Perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Rakennetaan matkaviestintukiasema, joka kattaa 42 metriä korkean maston ja noin 9 m2 laitetilan.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Matkaviestintukiasema käsittäen maston h=42 m ja laitetilan A=8,5 m2. Tukiasemalla tuotetaan matkaviestinpalveluita lähialueen asukkaille, yrityksille sekä liikenneväylien ja viheralueiden käyttäjille.
Rakentaminen asemakaavan VL-7-alueelle (Lähivirkistysalue). Alueen asemakaavoissa ei ole huomioitu tietoliikenteen tarpeita. Alueelle kuitenkin tarvitaan tukiaseman tuottamaan langattoman verkon palveluita alueen asukkaille ja yrityksille. Tukiaseman tilavaade on vaatimaton, eikä sillä ole vaikutuksia alueen asemakaavan mukaiseen käyttöön.”
Hakija on kertonut lisää hankkeesta ja sen vaikutuksista liitteenä olevassa maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n mukaisessa selvityksessä.
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Hakemus on kuulutettu Aamulehdessä 13.-27.06.2024. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.
POIKKEAMINEN
Tontti 837–585–5–28 on asemakaavassa osoitettu lähivirkistysalueeksi, jolle ei ole osoitettu käyttötarkoitusta, rakennusoikeutta eikä rakennusalaa matkaviestintukiasemalle. Siitä poiketen puistoon rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean maston ja 8,5 m2 suuruisen laitetilan, jolloin rakennusoikeus ylittyy 100 %.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
- aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
- vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
- vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
- johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Rakennuspaikka sijaitsee Iso-Vilusen lähivirkistysalueella, kahden ulkoilupolun risteyksen kaakkoispuolella. Vuokra-alue on noin 150 m2, mikä on vähäinen osa n. 10 ha suuruisesta Iso-Vilusesta. Lähimpään asuinrakennukseen on n. 115 metriä. Asutuksen ja tukiaseman välissä on etäisyyttä ja puustoa, mikä peittää laitesuojan asuinrakennuksilta. Masto nousee puunlatvojen yläpuolelle ja tulee näkymään kauemmaksi, joskin maston harmaa väritys auttaa jonkin verran sen sulautumista maisemaan. Tukiaseman rakentaminen ei estä ulkoilupolun tai puiston virkistyskäyttöä eikä siten aiheuta haittaa kaavan toteutumiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Tampereen kaupungilla olevien tietojen mukaan rakennuspaikalla ei ole arvokkaita luontokohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten
kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse matkatukiaseman maston ja pienehkön laitetilan rakentamisesta. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Haetun poikkeamisluvan mukaisen matkaviestintukiaseman rakentaminen parantaa alueen matkapuhelinverkon palvelukykyä. Nykyiset vaatimukset edellyttävät aiempaa suurempaa tukiasematiheyttä. Laki sähköisen viestinnän palveluista huomioiden kunnan on edistettävä sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmistaa, että viestintäverkkoja ja viestintäpalveluja on jokaisen saatavilla. Lain mukaan tulee myös varmistaa, että nämä ovat teknisesti kehittyneitä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia (Laki sähköisen viestinnän palveluista 7.11.2014/917). Näin ollen poikkeamisluvan myöntämiselle voidaan katsoa olevan MRL 171 § mukaisia erityisiä syitä.
Ottaen huomioon hakijan selvityksen asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen käyttötarkoituksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Kartat: Rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on lähivirkistysalue. Rakennuspaikalle ei ole osoitettu käyttötarkoitusta, rakennusoikeutta eikä rakennusalaa matkaviestintukiasemalle. Sijaintikartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Poikkeamislupahakemus sijaitsee osoitteessa Vilusentie 64. Kohteen pohjoissuunnalla on kaksi aikaisempaa lupahakemusta, jotka ovat saaneet myönteisen päätöksen vuosina 2018 ja 2021. Lisäksi kohteen eteläsuunnalla on lupahakemus, jolle on annettu myönteinen päätös vuonna 2010.
Lausunnot: ELY-keskus, Fintraffic
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.
Suunnitelmat: Masto on 42 metriä korkea. Laitesuojan koko on 8,5 m2. Laitesuojan julkisivut ja katto ovat tummanharmaata profiilipeltiä. Masto on alaosastaan ensimmäiset 24 metriä umpinainen ja yläpäästään masto on ristikkorakenteinen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Myönnetään tontille 837–585–5–28 lupa saada poiketa asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta matkaviestintukiaseman rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Viialan kaupunginosassa, osoitteessa Vilusentie 64 (Iso-Vilunen).
Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.