf, 1515 kt) - Suunnitelma - v1.0

Kh 27.10.2025 Pormestarin talousarvioehdotus 2026 (pdf, 3212 kt) - Suunnitelma - v1.0

Kh 27.10.2025 Talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät aloitteet ja niihin annetut vastaukset (pdf, 11119 kt) - Selvitys - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelman hyväksyminen sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Talousarvion rakenne ja sisältö

Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Kuntalain 110 §:ssä on kunnan talousarviosta säädetty seuraavaa:

’Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.'

Ehdotus kaupungin vuoden 2026 talousarvioksi ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelmaksi on laadittu ottaen soveltuvin osin huomioon talousarvion laadintaa koskevat säännökset ja ohjeet.

Tampereen kaupungin talousarvio koostuu seuraavista osista: yleisperustelut, käyttötalousosa ja investoinnit yksiköittäin, laskelmat sekä liitteet.

Talousarvio 2026

Vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelun lähtökohdat muodostavat Tampereen strategia 2035 -luonnos, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2024 tilinpäätös ja vuoden 2025 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2026–2029 koskevat taloudelliset ennusteet.  

Kaupunginvaltuusto päätti helmikuussa 2025 talouden tasapaino-ohjelman käynnistämisestä. Talouden tasapaino-ohjelman tavoitteena on saavuttaa tasapaino viimeistään vuoden 2029 talousarviossa, mikä edellyttää noin 60 milj. euron pysyvää tulosparannusta. Ohjelman toimenpiteet kohdistuvat vuosille 2026–2028 ja sisältävät sekä lisäystarpeita että tehostamis- ja sopeuttamistoimia. Osana ohjelmaa käynnistettiin yhteistoimintaneuvottelut, joiden tavoitteena oli noin 10 milj. euron pysyvä säästö henkilöstömenoissa. Talousarviovalmisteluun sisältyvät lisäykset ja sopeuttamistoimenpiteet vuosille 2026–2028 on esitetty erillisenä liitteenä ja ne on huomioitu vuoden 2026 talousarvioluvuissa ja vuosien 2027–2029 tuloslaskelmaskenaariossa. Lisäksi kaupungin tytäryhtiöt osallistuvat kaupungin talouden tasapainottamiseen. In-house-yhtiöt tukevat talouden tasapainottamista pitämällä palveluhintansa kilpailukykyisinä ja markkinoilla toimivien yhtiöiden osinkotavoitteita on korotettu. 

Osana yhteistoimintaneuvotteluita on käsitelty kaupunkiorganisaation uudistamista ja organisaatiorakenteeseen toteutettavat muutokset on käsitelty talousarvion kohdassa ”Tampereen kaupungin organisaatio”. Valtuusto päättää talousarvion määrärahoista ja tavoitteista. Palvelualuerakenteeseen ei esitetä muutoksia. Organisaatiomuutokset ja yhteistoimintaneuvotteluiden mukainen työnantajan toimenpidesuunnitelma toimeenpannaan toimivaltasäännösten mukaisesti valtuuston hyväksyttyä talousarvion. 

Taloutta pysyvästi tasapainottavia toimenpiteitä on löydetty jo merkittävästi tasapaino-ohjelman ensimmäisen vuoden aikana. Talouden tasapainottamistoimista huolimatta kaupungin taloudellinen tilanne on edelleen haastava ja taloussuunnitelmakausi 2026–2029 on alijäämäinen suunnitelman jokaisena vuonna. Suunnitelmakauden yhteenlaskettu tulos on alijäämäinen 128,9 milj. euroa, kun vuosille 2025–2028 alkuperäinen taloussuunnitelma oli yhteensä alijäämäinen 178,5 milj. euroa. Talouden suuntaa on siten aktiivisilla toimilla saatu parannettua. Alkuperäisestä 60 milj. euron pysyväisluonteisesta sopeutustarpeesta on näkymää saatu kurottua kiinni jo merkittävästi. Ilman vuoden 2025 aikana valmisteltuja talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteitä vuosille 2026–2028 (tehostamistoimenpiteitä 33,9 milj. euroa, yhteistoimintaneuvotteluiden pysyviä henkilöstökulusäästöjä 10,6 milj. euroa sekä yhtiöille asetettuja lisäosinkotavoitteita 2026–2028 10,6 milj. euroa) vuoden 2029 tuloksen arvioitaisiin olevan noin 78,4 milj. euroa alijäämäinen, kun se huomioiden toimenpiteet on alijäämäinen 23,3 milj. euroa. Talouden tasapainottamista tulee jatkaa sitkeästi valtuuston asettaman tavoitteen saavuttamiseksi siten, että vuosi 2029 on tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Tulo- ja menoperusteet sekä tilikauden tulos

Tampereen vuoden 2026 talousarvio on valmisteltu nykyisen 7,60 tuloveroprosentin ja nykyisten kiinteistöveroprosenttien mukaan.  

Verorahoitus (verotulot + valtionosuudet) kasvaa vuoden 2025 ennusteeseen verrattuna noin 59,3 milj. euroa (7,7 prosenttia). Verotuloja arvioidaan kertyvän 41 milj. euroa ja valtionosuuksia 18,3 milj. euroa edellisvuotta enemmän. Kunnallisverotuloja arvioidaan kertyvän 495 milj. euroa, kiinteistöverotuloja 111 milj. euroa ja yhteisöverotuloja 81 milj. euroa.  

Talousarviossa koko kaupungin yhteenlasketut nettomenot (toimintakate) ovat -765,7 milj. euroa. Nettomenot kasvavat vuoden 2025 ennusteeseen verrattuna 7,0 prosenttia (50,2 milj. euroa). Toimintakate sisältää kertaluonteisia omaisuuden myyntivoittoja ja maankäyttösopimuskorvauksia yhteensä 40,5 milj. euroa, mikä on 30,4 milj. euroa vuoden 2025 ennustetta vähemmän. Nettomenot kasvavat ilman myyntivoittojen vaikutusta 2,3 prosenttia, pääosin palvelutarpeen kasvun ja kunta-alan palkkaratkaisun vuoksi. Talousarvioon sisältyy lainsäädännön muutoksiin, palvelutarpeiden kasvuun ja kustannustason nousuun liittyviä lisäystarpeita sekä toiminnan tehostamistoimenpiteitä ja sopeuttamismahdollisuuksia. Talousarviossa on huomioitu mm. kunta-alan palkkaratkaisun noin 15,2 milj. euron kustannusvaikutus, yksiköiden talousarvioihin huomioituja pakollisia lisäystarpeita yhteensä 27,7 milj. euroa sekä toiminnan tehostamis- ja sopeuttamistoimenpiteitä yhteensä 18,6 milj. euroa. Lisäksi yhteistoimintaneuvotteluissa esitettyjen tehostamistoimenpiteiden kustannussäästö vuoden 2026 aikana on noin 6,9 milj. euroa.  

Tuloslaskelman rahoituserät kasvavat, kun markkinoilla toimivien tytäryhtiöiden osinkotavoitteita on korotettu yhteensä 7,6 milj. eurolla vuoden 2025 talousarvioon verrattuna. 

Vuoden 2026 talousarvion vuosikate on 96,3 milj. euroa. Vuosikate kattaa 70 prosenttia suunnitelman mukaisista poistoista. Tilikauden tulos on 41,4 milj. euroa negatiivinen. Toiminnallinen tulos on noin 52 milj. euroa alijäämäinen ja paranee kuluvan vuoden ennusteeseen verrattuna lähes 47 milj. euroa. Toiminnallisessa tuloksessa kertaluonteiset myyntivoitot on rajattu enintään 25 milj. euroon, jotta talouden kuva olisi realistisempi ja vuosien välinen vertailtavuus parempi. 

Investoinnit

Investointimenot ovat 232,0 milj. euroa. Nettoinvestoinnit ovat 230,7 milj. euroa. Investointien tulorahoitusprosentti on 42. 

Suurimmat investointipanostukset vuonna 2026 ovat talonrakennushankkeiden 105,4 milj. euron ja yhdyskuntalautakunnan alaiset 46,2 milj. euron nettoinvestoinnit. Talonrakennushankkeiden kokonaisbudjetista 72,7 milj. euroa käytetään varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen rakennuksiin. Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen rakennuksiin on suunniteltu käytettävän 14,2 milj. euroa. Yhdyskuntalautakunnan investointibudjetista suurin osa käytetään olemassa olevan yhdyskuntarakenteen perusparantamiseen sekä uuden rakentamiseen, joista muodostuu yhteensä noin 38,4 milj. euroa. Yhdyskuntalautakunnan investointeja kohdennetaan myös erikoisrakenteisiin, liikennejärjestelyihin sekä sähköisten järjestelmien vaihtoihin. Raitiotiehen liittyviin hankkeisiin on varattu 7,8 milj. euroa. Kehitysohjelmien investointibudjetti on vuonna 2026 yhteensä 30,9 milj. euroa, joka jakautuu Viiden tähden keskusta -kehitysohjelmaan 26,7 milj. euroa ja 4,2 milj. euron Hiedanrannan kehitysohjelmaan. Konsernihallinnossa on varattu investointirahaa Tampereen Särkänniemi Oy:n pääomittamiseen ja ICT-kehittämiseen.

Lainamäärä

Tulorahoitus ei riitä investointien kattamiseen, joten talousarviossa varaudutaan korollisen velan 149,5 milj. euron kasvuun. Uutta pitkäaikaista lainaa nostetaan enimmillään 206 milj. euroa ja pitkäaikaisia lainoja lyhennetään maksuohjelmien mukaisesti 56,5 milj. eurolla. Asukaskohtaisen lainamäärän arvioidaan olevan vuoden 2026 lopussa 4 524 euroa, mikä on 508 euroa vuoden 2025 lopun arviota enemmän.

Toiminnan tavoitteet

Ilmari Nurmisen pormestariohjelman 2025–2029 pohjalta päivitetty Tampereen strategia 2035 hyväksyttäneen kaupunginvaltuustossa 10.11.2025. Vuosi 2026 on uuden strategian ensimmäinen toteutusvuosi. 

Päivitetyn strategian visiona jatkaa Tekemisen kaupunki. Strategia jakautuu neljään painopisteeseen: Elämäniloa, Kestävyyttä ja Edelläkävijyyttä. Neljäs painopiste Yhdessä kokoaa organisaation toimintaan kohdistuvat poikkileikkaavat teemat. Painopisteet sisältävät valtuustokaudelle kohdistuvat linjaukset, tavoitteet ja niiden mittarit. 

Talousarviossa asetetaan valtuustoon nähden sitovia toiminnan tavoitteita vuodelle 2026 perustuen Tampereen strategialuonnokseen ja pormestariohjelmaan. Tavoitteiden valmistelua on uudistettu käynnistyneelle valtuustokaudelle. Kun aikaisemmin tavoitteita asetettiin ensisijaisesti toiminnan vaikuttavuudelle, asetetaan niitä jatkossa keskeiselle strategiaa edistävälle toiminnalle ja sen tuloksille. Muutoksella on haluttu erottaa selkeämmin valtuustokauden aikana tavoiteltava pitkän ajan vaikuttavuus vuositason tavoitteista. Lisäksi muutoksella on kytketty talousarviotavoitteet tiiviimmin talouden suunnitteluun ja näin ollen korostettu kyseisenä talousarviovuonna edistettäviä keskeisiä toimia. Muutoksella on myös haluttu tukea kaupunginvaltuuston vuositason ohjaustehtävää. Tavoitteissa pyritään edelleen selkeään toteuman arvioitavuuteen. Tavoitteille asetetaan talousarviossa arviointikriteerit, joiden perustella tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan ja niitä arvioidaan. Arviointikriteerit esitetään talousarvion liiteosassa. Myös tarkastuslautakunta pohjaa jatkossa oman arviointinsa talousarviossa esitettyihin arviointikriteereihin.  

Tavoitteissa korostuvat uuden strategian valmistelun myötä vahvistuneet teemat, joita ovat mm. yhdenvertaisuus, oppiminen ja osaaminen, kestävä kaupunkikehitys, kaupunginosien kehittäminen, yritystoiminnan ja työllisyyden edistäminen, kaupungin kansainvälinen veto- ja pitovoima sekä houkuttelevan tapahtuma- ja elämyskaupungin vahvistaminen.   

Painopisteessä Elämäniloa uusia tavoitteita on kohdistettu muun muassa oppimisen tuen uudistuksen toimeenpanoon, vieraskielisten oppilaiden suomen kielen osaamisen vahvistumiseen, lukutaidon vahvistumiseen, kulttuurin keskeisten tilahankkeiden etenemiseen, kohtaamispaikkatoiminnan käynnistymiseen sekä keskustan turvallisuuden vahvistamiseen. Painopisteessä kestävyyttä uusia tavoitteita on asetettu muun muassa kiertotalouden vahvistamiseen sekä kestävän liikkumisen kulkutapaosuuden edistämiseen. Lisäksi tavoitteita on kohdistettu kaupunginosien viihtyisyyden parantamiseen kulttuuritoiminnalla ja alueellisten hyvinvointierojen kaventamiseen liikunnallisella nuorisotyöllä sekä rakentamisen aikaisten haittojen hallintaan keskustan infrahankkeissa. Painopisteessä edelläkävijyyttä uusia tavoitteita on kohdennettu muun muassa työllisyyden edistämiseen, yritys- ja työnantajapalvelujen vahvistamiseen, ammatillisen koulutuksen kysyntälähtöisyyden parantamiseen sekä osaajahoukutteluun. Lisäksi tavoitteita on kohdennettu muun muassa kärkiosaamisalojen kilpailukyvyn vauhdittamiseen sekä Tampereen tunnettuuden vahvistamiseen kansainvälisenä kulttuuri ja elämyskaupunkina käynnistämällä Muumeihin liittyvät kansainväliset toimenpiteet ja tuotteistus. Yhdessä -painopisteen uudet tavoitteet liittyvät mm. digipalveluiden asiakaskokemuksen mittausmallin luomiseen sekä talouden tasapaino-ohjelman onnistuneeseen toteutukseen.  

Talousarviossa toiminnan tavoitteita asetetaan kaupunkitasoisesti sekä erikseen lautakunnille ja konserniyhtiöille. Myös konserniyhteisöjen tavoitteet toteuttavat Tampereen strategiaa. 

Strategian sisältöjä tarkennetaan lautakuntien ja kaupunginhallituksen alaiselle toiminnalle laadittavissa strategian toteutussuunnitelmissa (entiset palvelusuunnitelmat). Toteutussuunnitelmat laaditaan vuosille 2026–2029. Toteutussuunnitelmien sisällöt tarkentuvat vuosisuunnitelmissa.  

Tavoitteet hyväksytään lopullisessa muodossaan osana talousarviota 10.11.2025.

Taloussuunnitelma 2026–2029

Talousarviokirjaan sisältyy taloussuunnitelma vuosille 2026–2029. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelma vuosille 2027–2029 on laadittu karkealla tasolla. Suunnitelmassa on huomioitu talouden tasapaino-ohjelmaan sisältyvät toimenpiteet. Investoinneista esitetään taloussuunnitelmakauden investoinnit sekä alustavat suunnitelmat vuosille 2030–2035. Suunnitelmat tarkentuvat tulevien vuosien taloussuunnitelmissa. 

Kuntatalouden lähivuosien talousnäkymät ovat vaikeat. Vuosien 2027–2029 talouden suunnitteluun sisältyy paljon epävarmuustekijöitä erityisesti työllisyyskehitykseen ja valtionosuusuudistuksen vaikutukseen liittyen. Kuntien menopaineita kasvattavat muun muassa kunta-alan palkankorotukset, kuntien kasvaneet rahoitusvastuut työttömyysetuuksista sekä tuntuvat investointitarpeet.  

Taloussuunnitelmavuosien 2026–2029 yhteenlaskettu tulos on negatiivinen 128,9 milj. euroa. Tämä edellyttää talouden tasapainottamisen sitkeää jatkamista myös tulevina vuosina kaupunginvaltuuston 17.2.2025 linjaamien periaatteiden mukaisesti. Vuosikatetta tulee parantaa ja investointitarpeita priorisoida tai siirtää suunnitelmakauden tasapainoon saattamiseksi ja velkaantumisen hidastamiseksi. 

Kuntalain 110 §:n mukaan ’taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.’ Tampereen kaupungin taseessa oli vuoden 2024 tilinpäätöksessä edellisiltä tilikausilta kertyneitä ylijäämiä 850,5 milj. euroa. Taloussuunnitelmakauden lopussa ylijäämäksi arvioidaan 692 milj. euroa. 

Investoinnit 2026–2029

Taloussuunnitelmakauden investointitaso pysyy edelleen korkeana. Kaupungin yhteenlasketut nettoinvestoinnit ovat taloussuunnitelmakaudella noin 955 milj. euroa eli vuosittain keskimäärin noin 239 milj. euroa. Investointien tulorahoitusprosentti vaihtelee 41 ja 50 prosentin välillä. 

Talonrakennusinvestointien määrä nousee merkittävästi taloussuunnitelmavuosina ollen kokonaisuutena noin 475 milj. euroa. Seuraavaksi suurin kokonaisuus ovat yhdyskuntalautakunnan noin 197 milj. euron investoinnit. Viiden tähden keskusta- ja Hiedanranta-kehitysohjelmien yhteenlasketut investoinnit ovat 127 milj. euroa. 

Lainamäärän kehitys 2026–2029

Suurten investointisuunnitelmien vuoksi velkaantumisen arvioidaan jatkuvan. Taloussuunnitelmavuosina 2026–2029 varaudutaan keskimäärin noin 148 milj. euron vuotuiseen lainamäärän kasvuun. Kauden lopulla korollista velkaa arvioidaan olevan noin 1,65 miljardia euroa ja asukaskohtainen lainamäärä voi nousta yli 5 950 euroon. Lainamäärän kasvu tulee kuitenkin todennäköisesti jäämään pienemmäksi, sillä kaikki investoinnit eivät toteudu suunnitellussa aikataulussa, joitain omistuksia järjestellään uudelleen investointien rahoittamiseksi ja jotain omaisuutta voidaan myydä sekä investointeja toteutetaan vaihtoehtoisilla rahoitusmalleilla. 

Talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja muut talousarvioon liittyvät asiat

Kaupunginvaltuusto on 26.9.2005 päättänyt, että aloitteiden käsittelyohjeistusta ja sen noudattamista tarkennetaan, jotta vastaukset aloitteisiin tulisivat nopeammassa tahdissa käsittelyyn. Päätöksen mukaan ’jos aloitteessa edellytetään määrärahaa, se käsitellään talousarvion yhteydessä’.

Lautakunnat ovat käsitelleet aloitteita tällaisina talousarvioaloitteina. Lisäksi yhteen lautakunnille kuulumattomaan aloitteiseen on viranhaltijavastaus. Aloitteet, tiivistelmä vastauksista sekä vastaukset kokonaisuudessaan on koottu liitteeksi.

Esittelijä

Nurminen Ilmari, Pormestari

Päätösehdotus

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelma hyväksytään. Talousarvio ja -suunnitelma sisältää talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteet.

Talousarvio sitoo valtuustoon ja muihin toimielimiin nähden Yleisperustelut-osan Talousarvion sitovuus ja raportointi -luvussa määriteltyjen sitovuussäännösten mukaisesti.

Konsernijohtajalle annetaan oikeus päättää organisaatiomuutoksiin liittyvien toimintojen ja niihin liittyvien määrärahojen siirroista sekä palkankorotuksiin varatun määrärahan kohdentamisesta konsernihallinnon yhteisistä eristä toimintayksiköille.

Konsernijohtajalle tai hänen määräämälleen konsernihallinnon viranhaltijalle annetaan seuraavat oikeudet:

  • oikeus ottaa vuoden 2026 mahdollisiin muutettuihin talousarvioihin sisältyvä lainamäärä
  • oikeus ottaa vuoden 2026 aikana lyhytaikaisia lainoja 100 milj. euron määrään saakka maksuvalmiuden turvaamiseksi
  • oikeus myöntää lyhytaikaisia antolainoja konserniyhteisöille yhteensä enintään 30 milj. euron määrään saakka
  • oikeus konvertoida ja maksaa ennenaikaisesti takaisin kaupungin taseeseen sisältyviä ottolainoja


Talousarvion liitetietoihin sisältyvät konserniyhteisöjen tavoitteet hyväksytään kuntalain 110 §:n tarkoittamiksi kuntakonsernin tavoitteiksi.

Konsernihallinnon talousyksikkö oikeutetaan tekemään talousarvioasiakirjaan teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelma hyväksytään. Talousarvio ja -suunnitelma sisältää talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteet.

Talousarvio sitoo valtuustoon ja muihin toimielimiin nähden Yleisperustelut-osan Talousarvion sitovuus ja raportointi -luvussa määriteltyjen sitovuussäännösten mukaisesti.

Sitoudutaan siihen, että pormestariohjelman mukaisesti etsitään 5 miljoonan euron investointirahoitus Kaupin kehittämiseen budjetin sisältä tai tarvittaessa lisätalousarviossa vuosille 2026–2028.

Konsernijohtajalle annetaan oikeus päättää organisaatiomuutoksiin liittyvien toimintojen ja niihin liittyvien määrärahojen siirroista sekä palkankorotuksiin varatun määrärahan kohdentamisesta konsernihallinnon yhteisistä eristä toimintayksiköille.

Konsernijohtajalle tai hänen määräämälleen konsernihallinnon viranhaltijalle annetaan seuraavat oikeudet:

  • oikeus ottaa vuoden 2026 mahdollisiin muutettuihin talousarvioihin sisältyvä lainamäärä
  • oikeus ottaa vuoden 2026 aikana lyhytaikaisia lainoja 100 milj. euron määrään saakka maksuvalmiuden turvaamiseksi
  • oikeus myöntää lyhytaikaisia antolainoja konserniyhteisöille yhteensä enintään 30 milj. euron määrään saakka
  • oikeus konvertoida ja maksaa ennenaikaisesti takaisin kaupungin taseeseen sisältyviä ottolainoja


Talousarvion liitetietoihin sisältyvät konserniyhteisöjen tavoitteet hyväksytään kuntalain 110 §:n tarkoittamiksi kuntakonsernin tavoitteiksi.

Konsernihallinnon talousyksikkö oikeutetaan tekemään talousarvioasiakirjaan teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Vuoden 2026 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin.

Tiedoksianto - 14.10.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kaupunginhallituksen päätös § 424 Vuoden 2026 talousarvion valmistelu ja yhteistoimintaneuvottelujen päättyminen

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 7.10.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kaupunginhallituksen päätös § 406 Vuoden 2026 talousarvion laadinnan tilannekatsaus (kehittämiskokousasia)

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 19.9.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Valmis | Käsittely Kh 6.10.2025
Liitteet

Kh 6.10.2025 Neuvottelupöytäkirja 2.10.2025, allekirjoitettu (pdf, 282 kt) - Ote - v1.0

Kh 6.10.2025 Toimintasuunnitelma työllistymisen edistämiseksi (pdf, 205 kt) - Suunnitelma - v1.0

Kh 6.10.2025 Henkilöstön edustajien kannanotto 1.10.2025 (pdf, 79 kt) - Kirje - v1.0

Kh 6.10.2025 Tampereen kaupungin työsuojeluvaltuutettujen kannanotto 4.9.2025 (pdf, 111 kt) - Kirje - v1.0

Kh 6.10.2025 Neuvotteluesitys 11.8.2025 (pdf, 262 kt) - Ote - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 talousarvion valmistelu ja yhteistoimintaneuvottelujen päättyminen

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja
Pietikäinen Niina, Henkilöstöjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422 ja henkilöstöjohtaja Niina Pietikäinen, puh. 040 707 9147, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Vuoden 2026 talousarviota ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelmaa valmistellaan parhaillaan. Kaupunginhallitus on ohjeistanut talousarvion laadintaa ja asettanut talousarvion tulo- ja menokehyksen 30.6.2025 kokouksessaan. Osana talousarvion ja -taloussuunnitelman laadintaa ja talouden tasapaino-ohjelman valmistelua kaupunginhallitus antoi toimeksiannon käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, joilla tavoitellaan noin 10 milj. euron pysyväisluonteista säästövaikutusta henkilöstömenoihin. Ilman edellytettyä lisäsäästöä kehyspäätöksen mukainen talousarvion tulos olisi alijäämäinen 54,4 milj. euroa.

Yhteistoimintaneuvotteluja on käyty kaupungin laajennetussa yhteistoimintaryhmässä ajalla 18.8.–2.10.2025. Työnantaja arvioi neuvotteluesityksessä 11.8.2025 talousarvion edellyttämistä tehostamistoimista aiheutuvan enintään 400 irtisanomista tai olennaista tehtävämuutosta ja enintään 200 osa-aikaistamista. Neuvotteluissa on käsitelty suunniteltujen tehostamistoimenpiteiden perusteita, vaikutuksia ja vaihtoehtoja yhteistoimintalain edellyttämällä tavalla.

Neuvottelujen lopputuloksena työnantaja esittää toimenpidesuunnitelmaa, jolla saavutettaisiin vuoden 2026 aikana noin 6,9 milj. euron kustannussäästö. Kokonaiselle kalenterivuodelle laskettuna toimenpiteiden säästövaikutus on noin 10,6 milj. euroa. Toimenpidesuunnitelmasta arvioidaan aiheutuvan 122 irtisanomista koko- tai osa-aikaisiin tehtäviin. Irtisanomisten vaikutus henkilötyövuosina on noin 82. Lisäksi aiheutuu 45 irtisanomisperusteista tehtävämuutosta tai muuta olennaista tehtävämuutosta ja kolme osa-aikaistamista. Vähennystoimenpiteiden määrää on saatu lievennettyä jättämällä avoimia tehtäviä täyttämättä esimerkiksi eläköitymisten johdosta sekä hyödyntämällä määräaikaisten tehtävien päättymisiä.

Toimenpidesuunnitelmat tarkentuvat toimeenpanovaiheessa, joka käynnistyy talousarvion hyväksynnän jälkeen marraskuussa. Toimeenpanovaiheessa henkilötason muutoksista eli mahdollisista irtisanomisista ja tehtävämuutoksista päättää toimivaltainen työnantajan edustaja. Irtisanomisten ja irtisanomisperusteisten tehtävämuutosten lisäksi tehostamistoimista arvioidaan aiheutuvan myös organisaatiorakenteiden muutoksia ja vähäisiä tehtävämuutoksia erityisesti hallinnon tehtävissä.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 14.1 §:n mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta (2. kohta), ohjata toiminnan ja talouden suunnittelua (4. kohta), vastata kaupungin toiminnan yhteensovittamisesta (8. kohta) ja edustaa kaupunkia työnantajana ja vastata kaupungin henkilöstöpolitiikasta (11. kohta).

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Vuoden 2026 talousarvion valmistelun ja yhteistoimintaneuvottelujen päättymisen tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain mukaiset yhteistoimintaneuvottelut on käyty ajalla 18.8.–2.10.2025. 

Yhteistoimintaneuvottelujen lopputulos merkitään tiedoksi ja se hyväksytään talousarvion jatkovalmistelun pohjaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Toimielimen päätöksenteko - 19.9.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Valmis | Käsittely Khkeko 29.9.2025

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 talousarvion laadinnan tilannekatsaus (kehittämiskokousasia)

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Vuoden 2026 talousarvio ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelmaa valmistellaan parhaillaan. Kaupunginhallitus on ohjeistanut talousarvion laadintaa ja asettanut talousarvion tulo- ja menokehyksen kokouksessaan 30.6.2025 (§ 319).

Kehyspäätöksen yhteydessä kaupunginhallitus ohjasi organisaatiota jatkamaan talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteiden valmistelua osana talousarvion valmistelua. Talousarviokehyksessä on huomioitu muun muassa kunta-alan palkkaratkaisun noin 13 milj. euron kustannusvaikutus, toimintayksiköiden esittämiä pakollisia lisäystarpeita yhteensä 25,7 milj. euroa sekä toiminnan tehostamis- ja sopeuttamistoimenpiteitä yhteensä 18,7 milj. euroa. Talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteistä päättää valtuusto talousarvion yhteydessä. 

Kehyspäätöksen mukainen talousarvion 2026 tulos olisi alijäämäinen 54,4 milj. euroa. Lisäksi osana talousarvion ja -taloussuunnitelman laadintaa ja talouden tasapaino-ohjelman valmistelua Tampereen kaupunki käynnisti elokuussa 2025 yhteistoimintaneuvottelut, joilla tavoitellaan noin 10 milj. euron pysyväisluonteista säästövaikutusta henkilöstömenoihin.

Lautakunnat ovat käsitelleet talousarvioesityksiään ja myös talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteitä. Osasta tasapaino-ohjelman toimenpiteistä on valmisteltu myös vaikutusten ennakkoarviointia päätöksenteon tueksi.

Pormestarin talousarvioesitykseen tullaan vielä valmistelussa päivittämään tarvittaessa viimeisimmät arviot verotuloista, valtionosuuksista sekä rahoitustuloista ja -menoista. Lisäksi pormestarin johdolla talousarvioon voidaan huomioida myös muita toimintakatteeseen ja investointitasoon vaikuttavia asioita. Koko kaupungin organisaatiota koskevien yhteistoimintaneuvotteluiden on tarkoitus päättyä lokakuun alussa. Mahdolliset yhteistoimintaneuvotteluiden kustannusvaikutukset tullaan huomioimaan pormestarin talousarvioesityksessä. Kaupunginhallitus käsittelee yhteistoimintaneuvotteluiden päättymistä kokouksessaan 6.10.2025.

Investointien valmistelun tilanne

Valmistelutilanteen mukaan vuosina 2027–2029 investointitaso vaihtelee noin 232,4 ja 250,0 milj. euron välillä. Keskimääräinen investointitaso on noin 238,2 milj. euroa. Investointien tulorahoitusprosentti vaihtelee 37 ja 47 prosentin välillä. Investointien valmistelu jatkuu pormestarin talousarvioesitystä varten.

Toiminnan tavoitteiden valmistelu

Talousarvion 2026 toiminnan tavoitteet tulevat perustumaan Tampereen Tekemisen kaupunki -strategian päivityksen valtuustokauden tavoitteisiin. Talousarviossa toiminnan tavoitteita asetetaan kaupunkitasoisesti ja erikseen lautakunnille. Myös konserniyhteisöille asetetaan tavoitteita valmistelussa oleva strategia huomioiden.

Pormestarin talousarvioehdotus esitellään 22.10.2025 kaupungin yhteistoimintaryhmälle sekä sen jälkeen medialle, kaupunginhallituksen talousarviokäsittely on 27.10.2025 ja kaupunginvaltuusto päättää talousarviosta 10.11.2025.

Talousarvion valmisteluvaiheen tilannetta esitellään kokouksessa.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 14.1 §:n mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta (2. kohta) sekä ohjata toiminnan ja talouden suunnittelua (4. kohta).

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Vuoden 2026 talousarvion laadinnan tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksianto - 9.9.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kaupunginhallituksen päätös § 352 Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulun päivitys (kehittämiskokousasia)

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 26.8.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Valmis | Käsittely Khkeko 1.9.2025
Liitteet

Kh keko 1.9.2025 Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu, päivitys (pdf, 143 kt) - Suunnitelma - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulun päivitys (kehittämiskokousasia)

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Kaupunginhallitus on 3.2.2025 § 46 hyväksynyt vuoden 2026 talousarvion valmistelua ja strategian päivitystä ohjaavan aikataulun.

Aikatauluun on syytä tehdä muutoksia kaupungin 18.8.2025 käynnistämien yhteistoimintaneuvottelujen vuoksi. Strategiaprosessiin ei tule muutoksia.

Muutoksena aiempaan on pormestarin talousarvioehdotuksen yhteistoimintaryhmäkäsittelyn ja mediatilaisuuden siirto keskiviikolle 22.10.2025.

Aiemmin talousarvioehdotus on esitelty valtuuston iltakoulussa lokakuun kokouksen yhteydessä, mutta yhteistoimintaneuvottelujen aikataulun vuoksi pormestarin talousarvioehdotus ei valmistu 13.10.2025 mennessä. Valtuutettujen on mahdollisuus tutustua pormestarin talousarvioesitykseen seuraamalla talousarvion julkistuksen mediatilaisuuden suoraa lähetystä tai katsomalla siitä tehty tallenne.

Pormestarin talousarvioesitys julkistetaan 22.10.2025, kaupunginhallitus käsittelee sitä 27.10.2025  ja valtuusto päättää talousarviosta kokouksessaan 10.11.2025.

Hallintosäännön (1.6.2025) 14.1 § mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta (2. kohta), ohjata kaupunkistrategian laadintaa (3. kohta) sekä toiminnan ja talouden suunnittelua (4. kohta). 

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin päivitetty aikataulu hyväksytään liitteen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksianto - 8.7.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kaupunginhallituksen päätös § 319 Vuoden 2026 talousarviokehys ja yhteistoimintaneuvottelujen käynnistäminen

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 1.7.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Talouden ohje: Vuoden 2026 talousarvion laadinta

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 18.6.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Valmis | Käsittely Kh 30.6.2025
Liitteet

Kh 30.6.2025 Vuoden 2026 talousarviokehys (pdf, 1502 kt) - Suunnitelma - v1.0

Kh 30.6.2025 Kehysesityksen sisältämä talouden tasapaino-ohjelma (pdf, 1492 kt) - Suunnitelma - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 talousarviokehys ja yhteistoimintaneuvottelujen käynnistäminen

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Toiminnan tavoitteiden valmistelu ja kehitysohjelmat 2026 

Tampereen Tekemisen kaupunki -strategian päivitys on käynnistynyt ja Ilmari Nurmisen pormestariohjelma luo pohjan strategian jatkovalmisteluun. Strategia ulottuu vuoteen 2035, ja se sisältää valtuustokauden 2026–2029 tavoitteet. Strategia valmistellaan siten, että se olisi hyväksymiskäsittelyssä kaupunginvaltuustossa 10.11.2025. 

Strategian valmisteluaikataulun vuoksi kehyksessä esitetään vuoden 2026 suunnittelua ohjaavat painotukset, joiden pohjalta jatketaan vuoden 2026 talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelua osana uuden strategian laadintaa. Painotukset perustuvat nykyiseen strategiaan, tunnistettuihin toimintaympäristön muutoksiin ja toiminnan muutostarpeisiin sekä muuhun strategiaprosessissa keväällä syntyneeseen pohja-aineistoon. Kaupunginhallituksen kehittämiskokous linjasi painotukset osana toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat -aineistoa 12.5.2025. Esitetyt painopisteet ohjaavat talousarvion jatkovalmistelua, mutta niihin tulee tarkennuksia ja lisäyksiä strategian valmistelun edetessä. 

Talousarvion 2026 toiminnan tavoitteet tulevat perustumaan Tampereen Tekemisen kaupunki -strategian päivityksen valtuustokauden tavoitteisiin. Talousarviossa toiminnan tavoitteita asetetaan kaupunkitasoisesti ja erikseen lautakunnille. Myös konserniyhteisöille asetetaan tavoitteita valmistelussa oleva strategia huomioiden.  

Tampereen kaupungin kehittämistoiminnan ja merkittävien strategisten muutosten edistämisen kärkinä toteutetaan kaupunginhallituksen ohjauksessa olevia kehitysohjelmia. Kehitysohjelmat ovat laajoja, pääsääntöisesti kahta tai kolmea palvelualuetta yhdistäviä kokonaisuuksia, joihin liittyy merkittäviä taloudellisia panostuksia ja laajaa yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Vuoden 2025 aikana toteutuksessa on ollut seitsemän kehitysohjelman kokonaisuus: Viiden tähden keskusta, Hiedanranta, Hiilineutraaleja tekoja, Älykaupunki kaupunkilaisille, Elämystalous, Hyvinvointi sekä Tampere Welcoming City. Kehitysohjelmista Hiilineutraaleja tekoja, Älykaupunki kaupunkilaisille ja Elämystalous päättyvät ohjelmasuunnitelmien mukaisesti vuoden 2025 loppuun mennessä.  

Vuodelle 2026 esitetään jatkettavaksi ohjelmasuunnitelmien mukaisesti jatkavien ohjelmien kokonaisuus: Viiden tähden keskusta, Hiedanranta, Hyvinvointi ja Welcoming city. Lisäksi uutena kaupunkikehitysohjelmana esitetään käynnistettäväksi etelän suunnan eli nykyisen järjestelyratapihan alueen, Hatanpään ja Lakalaivan alueen kehittäminen.  

Talousarviovalmistelun lähtökohdat

Lähtökohdan vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat kaupunginvaltuuston päätös talouden tasapaino-ohjelman periaatteista, Ilmari Nurmisen pormestariohjelma,​ kaupungin vuoden 2025 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2026–2029 koskevat taloudelliset ennusteet. Tampereen kaupungin vuoden 2025 talous on jäämässä talousarviota heikommaksi. Alkuperäinen talousarvio päätyi 39,6 milj. euron alijäämään. Huhtikuun talouskatsauksen mukaan laadittu tilinpäätösennuste on 54,2 milj. euroa alijäämäinen. Toiminnallinen tulosennuste on 103,3 milj. euroa alijäämäinen, jossa pysyvien vastaavien myyntivoittoja on huomioitu talouden tasapaino-ohjelman periaatteiden mukaisesti vain 25 milj. euroa. Kuntien talous on edelleen heikossa tilassa vuonna 2025. Yleinen taloustilanne on Suomessa alaviritteinen. Talouden ennusteiden mukaan talous elpyy tulevina vuosina, mutta varsin maltillista tahtia. Työttömyys on edelleen korkealla ja rasittaa osaltaan kuntataloutta TE-uudistuksessa kunnille siirtyneiden suurempien työllisyydenhoidon kustannusosuuksien myötä. 

Tuloperusteet

Verotulojen kokonaismääräksi arvioidaan ensi vuonna 687,0 milj. euroa, joka on 39 milj. euroa (6,0 %) vuoden 2025 toteumaennustetta enemmän. Tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit on talousarviovalmistelussa pidetty vuoden 2025 tasolla.   

Valtionosuuksia arvioidaan saatavan alustavien arvioiden perusteella 137,8 milj. euroa, mikä on noin 14,0 milj. euroa vuoden 2025 ennustetta enemmän. Valtionosuuksien määrä tarkentuu loppuvuoden aikana.  

Talousarviokehys

Talousarviokehyksessä on lähtökohtana pääosin nykyisten palvelujen taso. Vuoden 2026 talousarviokehyksen valmistelussa on suhtauduttu pidättyväisesti menojen lisäysesityksiin ja kartoitettu laajasti toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi. Lautakuntien kehysesityksiin on huomioitu kaupungin kasvusta sekä lakisääteisistä muutoksista aiheutuvat pakolliset lisäykset, kunta-alan palkkaratkaisun vaikutukset sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrakustannukset. Sopeuttamistoimenpiteiden valmistelussa on huomioitu pormestariohjelman linjauksia.

Kehyksen toimintakate heikkenee vuoden 2025 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna 62,0 milj. euroa (8,7 %). Tilannetta selittää erityisesti omaisuuden myyntivoittojen aleneminen 45,3 milj. euroa kuluvan vuoden alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. Ilman myyntivoittojen alenemista toimintakate heikkenee maltilliset 16,7 milj. euroa (2,1 %). Kehyksessä vuosikate on 81,5 milj. euroa ja tilikauden tulos 54,4 milj. euroa alijäämäinen. 

Talousarvion jatkovalmistelussa tavoitellaan tilikauden tuloksen parantamista. Toimintayksiköiden tulee laatia talousarvioesityksensä enintään talousarviokehyksen mukaiseksi. Palvelutarpeen kasvua on kehyksessä osoitetun rahoituksen lisäksi rahoitettava talousarviokehyksen sisäisin siirroin tai tuloja lisäämällä. Toimintayksiköiden tuleekin välttää esittämästä uusia pysyviä toimintamenoja lisääviä palveluja. Taloussuunnitelmakaudella 2026–2029 on hidastettava toimintamenojen kasvua. Parhaiten se onnistuu pidättäytymällä uusien toimintojen aloittamisesta ja nykyisten toimintojen laajentamisesta. Talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteitä on valmisteltu vuosille 2026–2028. Tarkempi talouden tasapainottaminen tehdään vuosittain osana talous- ja strategiaprosessia.  

Hallintosäännön mukaan konsernijaoston tehtävänä on mm. vastata konsernirakenteen strategisesta kehittämisestä sekä ohjata ja valvoa omistajana konserniyhteisöjä siten, että nämä toimivat valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden mukaisesti. Talousarviossa tytäryhtiöille asetetaan osinkotavoitteet ja in-house-tukipalveluyhtiöille on niiden perustamisvaiheessa asetettu selkeät tehostamistavoitteet, joiden tulee näkyä kaupungille kilpailukykyisesti tuotettuina palveluina. Konsernijaoston tulee ohjata ja tukea yhtiöitä näiden tavoitteiden saavuttamisessa sekä kriittisesti arvioida kaupungin yhtiöomistuksia ja tarvittaessa tehdä myyntiesityksiä uusien investointien rahoituksen mahdollistamiseksi.  

Investoinnit

Päivitetyssä investointisuunnitelmassa kaupungin investointitarpeet ja investointitaso ovat edelleen hyvin korkeat. Vuoden 2026 kehyksen investointitaso on 217,4 milj. euroa ja vuosien 2027–2029 alustava investointitaso on keskimäärin 230 milj. euroa. Lopullisesti investointitasosta päätetään vuosittain valtuuston talousarviokokouksessa marraskuussa. Useita suuria investointeja on suunniteltu toteutettavaksi ja aloitettavaksi taloussuunnitelmakaudella 2026–2029. Jos kaikki suunnitellut investoinnit toteutuisivat suunnitellussa aikataulussa, niin kaupungin lainamäärä jatkaisi kasvamistaan, mikä lisäisi sopeuttamistarvetta paljon. Tämän vuoksi vuosikatteen tasoa suhteessa investointeihin on parannettava merkittävästi taloussuunnitelmakaudella. Investointitarpeet ovat hyvin korkeat koko 2020-luvun loppupuoliskon, joten investointeja tulee jaksottaa suunniteltua pidemmälle aikavälille. Liiallisen velkaantumisen estämiseksi tavoitellaan taloussuunnitelmakaudella nykyistä selvästi korkeampaa oman tulorahoituksen tasoa suhteessa investointeihin.

Talousarviovalmistelun eteneminen

Lautakuntien ja johtokuntien talousarvioesitykset valmistuvat 12.9.2025 mennessä. Pormestarin talousarvioehdotus esitellään 20.10.2025, kaupunginhallituksen talousarviokäsittely on 27.10.2025 ja kaupunginvaltuusto päättää talousarviosta 10.11.2025.  

Talouden tasapaino-ohjelma

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 17.2.2025 § 28 talouden tasapaino-ohjelman periaatteista:

  1. kaupunki käynnistää talouden tasapaino-ohjelman laadinnan vuoden 2026 talousarvioprosessin yhteydessä  

  1. tasapaino tarkoittaa, että kaupungin tuloslaskelman tulos on 0 tai parempi ilman kertaluonteisia poikkeuksellisia eriä ja pysyvien vastaavien myyntivoittoja huomioidaan enintään 25 milj. euroa vuosittain  

  1. tasapaino saavutetaan viimeistään vuoden 2029 talousarviossa ja tasapaino-ohjelmalla pyritään noin 60 milj. euron pysyvään toiminnallista tulosta parantavaan vuosivaikutukseen  

  1. ohjelman toimenpiteet valmistellaan yhteistyössä henkilöstön kanssa  

  1. toimenpiteet jaksotetaan vuosille 2026–2028 etupainotteisesti tulosten varmistamiseksi  

  1. ohjelman valmistelussa huomioidaan kaikki kaupungin talouden osatekijät    


Valtuuston 17.2.2025 päätöksen perusteluissa todetaan, että tasapaino-ohjelman valmistelu on tarkoitus toteuttaa vuoden 2026 talousarvioprosessissa. Kaupungin talouden tervehdyttämiseksi löydettäisiin kestävät keinot valtuuston hyväksymien periaatteiden mukaisesti siten, että ne voidaan ottaa huomioon vuoden 2026 talousarvion tulo- ja menokehyksen hyväksymisen yhteydessä kesäkuussa 2025. Tasapaino-ohjelman 2026–2029 keinot käsiteltäisiin osana normaalia talousarvioprosessia syksyn 2025 aikana. Valtuusto hyväksyisi tasapaino-ohjelman keinot talousarviokokouksessa osana talousarviota 2026 ja taloussuunnitelmaa 2026–2029. Talouden tasapaino-ohjelman valmistelussa huomioitaisiin kaikki talouden osatekijät, jotka vaikuttavat kaupungin kokonaistuottoihin ja -menoihin. 

Vuoden 2026 talousarviokehykseen sisältyy lainsäädännön muutoksiin, palvelutarpeiden kasvuun ja kustannustason nousuun liittyviä lisäystarpeita sekä toiminnan tehostamistoimenpiteitä ja sopeuttamismahdollisuuksia. Talousarviokehyksessä on huomioitu mm. kunta-alan palkkaratkaisun noin 13 milj. euron kustannusvaikutus, toimintayksiköiden esittämiä pakollisia lisäystarpeita yhteensä 25,7 milj. euroa sekä toiminnan tehostamis- ja sopeuttamistoimenpiteitä yhteensä 18,7 milj. euroa. Talousarviovalmisteluun sisältyvät lisäykset ja sopeuttamistoimenpiteet vuosille 2026–2028 on esitetty kaupunginhallituksen talousarviokehysesityksen liitteenä ja ne on huomioitu vuoden 2026 kehysluvuissa ja vuosien 2027–2029 tuloslaskelmaskenaariossa. 

Koska tasapaino-ohjelman tavoitteisiin nähden riittäviä toimenpiteitä ei ole laaja-alaisesta valmistelusta huolimatta saavutettu, joudutaan osana talousarviovalmistelua käynnistämään yhteistoimintaneuvottelut. Talousohjelman tavoitteisiin pääsemiseksi on tarve kohdentaa vähintään 10 miljoonan euron säästötavoite henkilöstömenoihin vuoden 2026 talousarviossa. Valmistelussa tunnistetut tasapainotustoimenpiteet sekä henkilöstömenoista tavoiteltava säästö eivät alustavasti riitä valtuuston asettaman tasapainotavoitteen saavuttamiseksi. Vaikka sopeutustarve onkin suurempi, henkilöstömenoihin kohdentuvia säästöjä ei nähdä olevan realistista tavoitella yhdelle vuodelle enempää kuin 10 milj. euroa. Mahdollisia henkilöstömenoihin kohdistuvia säästötoimenpiteitä tulee käsitellä yhteistoimintalain 4 §:n 2 momentin mukaisesti yhteistoimintamenettelyssä ennen kuin kaupunginhallitus tekee kaupunginvaltuustolle lopullisen talousarvioehdotuksen. Yhteistoimintaneuvotteluiden tarkoituksena on tehostaa toimintaa ja uudistaa organisaatiota sekä tehtäväkokonaisuuksia etsimällä uusia toimintatapoja ja -malleja vastaamaan tiukentuneeseen talouden tilanteeseen. Neuvottelujen tarkoituksena on käsitellä suunniteltujen toimenpiteiden perusteita, vaikutuksia ja vaihtoehtoja henkilöstömenosäästöjen saavuttamiseksi vuoden 2026 talousarviossa. Jatkovalmistelussa ja neuvotteluissa tulee arvioida kaikkia mahdollisia keinoja henkilöstömenosäästöjen saavuttamiseen.

Tampereen kaupunginvaltuusto käsittelee talousarvioehdotusta marraskuun talousarviokokouksessaan 10.11.2025.   

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2025) 14.1 §:n mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta (2. kohta), ohjata kaupunkistrategian laadintaa (3. kohta) sekä toiminnan ja talouden suunnittelua (4. kohta). Kaupunginhallitus päättää kaupungin ja henkilöstön yhteistoimintaa koskevista periaatteista sekä muista merkittävistä henkilöstöpoliittisista linjauksista ja periaatteista (14.2 §:n 6. kohta). 

Hallintosäännön 36 §:n mukaan kaupunginhallituksella on toimivalta henkilöstöasioissa, mikäli toimivallasta henkilöstöasioissa ei ole säädetty laissa eikä määrätty hallintosäännössä.  

Talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteitä käsitellään yhteistoiminnallisesti ja toimenpiteitä arvioidaan myös muun muassa vaikuttamistoimielimissä. Kuntalaisosallistumisessa hyödynnetään vakiintuneita osallistumisfoorumeita mahdollisuuksien mukaan. Vaikutusten arviointia tehdään ennen päätöksentekoa sellaisista harkittavista toimenpiteistä, joilla on merkittävää vaikutusta kaupunkilaisten palveluihin.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Kaupungin toimintayksiköitä kehotetaan aloittamaan vuoden 2026 talousarvion valmistelu perusteluissa kuvattujen tavoitteiden ja liitteenä olevan talousarviokehyksen mukaisesti sekä tarkempien talousarvion laadintaohjeiden mukaan.  

Merkittävästi alijäämäisen (- 54,4 milj. euroa) taloustilanteen vuoksi toimintayksiköiden tulee pidättäytyä uusista toimintamenoja nettomääräisesti lisäävistä esityksistä ja kiinnittää erityistä huomiota talousarvion 2025 noudattamiseen. 

Talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteiden valmistelua tulee jatkaa osana talousarvion valmistelua. Kehyksessä on huomioitu liitteen mukaisella tasolla olevat talouden tasapainotoimenpiteitä vastaava vaikutus. Toimenpiteistä päättää valtuusto talousarvion yhteydessä. 

Osana talousarvion ja -taloussuunnitelman laadintaa ja talouden tasapaino-ohjelman valmistelua Tampereen kaupunki käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, joilla tavoitellaan noin 10 milj. euron pysyväisluonteista säästövaikutusta. 

Kaupunginhallituksen konsernijaoston tulee ohjata ja tukea yhtiöitä näiden tavoitteiden ja asetetun osinkojen tavoitetason saavuttamisessa. 

Liitteenä oleva talousarviokehys on toimintakate ja nettoinvestoinnit -​tasoilla toimintayksiköitä sitova.   

Mikäli talousarviossa arvioituja myyntivoittoja kertyy yli 25 milj. euroa, ylimenevää määrää voidaan kohdentaa tarkoituksenmukaisten investointisuunnitelman ulkopuolisten investointien rahoittamiseen. 

Talousarvion 2026 toiminnan tavoitteiden valmistelua jatketaan osana uuden strategian laadintaa vuoden 2026 suunnittelua ohjaavien painotusten pohjalta. 

Kehitysohjelmien vuoden 2026 kokonaisuus hyväksytään osaksi talousarvion jatkovalmistelua. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksianto - 20.5.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kaupunginhallituksen päätös § 206 Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 2.5.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Valmis | Käsittely Kh 12.5.2025
Liitteet

Kh 12.5.2025 Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat (pdf, 2884 kt) - Suunnitelma - v1.0

Lisätiedot

Kuvaus: Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun tueksi on laadittu aineisto, joka sisältää nostoja toimintaympäristöstä, uuden strategian ja pormestariohjelman valmistelua tukevien muutosalueiden kuvaukset sekä palvelualueiden ja konsernihallinnon vuoden 2026 toiminnan painotukset. Lisäksi aineisto sisältää lähtökohtia talouteen, henkilöstöön ja Tampere-konserniin.

Talousarviovalmistelussa keskeisenä painotuksena on talouden tasapaino-ohjelman laatiminen vuoden 2026 talousarvioprosessin yhteydessä. Talouden tasapaino-ohjelmalla pyritään noin 60 miljoonan euron pysyvään toiminnallista tulosta parantavaan vuosivaikutukseen. Ohjelman toimenpiteet jaksotetaan vuosille 2026–2028.

Strategia ja vuoden 2026 painotukset

Vuosi 2025 on Tampereen strategian Tekemisen kaupunki viimeinen toteutusvuosi. Uuden strategian valmistelu on käynnistynyt. Lähtökohtana on päivittää Tekemisen kaupunki strategian sisällöt. Strategiapäivitys tulee pohjautumaan mahdolliseen uuteen pormestariohjelmaan. Tarkoituksena on, että kaupunginvaltuusto hyväksyy strategian marraskuussa 2025.

Strategiavalmistelussa on tähän mennessä mm. arvioitu päättyvää strategiakautta ja strategian toteumaa. Lisäksi on kerätty laajasti eri kohderyhmiltä syötteitä strategian sisältöihin sekä toteutettu vuoteen 2040 ulottuva tulevaisuustarkastelu. Näiden perusteella on asiantuntijatyönä valmisteltu tietopohja Tampereen tulevaisuuden kannalta keskeisistä strategisista muutosalueista. Muutosalueet liittyvät teemoihin: kaupungin kasvu, ilmasto ja luonto, hyvinvointi, turvallisuus, alueiden eriytyminen, kansainvälisyys, työllisyys ja elinkeinot, sivistys ja osaaminen sekä uudistuva kaupunkiorganisaatio. Tietopohja tukee pormestariohjelman sekä uuden strategian valmistelua.

Palvelualueet ja konsernihallinto ovat valmistelleet kevään 2025 aikana vuoden 2026 toiminnan painotukset ohjaamaan talousarviokehyksen ja talousarvion toiminnan tavoitteiden alustavaa valmistelua. Painotukset perustuvat nykyiseen strategiaan, pakollisiin toimintaympäristöstä nouseviin muutoksiin (esim. lakimuutokset) sekä kriittisiin toiminnasta nouseviin tarpeisiin ja toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen liittyviin teemoihin. Painotukset ohjaavat talousarvion 2026 jatkovalmistelua, mutta niihin tulee tarkennuksia ja lisäyksiä tasapainottamistoimien, mahdollisen uuden pormestariohjelman ja strategian valmistelun edetessä.

Talouden lähtökohdat

Epävarma maailmantilanne hidastaa Suomen kansantalouden elpymistä. Epävarmat talousnäkymät ja kohonnut työttömyys vaikuttavat kuntatalouden näkymiin. Myös hallituksen puoliväliriihi toi kunnille lisäleikkauksia. Kuntaliiton maaliskuussa 2025 tekemän talousbarometrin mukaan kuntien talouden tilan ennakoidaan heikkenevän ja kolme neljäsosaa kuntien talousjohtajista arvioi talouden sopeuttamistarpeen kohtalaiseksi tai huomattavaksi.

Valtuusto on päättänyt käynnistää talouden tasapaino-ohjelman valmistelun talousarvioprosessin yhteydessä (17.2.2025 § 28). Valtuuston päätöksen mukaisesti tasapainoa tavoitellaan viimeistään vuodelle 2029. Tasapaino tarkoittaa, että kaupungin tulot ja menot ovat yhtä suuret, eli tavoitellaan nollatulosta ilman kertaluonteisia poikkeuksellisia, yli 25 milj. euron vuosittaisen tason ylittäviä pysyvien vastaavien myyntituottoja. Talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2026–2029 valmistelua ohjaa vahvasti tämä valtuuston asettama tavoite. Valmistelussa tarkastellaan kaikki talouden osatekijät.

Voimassa oleva valtuuston hyväksymä taloussuunnitelma 2025–2028 on yhteensä tulokseltaan alijäämäinen maaliskuun ennusteen perusteella jopa 174 milj. euroa. Jaettuna tasaisesti kullekin vuodelle kaupunki tekee siten alijäämää noin 43,5 milj. euroa vuositasolla. Voimassa oleva taloussuunnitelma sisältää kuitenkin merkittäviä kertaluonteisia myyntejä kuten Tipotien sosiaali- ja terveysasema. Kertaluonteisten myyntien varaan ei voi rakentaa kuntataloutta, joten vuositasolla tarvittavan pysyväisluonteisen tasapainotustarpeen on arvioitu olevan noin 60 milj. euroa viimeistään vuodesta 2029 alkaen.

Talouden sopeutuksen valmistelutyö on aloitettu kevään 2025 aikana. Valtuuston asettama sopeutustarve tulee vaatimaan vahvan valmistelun lisäksi määrätietoista, priorisoivaa päätöksentekoa ja yhteistä sitoutumista Tampereen tulevaisuuden kehittämiseen pitkäjänteisesti.

Henkilöstön ja Tampere-konsernin lähtökohdat

Henkilöstön osalta keskeistä on, että kunta-ja hyvinvointialan työ- ja virkaehtosopimus vuosille 2025–2028 on hyväksytty. Tampere-konsernin osalta keskeistä on hankintalain uudistus, jolla on mahdollisesti vaikutuksia in-house yhtiöiden omistuksellisiin ja rakenteellisiin järjestelyihin. Lisäksi keskuspuhdistamon toiminta alkaa, raitiotien laajeneminen jatkuu ja Särkänniemen kehityshanke etenee.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.1.2025) 14.1 § 4. kohdan mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on ohjata toiminnan ja talouden suunnittelua.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat -aineisto merkitään tiedoksi.

Vuoden 2026 talousarvion valmistelua jatketaan toiminnan ja talouden lähtökohdat 2026 -aineiston pohjalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Toimielimen päätöksenteko - 20.2.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 3.3.2025

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 11.2.2025

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kaupunginhallituksen päätös § 46 Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu (kehittämiskokousasia)

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 14.1.2025

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Valmis | Käsittely Khkeko 3.2.2025
Liitteet

Khkeko 3.2.2025 Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun vuosikello (pdf, 99 kt) - Suunnitelma - v1.0

Khkeko 3.2.2025 Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu (pdf, 141 kt) - Suunnitelma - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu (kehittämiskokousasia)

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Vuoden 2026 talousarviovalmistelun suunnittelu on aloitettu valmistelemalla talous- ja strategiaprosessin aikataulu. Valmisteluun vaikuttavat erityisesti kaupungin heikot talousnäkymät ja talouden tasapainotustarve. Vuoden 2025 aikana päivitetään Tampereen Tekemisen kaupunki -strategia. Talouden tasapainotuksen tarve on huomioitu vuoden 2026 talousarvioprosessissa ja kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle tullaan esittämään talouden tasapaino-ohjelman käynnistämistä. Strategian päivitystä ja talouden tasapaino-ohjelmaa valmistellaan samanaikaisesti ja toistensa sisältöjä huomioiden.

Kaupunginhallituksen kehittämiskokous käsittelee 3.2.2025 Tampereen strategian päivitysprosessia ja talouden tasapaino-ohjelman periaatteita sekä hyväksyy talous- ja strategiaprosessin aikataulun. Kaupunginvaltuusto käsittelee talouden tasapaino-ohjelman periaatteita 17.2.2025.

Strategian päivittämisen pohjaksi nykyisen Tekemisen kaupunki -strategian toteutumista arvioidaan valtuuston ja ylimmän johdon seminaarissa 19.2.2025.

Kaupunginhallitus käynnistää talouden tasapaino-ohjelman valmistelun ja käsittelee vuoden 2026 talousarvion valmistelun periaatteet 3.3.2025. Maaliskuussa käydään talousarviovalmistelun aloituskeskustelut yksiköiden kanssa. Näissä huomioidaan palvelutarpeet ja talouden tasapainottamistoimenpiteet.

Kaupunginhallitus käy lähetekeskustelun strategian päivityksestä kehittämiskokouksessaan 24.3.3025. Strategian päivityksestä jatketaan tämän jälkeen keskustelua ylimmän johdon strategiafoorumissa 10.4.2025. Kaupunginvaltuuston ja ylimmän johdon strategiapäivitystä ja pormestariohjelman valmistelua tukeva tietopohjaseminaari järjestetään 9.5.2025. Tilaisuuksien sisällöissä huomioidaan talouden tasapaino-ohjelman valmistelutilanne. Vuoden 2026 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohtia käsitellään kaupunginhallituksen kehittämiskokouksessa 12.5.2025. Kehysneuvottelut pidetään yksiköiden kanssa toukokuun loppupuolella.

Kaupunginhallituksen kehittämiskokous käsittelee 26.5.2025 Tampereen strategian päivitystä uuden pormestariohjelman näkökulmasta. Pormestarin laajennetun johtoryhmän talous- ja strategiaseminaari on suunniteltu pidettäväksi 10.6.2025. Kaupunginhallitus päättää talousarviokehyksestä ja investointitasosta 23.6.2025 ja samalla huomioi talousarvion tulo- ja menokehyksessä talouden tasapaino-ohjelman toimenpiteet. Tarvittaessa kaupunginhallitus ohjaa kehyspäätöksen yhteydessä valmistelua siten, tasapaino-ohjelman tavoitteet voidaan saavuttaa.

Tampereen päivitetyn strategian luonnosta käsitellään ylimmän johdon seminaarissa 20.8.2025. Kaupunginvaltuusto saa tilannekatsauksen talousarvion valmistelusta 25.8.2025. Kaupunginhallituksen kehittämiskokous kommentoi Tampereen strategialuonnosta 1.9.2025. Kaupunginvaltuustolle ja sidosryhmille strategialuonnos esitellään seminaarissa 11.9.2025 ja kaupunginvaltuusto kommentoi luonnosta iltakoulussa 22.9.2025. Pormestarin laajennetun johtoryhmän talous- ja strategiaseminaarissa käsitellään talousarvion kokonaistilannetta 23.9.2025. Kaupunginhallituksen kehittämiskokous saa talousarvion laadinnan tilannekatsauksen syyskuun lopulla.

Pormestarin talousarvioehdotus julkistetaan 20.10.2025 ja kaupunginvaltuusto päättää talousarviosta 10.11.2025. Samassa kokouksessa valtuustolle esitetään hyväksyttäväksi Tampereen päivitetty Tekemisen kaupunki -strategia.

Ylimmän johdon tavoite- ja kehityskeskustelut käydään vuoden lopulla. Lautakunnat ja kaupunginhallitus hyväksyvät strategiaa tarkentavat palvelusuunnitelmat ja vuosisuunnitelmat poikkeuksellisesti 13.2.2026 mennessä.

Hallintosäännön (1.1.2025) 14 § mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta (2. kohta), ohjata kaupunkistrategian laadintaa (3. kohta) sekä toiminnan ja talouden suunnittelua (4. kohta). 

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Vuoden 2026 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu hyväksytään liitteen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Asian avaaminen - 13.1.2025

Toimenpiteen tyyppi Vireillepano/-tulo | Tila Valmis | Käsittely Talousyksikkö

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Asian tilanne

  • 1 Vireillepano/-tulo: Valmis
  • 3 Päätöksenteko: Käynnissä
  • 4 Tiedoksianto: Valmis

Perustiedot

Diaarinumero

TRE:328/02.02.01/2025


Valtuustoaloitteen jättäjä

Talousyksikkö


Tehtäväluokan nimi

TALOUDEN SUUNNITTELU, OHJAUS JA SEURANTA


Asian vireilletuloaika

13.1.2025


Asiasanat

suunnitelmat, talousarvio, henkilöstö, koulutus, valtuustoaloite, ohjeet