Valmistelija
Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi
Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 2.5.2024 päivätyn ja 3.6.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8982. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.
Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8982 ehdotuksen nähtävilleasettamisesta lähtien.
Dnro: TRE:8076/10.02.01/2022
Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Pekko Sangi.
Asemakaavalla mahdollistetaan uuden katuyhteyden rakentaminen Aitolahdentien ja Piettasenkadun välille Linnainmaan keskustassa. Tämä mahdollistaa sujuvat ja turvalliset katuyhteydet, jotka huomioivat auto- ja joukkoliikenteen sekä jalankulku- ja pyöräliikenteen tarpeet Linnainmaan keskustassa tilanteessa, jossa raitiotie ja linja-autoliikenteen vaihtopysäkki Mäentakusenkadulla on toiminnassa. Uudella Hennalankaari-nimisellä katuyhteydellä mahdollistetaan ajoneuvoliikenteen suuntautuminen toivotusti uudelle kadulle, mikä palvelee alueen kaikkia liikennemuotoja sekä Linnainmaan keskustan joukkoliikenneterminaalin ympäristön liikenteellistä kokonaisratkaisua. Liikenteellisen ratkaisun lisäksi tavoitteena on alueella tunnistettujen luontoarvojen turvaaminen ja säilyminen soveltuvilla asemakaavamääräyksillä.
Asemakaavan valmisteluaineisto - osallistumis- ja arviointisuunnitelma, kaavaluonnos, selostus ja selvitysaineisto - olivat nähtävillä 2.5.-23.5.2024 sekä lähettiin tiedoksi osallisille. Valmisteluaineistosta saatiin palautetta asemakaavan ohjausryhmältä (kaupungin eri viranomaiset, toimialat ja liikelaitokset), 3 viranomaiskommenttia sekä 4 yksityistä mielipidettä.
Yleiskaavoitus totesi yleisesti Linnainmaan suunnitellun raitiotien sekä sen sujuvan liikennöinnin vaativien toimenpiteiden olevan yleiskaavan mukaista. Tampereen Raitiotie Oy totesi, että Lamminrahkan raitiotiehaaran yleissuunnitelmatasolla tutkitut varaukset on otettava huomioon tämän asemakaavan valmistelussa. Viheralueet ja hulevedet -yksikkö suositteli kevyttä hulevesitarkastelua ja hulevesien hallinnan ratkaisuksi esimerkiksi kevyttä kuivatussuunnitelmaa. Ympäristönsuojelu pyysi täsmentämään ja syventämään luonnon monimuotoisuuden kannalta ekologista yhteyttä, liito-oravaa sekä raitiotietä kuvaavaa osuutta kaavaselostuksen vaikutusten arvioinnissa sekä tarkastelemaan vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
Pirkanmaan liitto totesi, että sillä ei ole valmisteluvaiheesta lausuttavaa. Pirkanmaan maakuntamuseo totesi, ettei sillä ole hankkeesta huomautettavaa. Pirkanmaan ELY-keskus totesi, että sillä ei ole valmisteluvaiheesta lausuttavaa, mutta kommentoi, että VT12:n alustavien tarkastelujen perusteella kaava-alueen kohdalla nykyinen valtatien 12 tiealue on riittävä ja että ELY-keskus haluaa olla aktiivisesti mukana hulevesi- ja kuivatusjärjestelyjen muutosten suunnittelussa myös jatkossa.
Yksityisissä mielipiteissä nousivat esiin Aitolahdentien ja Hennalankaaren risteykseen osoitettujen liikennevalojen vaikutus Aitolahdentien liikenteeseen, yleisesti Linnainmaan katusuunnitelmien vaikutukset kaava-alueen ulkopuolisen Lahtomäenkadun liikenteeseen sekä uuden Hennalankaaren ajoyhteyden vaikutus ajoneuvoliikenteen kasvuun mm. Piettasenkadulla ja liikennemelun lisääntyminen paikallisesti. Tampereen seudun polkupyöräilijät nosti esiin mm. liikennevalo-ohjatun risteyksen pyöräilyyn liittyvän varustelu- ja laatutason sekä kaava-alueen ulkopuoliselle Piettasenkadulle sijoittuvan pyöräilyn aluereitin kehitystarpeet.
Lausunnot
Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan liitto
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi
Asemakaavaehdotus nro 8982 (päivätty 3.6.2024) hyväksytään asetettavaksi nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.
Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen yhdyskuntalautakunnan hyväksyttäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Pekko Sangi oli paikalla kokouksessa asiantuntijana ja poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen ennen päätöksentekoa.