Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 28.1.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 4 Yhdyskuntalautakunnan Ympäristö- ja rakennusjaoston toimivallan siirrot viranhaltijoille 

TRE:5570/00.02.01/2024

Valmistelija

  • Henttonen Juha, Rakennusvalvontapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen, puh. 040 549 7055, etunimi.sukunimi@tampere.fi, Ympäristö- ja kehitysjohtaja Kati Skippari, puh. 050 521 5198, etunimi.sukunimi@tampere.fi, Ympäristöpäällikkö Sari Sassi, puh. 050 328 5969, etunimi.sukunimi@tampere.fi, Juristi Mika Näykki, puh. 040 515 5823, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström,​ puh. 040 750 1876,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin hallintosäännön 17 §:n mukaan ympäristö-​ ja rakennusjaosto voi päättää toimivaltaansa kuuluvan asian siirtämisestä ratkaistavaksi viranomaiselle,​ joka tämän päätöksenteon osalta toimii jaoston alaisuudessa. Ympäristö-​ ja rakennusjaosto on tehnyt asiassa päätöksen viimeksi 21.2.2023 § 22. Nyt esitettävät muutokset koskevat pääosin rakennusvalvonnan viranhaltijoille siirrettävää toimivaltaa sekä osittain ympäristönsuojelun viranhaltijoille siirrettävää toimivaltaa.

Muutokset rakennusvalvonnan viranhaltijalle siirrettävään toimivaltaan

Uusi rakentamislaki tuli voimaan 1.1.2025. Samalla tuli voimaan maankäyttö- ja rakennuslain muutos, jonka myötä laista kumottiin rakentamista koskevat pykälät ja lain nimi muuttui alueidenkäyttölaiksi.

Kuntaliitto on antanut useita yleiskirjeitä rakentamislakiin liittyen. Maankäyttö- ja rakentamislakiin verrattuna toimivaltaa säädetään rakentamislaissa aiempaa enemmän kunnalle, minkä vuoksi kaupungin hallintosäännössä on määriteltävä toimivaltainen viranomainen. Kyse ei siis kaikilta osin ole vain lakiviittausten korjaamisesta.

Tarvittavat muutokset hallintosääntöön on tehty kaupunginvaltuuston päätöksillä 18.11.2024 (§ 176/2024) sekä 16.12.2024 (§ 194/2024). Hallintosäännössä on määrätty rakentamislain mukaisen kunnan toimivallan jaosta yhdyskuntalautakunnan ja ympäristö- ja rakennusjaoston välillä.  

Toimivaltasäännösten päivittämiseen vaikuttaa osittain myös rakentamislain ns. korjaussarja. Rakentamislakiin tehtiin muutoksia jo ennen kuin laki tuli voimaan 1.1.2025. Hallituksen esitys asiasta annettiin eduskunnalle syyskuussa 2024 (HE 101/2024 vp). Laki rakentamislain muuttamisesta (897/2024) hyväksyttiin 19.12.2024. Muutokset rakentamislakiin tulivat voimaan jo 1.1.2025 osittain.

Hallintosäännön muutoksissa ja tässä muutosehdotuksessa on huomioitu jo hyväksytty lainsäädäntö eli 21.4.2023 Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetty rakentamislaki (751/2023) sekä edellä mainittu laki rakentamislain muuttamisesta (897/2024). On mahdollista, että rakentamislakia koskevien lainmuutosehdotusten myötä toimivaltoihin liittyviä muutostarpeita tulee hyvin pian vielä lisää.

Ympäristö- ja rakennusjaoston alaisten viranhaltijoiden toimivaltaa koskevat muutosehdotukset noudattavat varsin pitkälle nykyisiä toimivaltasäännöksiä.

Seuraavassa selostetaan tarkemmin vain ne oleelliset muutokset, jotka aiheutuvat rakentamislain voimaantulosta.

 Jatkossa rakentamislupa koostuu alueidenkäytöllisten edellytysten (sijoittamisen edellytykset) tarkastelusta ja olennaisten teknisten vaatimusten (toteuttamisen edellytykset) tarkastelusta. Hakijan niin halutessa kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä. Rakentamisluvan myöntäminen, kun rakennuskohde on pinta-alaltaan alle 3000 neliömetriä (rakentamislaki 42 §), siirrettäisiin viranhaltijoille.  Näin myös erillisen sijoittamisluvan myöntäminen asemakaavoitetulla alueella. Edelleen rakentamislupa toteuttamisen edellytysten tarkastelulla siirrettäisiin samaa pinta-alarajaa noudatellen viranhaltijoille. Hallintosäännön mukaan erillisen sijoittamisluvan asemakaavoitetun alueen ulkopuolella ratkaisisi yhdyskuntalautakunta.

Purkamisluvat kuuluvat nykylainsäädännön mukaan rakennusvalvontaviranomaiselle. Rakentamislaissa tämä on määrätty kunnalle. Hallintosäännössä, joka tuli voimaan 1.1.2025, toimivalta päättää purkamisluvista on ympäristö- ja rakennusjaostolla. Tällä päätöksellä ympäristö- ja rakennusjaosto siirtää purkamislupia koskevaa toimivaltaa alaisilleen viranhaltijoille.

Vähäisen poikkeamisen osalta toimivalta rakentamislaissa on määrätty kunnalle. Hallintosäännössä toimivalta on osoitettu ympäristö- ja rakennusjaostolle. Toimivalta vähäiseen poikkeamiseen rakentamisluvan yhteydessä esitetään siirrettäväksi viranhaltijoille varsin pitkälle noudattaen nykyisiä toimivaltasäännöksiä. Myös korjaussarjan tuoma toimivalta vähäiseen poikkeamiseen loppukatselmuksen yhteydessä esitetään siirrettäväksi viranhaltijoille.

Rakentamislain 194 §:n mukaan rakentamislain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun hakemushetkellä voimassa olevia säännöksiä noudattaen. Vuonna 2024 vielä vireillä olevat hakemukset käsitellään siis loppuun maankäyttö- ja rakennuslain säännöksiä noudattaen. Tämän vuoksi aiemmin tehdyt, rakentamiseen liittyvät, maankäyttö- ja rakentamislakia koskevat toimivallan siirrot viranhaltijoille pidetään edelleen voimassa.

Rakentamislain 189 §:n tarkoittama tietojen pyytäminen verohallinnolta, on ajateltu siirrettävän viranhaltijoille.

Rakentamislain voimaan tulosta johtuvat muutosesitykset toimivaltoihin eivät aiheuta merkittävää muutosta nykyiseen päätöksentekomenettelyyn.

Rakentamislain mukaan viranhaltijoiden tekemistä päätöksistä voi vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimukset käsittelee rakennusvalvontaviranomainen eli ympäristö- ja rakennusjaosto. Oikaisuvaatimusmenettelyyn sovelletaan jatkossa hallintolain säännöksiä. Merkittävin muutos on se, että jatkossa oikaisuvaatimusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

 Muutos ympäristönsuojelun viranhaltijalle siirrettävään toimivaltaan

Laki merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta (669/2021) tuli voimaan 1.7.2021. Muutoksen myötä huvivenesatamien 50 veneen raja poistui ja kaikkien huvivenesatamiksi luettavien satamien on täytettävä lain 9 luvun 4 §:ssä säädetyt vaatimukset jätteiden vastaanottojärjestelyistä ja laadittava 5 §:ssä tarkoitettu sataman jätehuoltosuunnitelma. Satamaksi ei lasketa paikkaa tai aluetta, jossa on alle 25 venepaikkaa tai jonka yhteydessä on alle 25 huviveneen talvitelakointipaikkaa. Sataman pitäjän on päivitettävä ja esitettävä jätehuoltosuunnitelma viranomaisen arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi vähintään viiden vuoden välein sekä silloin, jos sataman toiminta tai satamaan jätettävien jätteiden laatu, määrä tai jätehuolto muuttuu merkittävästi. Sataman jätehuoltosuunnitelman hyväksyvän viranomaisen on lähetettävä sataman pitäjälle ote rekisteriin tehdystä merkinnästä. Päätös on luonteeltaan melko teknisluonteinen ja sen käsittely soveltuu tehtäväksi viranhaltijapäätöksenä. Tampereella on yhteensä 13 merenkulun ympäristönsuojelulain tarkoittamaa huvivenesatamaa. Niistä yhden sataman jätehuoltosuunnitelman laatimisesta ja 12 sataman jätehuoltosuunnitelman päivittämisestä ei ole vielä tehty hyväksymispäätöksiä.

Näitä koskevat muutokset on lisätty liitteeseen (liite 1 Yrja). Muut esitettävät muutokset koskevat toiminnan sujuvoittamista ja päätöskäsittelyn nopeuttamista. Esitettävät muutokset ovat liitteessä 1 merkitty punaisella fontilla ja yliviivauksilla. Liitteestä 2 Yrja ilmenevät voimassa olevat toimivallan siirrot näiden nyt esitettävien muutosten jälkeen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Ympäristö-​ ja rakennusjaostolle kuuluvaa toimivaltaa siirretään jaoston alaisille viranhaltijoille liitteenä olevan ehdotuksen (Liite 1 Yrja) mukaisesti 1.2.2025 alkaen.

Tämä päätös kumoaa ympäristö-​ ja rakennusjaoston päätöksen 21.2.2023 § 22.

Ympäristö-​ ja rakennusjaoston toimivallan siirrot viranhaltijoille 1.2.2025 alkaen ilmenevät liitteestä 2 Yrja.

Tämän päätöksen mukaista toimivaltaa noudatetaan 1.2.2025 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kopali, Kati Skippari, Juha Henttonen, Milko Tietäväinen, Hanna Telamäki, Mika Näykki

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.