Perustelut
Lauri Lylyn pormestariohjelmassa on esitetty yhtenä tavoitteena kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotto Tampereella osana joukkoliikennejärjestelmää. Kaupunkipyöräjärjestelmällä tarkoitetaan kokonaisuutta, joka koostuu kaupunkipyöräkäyttöön tarkoitetuista polkupyöristä, niiden lukitukseen tarkoitetuista telakoista, kaupunkipyörien hallintajärjestelmästä, järjestelmän käytön mahdollistavista ohjelmistoista, tietoliikenneyhteyksistä sekä tarvittavista varaosa-, huolto- ja korjauspalveluista. Kaupunkipyöräjärjestelmä on lähtökohtaisesti asiakkaiden käytettävissä ympärivuorokautisesti pyöräilykauden 15.4.–31.10. aikana.
Kaupunkipyörät ovat yhteiskäyttöpyöriä, jotka ovat kaikkien käytettävissä maksua vastaan. Kaupunkipyörät saa käyttöönsä mobiilisovelluksella. Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän palveluntuottajaksi on valittu CityBike Vantaa ja kaupunkipyörien operoinnista ja asiakaspalvelusta tulee vastaamaan Tampereen Sarka Oy, joka on Tampereen kaupungin omistama sosiaalinen ja yhteiskunnallinen yritys. Tampereen Sarka Oy työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja osatyökykyisiä ihmisiä omiin palveluihinsa ja auttaa heitä työhönvalmennuspalvelun avulla eteenpäin jatkotyöllistymisessä.
Kesällä 2021 käynnistyvä Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmä muodostuu 700 kaupunkipyörästä, 70 kaupunkipyöräasemasta, 1050 kaupunkipyörätelineestä ja 70 infotaulusta sekä kaupunkipyörien hallintajärjestelmästä, ohjelmistoista, tietoliikenneyhteyksistä sekä ylläpito- ja asiakaspalvelusta. Kaupunkipyöräjärjestelmän hankintahinta Kaupunkipyörä Vantaalta neljän vuoden sopimuksella on noin 1,4 miljoonaa euroa. Kaupunkipyöräjärjestelmän operointi eli pyörien siirtäminen, huoltaminen, korjaaminen ja varastointi sekä asiakaspalvelu hankitaan Tampereen Sarka Oy:ltä hintaan 495 000 euroa vuodessa. Tuloja Tampereen kaupunki saa markkinointi- ja mainosyhteistyöstä sekä käyttöoikeusmaksuista. Tampereen kaupunki teki 7.4.2021 hankintapäätöksen Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppanuudesta Pirkanmaan Osuuskaupan kanssa.
Tampereella otetaan käyttöön päivän, viikon ja koko kauden käyttöoikeudet, kuten muissakin Suomen kaupunkipyöräjärjestelmissä. Myös käyttöoikeuden hinta on saman suuruinen kuin muissa Suomen kaupunkipyöräjärjestelmissä. Kaupunkipyöräilyn hinta koostuu käyttömaksusta, johon sisältyy kerralla puolen tunnin käyttöaika, sekä mahdollisesta lisäaikamaksusta. Käyttöoikeuden kestoksi voi valita päivän (24 h), viikon tai kauden. Käyttöoikeuden hinnaksi esitetään päivälle 5 euroa, viikolle 10 euroa ja koko kaudelle 25 euroa. Ostamalla koko kauden, päivän tai viikon käyttöoikeuden voi tehdä varausaikana rajattoman määrän alle 30 minuutin matkoja. Jos pyörää käyttää yhtäjaksoisesti pidempään kuin 30 minuuttia, niin joutuu maksamaan lisäveloitusta euron kutakin puolta tuntia kohden. Enimmäiskäyttöajaksi on määritelty 5 tuntia. Enimmäismääräajan ylityksestä veloitetaan lisämaksujen ohella 80 euron viivästysmaksu. Käyttöoikeusmaksuista on arvioitu saatavan n. 450 000 euroa kaudessa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kaupunkipyöräjärjestelmän käyttömaksut; päivämaksu 5 euroa, viikkomaksu 10 euroa sekä kausimaksu 25 euroa, hyväksytään. Puolen tunnin käyttökertoja käyttäjälle sisältyy rajaton määrä - kunkin käyttömaksun rajoissa. Hinnoittelu on voimassa 31.10.2021 asti
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.