Perustelut
Taustaa ja lähtökohdat
Kurssikeskuksenkadulle on suunniteltu pyörätietä osana tavoiteverkon mukaista uutta seudullista pyöräliikenteen pääreittiä. Reitin on tarkoitus tarjota Vuoreksen kaupunginosan ja Tampereen keskustan välille uusi sujuva, suora ja turvallinen pyöräyhteys. Kurssikeskuksenkadun osuus on jatkoa rakenteilla olevalle Sulkavuorenrinteen pyörätielle, ja yhdistää Sulkavuorenrinteen pyörätien Vuoreksen puistokadun varren pyöräyhteyteen.
Nykyisin Vuoreksen suunnasta keskustaan suuntautuva pyöräliikenne kulkee Hylliniitynkatua ja Nirvankatua Nirvan läpi Viinikankadulle. Hylliniitynkadun suunta on tarkoitus jäädä uuden seudullisen pääreitin linjauksen kanssa risteäväksi pääreitiksi. Muita merkittäviä risteäviä suuntia ovat Särkijärvenkatua kohti Lahdesjärveä kulkeva aluereitti sekä Nirvansuonkatua Nirvan asuinalueelle kulkeva paikallisreitti.
Kurssikeskuksenkatu on Nirvan asuinalueen eteläpuolisia työpaikka-alueita ja raskasta liikennettä palveleva tonttikatu, joka kytkeytyy idässä Vuoreksen puistokatuun sekä Nirvan asuinalueelle liikennettä välittävään Hylliniitynkatuun. Kurssikeskuksenkadun liikenteestä suuri osa on Tampereen Aikuiskoulutuskeskukselle suuntautuvaa liikennettä, mutta katu välittää liikennettä myös Nirvan asuinalueen eteläosiin. Nirvanpellonkadulla ja Nirvansuonkadulla on läpiajokielto Nirvankadulle ja Kivimäenkadulle, mutta asukkailta saadun palautteen perusteella läpiajoa on edelleen jonkin verran.
Kurssikeskuksenkadun pohjoisreunalla kulkee nykyisin 3,0-3,5 metriä leveä yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, joka on erotettu eteläpuolisesta ajoradasta reunakivellä ja pohjoispuolisesta ulkoilureitistä paikoin vain kapealla nurmikaistalla. Ulkoilureitti toimii kesäisin kuntoratana ja talvisin latuna Suolijärven ja Koivistonkylän välillä. Ulkoilureitin pohjoisreuna rajautuu tiiviisti Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen hiekkapintaisiin pysäköintialueisiin, joita Aikuiskoulutuskeskuksen on ollut tarkoitus kehittää lisäämällä puustoa ja muuta viherrakentamista alueella sekä jäsentämällä pysäköintiä.
Nykytilanteessa Nirvansuonkatu ja Nirvanpellonkatu katkaisevat ladun ja luovat huomattavan estevaikutuksen ladun käyttäjille. Samalla kaduilta ja pysäköintialueilta kulkeutuu likaista lunta ja hiekoitussepeliä ladulle.
Kurssikeskuksenkadun varrella on nykyisin yksi ajoratapysäkki, jota käyttää kaksi lännen suunnasta saapuvaa bussilinjaa. Pysäkki toimii samalla toisen linjan päätepysäkkinä, mikä johtaa välillä kahden bussin yhtäaikaiseen seisontaan ja bussien keskinäisiin ohitustarpeisiin. Pysäkillä seisovat bussit aiheuttavat myös näkemäesteen katuliittymien välillä pysäkin reunalla olevalle suojatielle. Bussilinjat kulkevat Tuotekadun, Särkijärvenkadun ja Kurssikeskuksenkadun muodostamaa lenkkiä, mikä tuo ylimääräistä ajomatkaa busseille.
Kurssikeskuksenkadun suuntaisesti kulkee vaiheyleiskaavan (valtuustokausi 2017-2021) osoittama ekologinen yhteys ja virkistysyhteys, joiden jatkuvuus, saavutettavuus ja toimivuus tulee turvata. Liikenne- ja pysäköintialueet pirstovat ja kaventavat vaiheyleiskaavassa esitettyä ekologista yhteyttä. Lisäksi olemassa oleva voimalinja tuo rajoituksia alueen käytölle ja puuston kasvulle.
Työn sisältö ja suunnittelualue
Kurssikeskuksenkadun pyörätien yleissuunnitelmassa on tutkittu eri poikkileikkaus- ja linjausvaihtoehtoja pyörätien sijoittamisesta Kurssikeskuksenkadun varteen sekä eri vaihtoehtoja Kurssikeskuksenkadun yhteyden kytkeytymisestä risteäviin yhteyksiin.
Suunnittelun aikana todettiin, että pyöräliikenteen järjestelyiden kehittäminen kadun varressa edellyttää ulkoilureitin siirtämisen pysäköintialueiden pohjoisreunalle. Siirtoa tuki myös kadun hulevesien hallinnan parantamistarpeet sekä toiveet vähentää hiekoitussepelin kulkeutumista talvella latuyhteytenä olevan ulkoilureitin puolelle. Tästä syystä suunnittelualuetta laajennettiin koskemaan myös ulkoilureittiä ja pysäköintialueita sekä hulevesien hallintaa. Suunnitteluun sisältyi myös muutokset Nirvansuonkadun ja Nirvanpellonkadun järjestelyihin pysäköintialueiden osuudella sekä Kurssikeskuksenkadun bussiliikenteen pysäkkijärjestelyjen parantaminen.
Yleissuunnitelman päätavoitteet
Kurssikeskuksenkadun pyörätien ja kadun muutosten suunnittelua ovat ohjanneet seuraavat tavoitteet:
- Sujuvan, suoran, miellyttävän sekä turvallisen pyöräinfran suunnittelu (tavoiteleveys 3,5m). Pääreitillä pyöräliikenteen etuajo-oikeus on tavoitteena.
- Kurssikeskuksenkadun ylityspaikkojen ja liittymien turvallisuuden parantaminen
- Pysäkkijärjestelyjen parantaminen ja paikallisliikenteen bussien kääntöpaikan alustava suunnittelu (mitoitusajoneuvona telibussi)
- Ekologisen yhteyden vahvistaminen ja katuvihreän lisääminen voimalinjan rajoitukset huomioiden
- Hulevesien laadullisen hallinnan lisääminen viherpainanteiden avulla sekä säilyttämällä nykyiset valuma-alueet ja purkureitit
Ulkoilureitin muutosten suunnittelua ovat ohjanneet seuraavat tavoitteet:
- Risteämiskohtien vähentäminen autoliikenteen ja muiden kulkumuotojen välillä ja turvallisuuden parantaminen
- Reitin leventäminen (tavoite 7 m, minimi 5,5 m) sekä korkeusaseman nostaminen pysäköintialueilta tulevien aurauslumien välttämiseksi ja ulkoilureitille ajautuvan hiekotushiekan väheneminen
- Luontoarvojen säilyttäminen
Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen pysäköintialueiden järjestelyjen suunnittelua ovat ohjanneet seuraavat tavoitteet:
- Autopaikkamäärän säilyttäminen mahdollisuuksien mukaan
- Pysäköintialueiden säilyttäminen sorapintaisena hulevesien hallinnan helpottamiseksi ja ympäristövaikutusten minimoimiseksi
- Puuston lisääminen voimalinjan johtoaukean rajoissa ja alueen maisemointi aiemmin laaditun suunnitelman periaatteiden mukaisesti. Ei nykyisten puiden kaatoa.
Tutkitut vaihtoehdot
Kurssikeskuksenkadun länsiosalla tutkittiin kolmea eri poikkileikkausvaihtoehtoa laadukkaan pyörätien ja ulkoilureitin sijoittamiseksi katualueelle. Kadun itäosalla tutkittiin neljää pyörätien linjausvaihtoehtoa. Tutkituista vaihtoehdoista laadittiin vertailut, joiden pohjalta vaihtoehdot jatkosuunnittelua varten valittiin.
Tarkastelu poikkileikkausvaihtoehdoista kadun länsiosassa tehtiin Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen pysäköintialueen ja pysäkkien kohdalla, jossa käytettävissä oleva tila on kapeimmillaan. Tutkitut vaihtoehdot olivat:
- Vaihtoehto A: Kaksisuuntainen pyörätie jalkakäytävän rinnalla kadun pohjoispuolella
- Vaihtoehto A2: Kaksisuuntainen pyörätie jalkakäytävän rinnalla kadun eteläpuolella sekä erillinen jalkakäytävä kadun pohjoispuolella
- Vaihtoehto B: Erillinen kaksisuuntainen pyörätie kadun pohjoispuolella ja erillinen jalkakäytävä kadun eteläpuolella
Vaihtoehdoissa lähtökohtana oli säilyttää ajorata nykyisellä paikallaan. Tarkastelussa ei tutkittu yksisuuntaisia pyöräteitä tai kaistoja tarkemmin johtuen mm. suunnittelualueen väljästi rakennetusta ja teollisuuskatumaisesta ympäristöstä. Jatkosuunnitteluun vaihtoehdoista valittiin ”Kaksisuuntainen pyörätie jalkakäytävän rinnalla kadun pohjoispuolella” eli vaihtoehto A, jota suunnittelun aikana vielä muokattiin siirtämällä ulkoilureitti kokonaan pysäköintialueen pohjoispuolelle. Siirtoa tuki myös kadun hulevesien hallinnan parantamistarpeet. Tärkeä kriteeri vaihtoehdon valinnassa oli eteläpuolen puuston säilyminen ekologisen yhteyden varmistamiseksi sekä jatkuvuus Sulkavuorenrinteen pääreitin suuntaan.
Pyörätien linjausvaihtoehdoista kadun itäosassa tutkittiin seuraavia vaihtoehtoja:
- Vaihtoehto A: Pyöräilyn pääreitti kadun pohjoispuolella
- Vaihtoehto B1: Pyöräilyn pääreitin siirto kadun toiselle puolelle Hylliniitynkadun liittymän länsireunalla ja pyörätie väistämisvelvollinen
- Vaihtoehto B2: Pyöräilyn pääreitin siirto kadun toiselle puolelle Hylliniitynkadun liittymän länsireunalla, muutos liittymäjärjestelyihin ja autoliikenteen keskinäisiin väistämisvelvollisuuksiin Hylliniitynkadun liittymässä
- Vaihtoehto C: Pyöräilyn pääreitti kadun eteläpuolella Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen tonttiliittymään saakka
Linjausvaihtoehdoksi kadun itäosassa valittiin vaihtoehto C ”Pyörätie eteläpuolella”, sillä muutoksella, että pyörätie viedään etuajo-oikeutettuna Kurssikeskuksenkadun yli kuten vaihtoehdossa B2. Tällä muutoksella pyöräilyn sujuvuus saadaan parannettua. Tärkeimmät kriteerit vaihtoehdon valinnassa olivat turvallisuus, toteutettavuus ja autoliikenteen sujuvuus.
Yleissuunnitelman pääratkaisut
- Kurssikeskuksenkadun seudullinen pyöräilyn pääreitti sijoittuu kadun itäosalla ajoradan eteläpuolelle ja länsiosalla pohjoispuolelle. Kaksisuuntainen pyörätie on leveydeltään 3,5 metriä, ja pyöräliikenne on eroteltu jalankulusta. Ajorata säilyy nykyisellä paikallaan. Pyörätien sijoittuminen länsiosalla kadun pohjoisreunalle mahdollistaa nykyisen puuston säilymisen kadun eteläreunalla.
- Kurssikeskuksenkadun ylitys sijoittuu Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen itäisimmän tonttiliittymän itäreunalla. Pääreitin sujuvoittamiseksi pyörätie asetetaan etuajo-oikeutetuksi ja liittymäalue korotetaan. Kurssikeskuksenkadun ylittävä suojatie Hylliniitynkadun kohdalla poistuu.
- Nirvansuonkadun itäpuolisella osuudella on ajoradan ja pyörätien väliin suunniteltu puurivi vahvistamaan ekologista yhteyttä.
- Bussipysäkki on siirretty Kurssikeskuksenkadun varresta Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen tontin pohjoisreunalle säilyttäen Kurssikeskuksenkadun eteläpuolen puusto sekä pihan nykyiset pysäköintijärjestelyt. Muutos mahdollistaa bussin kääntymisen ja tulevaisuuden linjastomuutokset sekä suojatien siirtämisen linjaosuudelta Nirvansuonkadun liittymän yhteyteen.
- Nirvansuonkadun länsireunalle on suunniteltu uusi jalkakäytävä pysäköintialueiden osuudelle jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi. Ajoradan kavennuksella jalkakäytävän päätteessä suojataan jalankulkijoiden siirtymistä ajoradalle ja muodostetaan porttikohta asuinalueen reunalle.
- Nirvanpellonkadun ajoyhteys Kurssikeskuksenkadulle on esitetty katkaistavaksi. Katkaisu parantaa ulkoilureitin olosuhteita ja jatkuvuutta sekä vahvistaa ekologista yhteyttä, kun alueelle voidaan lisätä puustoa.
- Särkijärvenkadun länsireunalle on suunniteltu uusi eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä, joka liittyy uuteen seudulliseen pääreittiin Kurssikeskuksenkadun ja Sulkavuorenrinteen liitoskohdassa. Muutos mahdollistaa Särkijärvenkadun ja Kurssikeskuksenkadun mutkassa sijainneen suojatien siirron turvallisempaan kohtaan sekä suojatien toteuttamisen Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen toimipisteiden väliselle kulkuyhteydelle.
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen pysäköintialueet on suunniteltu uudestaan ulkoilureitin siirron vuoksi. Ekologista yhteyttä pysäköintialueiden lävitse vahvistetaan alueen maisemointisuunnittelulla voimalinjan asettamat rajoitteet huomioiden.
- Pysäköintialueen hulevesien hallinta on suunniteltu toimivaksi omana kokonaisuutenaan säilyttäen nykyinen purkupiste Nirvansuonkadun hulevesiviemäriin. Kurssikeskuksenkadun itäosassa hulevesien purkureitti on käännetty kadun pohjoispuolelle alueen eteläpuolisen uuden maankäytön toteuttamisen helpottamiseksi. Uusia hulevesipainanteita suunnitelmassa on esitetty pysäköintialueen hulevesiä varten pysäköintialueen keskelle ja pohjoisreunalle sekä Kurssikeskuksenkadun hulevesiä varten pysäköintialueen eteläreunalle.
Kustannusarvio
Yleissuunnitelman kustannusarvio on yhteensä 1 197 000 € ja kustannukset jakautuvat seuraavasti:
- Kurssikeskuksenkadun osuus 653 000 € (alv 0%)
- Särkijärvenkadun osuus 95 000 € (alv 0%)
- Nirvansuonkadun osuus 60 000 € (alv 0%)
- Ulkoilureitin osuus 174 000 € (alv 0%)
- Pysäköintialueiden osuus 215 000 € (alv 0%)
Pysäköintialueiden muutokset toteuttaa Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Vuorovaikutus
Työ on laadittu yhteistyössä Tampereen kaupungin liikuntapalveluiden, viheralueiden suunnittelun, hulevesien suunnittelun, ympäristönsuojelun ja joukkoliikenteen sekä Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen kanssa. Lisäksi suunnitelmaluonnoksia on esitelty Tampereen polkupyöräilijät ry:lle 8.12.2022.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kurssikeskuksenkadun pyörätien ja ulkoilureitin yleissuunnitelma hyväksytään suunnittelualueen puistoalueiden tarkempien yleissuunnitelmien ja katujen katusuunnitelmien lähtökohdaksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.