Perustelut
Vuokonraitin ja Haapalinnantorin katusuunnitelmat, nrot 1/21292 ja 1/21293 Hyhkyn kaupunginosassa:
Katusuunnitelmat on laadittu toriaukion ja sille johtavan kevyen liikenteen väylän saneeraamista varten. Katusuunnitelmissa on esitetty mm. väylän ja torialueen yleisjärjestelyt, korkeusasemat, pintamateriaalit, valaistus sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.
Torin yleisilmettä kohennetaan viihtyisämmäksi uusimalla muun muassa torin kiveyksiä, kasvillisuutta ja kalusteita. Vuokonraitti saneerataan vastaamaan asemakaavan mukaista käyttötarkoitusta, jonka mukaan katu on jalkakäytävä ja pyörätie, jolla huoltoajo on sallittu. Huoltoajon lisäksi päiväkodin saattoliikenne mahdollistetaan. Saneerausten yhteydessä uusitaan toriaukion ja Vuokonraitin katuvalaistus.
Katusuunnitelman mukaan Vuokonraitin pituus on noin 120 metriä. Väylän leveys Vuokonraitilla on 4,0 metriä. Väylän eteläreunan reunakivilinja säilyy nykyisellä sijainnillaan, mutta pienten tasausmuutosten takia nykyinen reunakivi asennetaan uudelleen. Myös Vuokonraitin pohjoisreunaan asennetaan reunakivi, jonka materiaali saadaan uusiokäyttämällä Haapalinnantorilta purettavia reunakiviä. Reunakivien näkymä vaihtelee 3 cm:stä 10 cm:iin. Vuokonraitin pohjoisreunalle rakennetaan pysäköintipaikkoja polkupyörille (6 runkolukittavaa pyörätelinettä) ja muutamalle autolle.
Vuokonraitin pintamateriaali on katusuunnitelman mukaan asfalttibetonia. Raitin reuna-alueet kivetään betonilaatalla ja osin uusiokäytettävällä nupukivellä. Vuokonraitin hulevedet kerätään pinnankallistusten ja betonikourulaattojen avulla hulevesikaivoihin, joista hulevedet johdetaan hulevesiviemäriin. Vuokonraitin valaistus uusitaan raitin pohjoisreunalle.
Haapalinnantorin katusuunnitelman mukaan toriaukion pintamateriaalit vaihdetaan, kasvillisuusalueet kohennetaan ja kalusteet uusitaan. Aukiota kiertävät käytävät säilyvät pääosin nykyisen kaltaisina pieniä tasauksen muutoksia lukuun ottamatta. Käytävien ulkoreunoissa olevat reunakivet asennetaan uudelleen. Hulevesien hallintaa pyritään parantamaan siten, että osa hulevesistä hyödynnetään torin kasvillisuuden käyttöön. Vesien johtamista parannetaan betonikourulaattojen avulla sekä uusilla hulevesikaivoilla.
Haapalinnantorin pintamateriaaleiksi on esitetty betonilaatoitusta ja noppakiveystä. Toriaukion kasvillisuusalueille tulee ikivihreitä havupensaita sekä värikkäitä lehtipensaita ja perennoja. Torin länsilaidalle on esitetty ryhmä suuria lehtipuita ja itälaidalle rivi kukkivia pikkupuita. Nähtävilläolon jälkeen katusuunnitelmaa on muutettu hieman kasvillisuus- ja kiveysalueiden laajuuden osalta torialueen itä- ja pohjoisreunoilla. Näillä pienillä muutoksilla on saatu vapaata käytäväleveyttä hieman enemmän ja siten pelastuskaluston toimintaedellytyksiin parannusta.
Haapalinnantori kalustetaan katusuunnitelman mukaan muun muassa penkeillä, keinuilla ja roska-astioilla. Asennettavat pyörätelineet ovat runkolukitsemisen mahdollistavaa mallia. Toriaukion kaakkoiskulmaan on esitetty tilavaraus kioskille.
Vuokonraitin ja Haapalinnantorin saneeraus sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2025 alustavaan vuosisuunnitelmaan.
Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 436 000 euroa, josta Haapalinnantorin osuus on noin 373 000 euroa ja Vuokonraitin osuus noin 63 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 18.3. – 1.4.2021. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin neljä (4) muistutusta.
Yhdistyksen ja taloyhtiön muistutukset:
Liikennesuunnittelun Seura ry huomauttaa muistutuksessaan Haapalinnantorin huoltoajoyhteyksiin liittyen. Yhdistyksen toimisto sijaitsee Haapalinnantorin reunalla ja nykyisellään huoltoajo torialueelle toimii Haapalinnanraittia ja Karpalonraittia pitkin. Torialueella nykyisin oleva ajopuomi estää osin ajoyhteyden Vuokonraitin suuntaan. Yhdistys pohtii ajopuomin tulevaa kohtaloa ja on huolissaan huoltoajoyhteyksistä toimistolleen.
Vastine:
Haapalinnantoria koskeva katusuunnitelma ei enää sisällä siellä nykyisin olevaa ajoestettä. Torialueen kiinteistöille mahdollistuu huoltoajo jatkossa kaikkia huoltoajon sallivia reittejä pitkin. Esim. muistutuksessa mainittuun kiinteistöön Haapalinnantori 4 huoltoajo on mahdollista aiempia reittejä pitkin tai sitten Vuokonraitin kautta.
Asunto Oy Haapalinnan Tapsantalon hallituksen jättämän muistutuksen mukaan Haapalinnantorin ja Vuokonraitin katusuunnitelmissa ei ole huomioitu heidän kiinteistönsä, Haapalinnanraitti 2, edustan ja Kraatarinraitin ongelmia.
As Oy:n hallitus kertoo muistutuksessaan, että Kraatarinraitin ja heidän kiinteistönsä edustan hulevesien ohjailu on puutteellista, mistä aiheutuu ongelmia mm. lätäköitymisen ja eroosion muodossa heidän kiinteistölleen sekä muutoinkin yleisille aluille.
As Oy esittää, että mainitut ongelmat tulisi ratkaista katusuunnitelmassa ja katusaneerauksessa.
Vastine:
Katusuunnittelu ja katusaneeraus on alun perin rajattu koskemaan ainoastaan Vuokonraittia ja Haapalinnantoria. Katusuunnitelmaa on nähtävilläolon jälkeen tarkistettu siltä osin, että suunnittelun laajuus ulottuu Haapalinnantorilta noin 15…20 metriä Kraatarinraittia pohjoiseen. Sikäli kun Kraatarinraitin osalta todetaan laajemmin suunnittelu- ja saneeraustarpeita, ko. kohde otetaan erikseen suunnitteluun ja vuosisuunnitelmiin mukaan.
Haapalinnantoria koskeva katusuunnittelu ja katusaneeraus kattaa Asunto Oy Haapalinnan Tapsantalon kiinteistön Haapalinnantorin puoleisen julkisivuosan kokonaisuudessaan. Nurkkaus, jossa Haapalinnantori kohtaa Kraatarinraitin on niin ikään ollut jo alun perin mukana suunnittelussa ja toimenpiteissä. Nyt suunnittelualueen pienen laajennuksen myötä ko. nurkkaus on entistä paremmin huomioitu suunnittelussa ja toteutuksessa.
Katusuunnittelussa on luonnollisesti keskitytty myös hulevesien ohjailuun mm. pintojen kallistuksien ja hulevesikaivojen sijoittelun avulla. Kaikki pinnat myös uusitaan suunnittelualueella, joten mahdolliset pintojen nykyiset epätasaisuudet ja lätäköitymiskohdat poistuvat saneerauksen myötä.
Siltä osin kuin muistutuksessa mainitut ongelmat ovat tontin puolella, niin näiden ongelmien ratkaisu suunnittelun ja toteutuksen osalta on kiinteistön vastuulla.
Yksityishenkilöiden muistutukset:
Muistutus (A):
Muistuttaja esittää, että katusuunnitelma ja katusaneeraus tuli kattaa kiinteistön Haapalinnanraitti 2 ( Asunto Oy Haapalinnan Tapsantalo) edustan. Muistutuksen mukaan Kraatarinraitilta valuvat hulevedet aiheuttavat moninaisia haittoja ja ongelmia ko. kiinteistön edustalla.
Vastine:
Haapalinnantoria koskeva katusuunnittelu ja katusaneeraus kattaa kiinteistön Haapalinnanraitti 2 (Asunto Oy Haapalinnan Tapsantalo) Haapalinnantorin puoleisen julkisivuosan kokonaisuudessaan. Nurkkaus, jossa Haapalinnantori kohtaa Kraatarinraitin on niin ikään mukaan suunnittelussa ja toimenpiteissä. Katusuunnitelman laajuutta on kuitenkin tarkistettu siltä osin, että suunnittelun laajuus ulottuu Haapalinnantorilta noin 15…20 metriä Kraatarinraittia pohjoiseen. Tällä varmistetaan hulevesien ohjailuun liittyvien toimenpiteiden riittävä kattavuus Haapalinnantorin ja Kraatarinraitin kulmauksessa
Katusuunnittelussa on myös keskitytty hulevesien ohjailuun mm. pintojen kallistuksien ja hulevesikaivojen sijoittelun avulla. Kaikki pinnat myös uusitaan suunnittelualueella, joten mahdolliset pintojen nykyiset epätasaisuudet ja lätäköitymiskohdat poistuvat saneerauksen myötä.
Muistutus (B):
Muistuttaja esittää muistutuksessaan, että Vuokonraittia koskeva katusuunnitelmaehdotus ei ole hyväksyttävissä, vaan Vuokonraitin parkkipaikat on poistettava katusuunnitelmasta.
Muistuttajan mukaan katusuunnitelmassa Vuokonraitin varrelle esitetty parkkipaikat sopivat huonosti yhteen alueen viihtyisyyden parantamisen kanssa. Muistuttajan mukaan parkkipaikkojen tuominen Vuokonraitin varrelle heikentää Vuokonraitin verran asuintalojen asuinolosuhteita ja asuntojen arvoa.
Vastine:
Haapalinnantorin osalta selkeä tavoite on ollut edistää olosuhteita viihtyisälle oleilulle sekä turvalliselle jalankululle ja pyöräilylle. Näiden asioiden edistämisessä on useita tekijöitä, joihin on katusuunnittelussa keskitytty. Yksi selkeä teema oli, että torialue saataisiin nykyistä paremmin rauhoitettua autoliikenteeltä. Tässä yksi keino on torialueella olevien nykyisten pysäköintipaikkojen siirto toisaalle.
Haapalinnantorin ja Vuokonraitin kulmauksessa olevissa kiinteistöissä on päiväkoti ja liiketila. Näiden lähellä oli saatava saattoliikennettä ja asiakaspalvelua varten lyhytaikaispysäköintiä, joten luontevaa olisi sijoittaa pysäköintipaikat Vuokonraitin varteen. Vuokonraitti on kulkuväylä, joten kulkuväylän varrelle pysäköinnin järjestäminen on myös luontevaa, sen sijaan, että ne olisivat torialueella, jossa autoliikenne ja pysäköinti ei ole lainkaan luontevaa tai edes tahtotilan mukaista.
Katusuunnitelmassa esitetyt pysäköintipaikat Vuokonraitin varrella ovat kauempana talojen seinälinjoista, kuin mitä parkkipaikat ovat nykyisin torialueella. Tässä mielessä pysäköinnistä syntyvä haitta on varmasti pienempi kuin mitä se on nykyisin.
Jos Vuokonraitin varrelle esitetyt pysäköintipaikat eivät olisi Haapalinnantorilla tai Vuokonraitilla, niin pohdittavaksi luonnollisesti jäisi, että missä sitten ne olisivat ja olisivatko ne toisaalle päiväkodin kaipaamaa saattoliikennettä edes sitten enää asianmukaisesti palvelevia.
Muistutus ei anna aihetta jatkotoimenpiteille.