Yhdyskuntalautakunta, kokous 4.2.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 31 Messukylänkadun rauhoittamistoimenpiteiden katusuunnitelma välillä Rautapellonkatu–Kivikirkontie, Messukylä 

TRE:5518/10.03.02/2024

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Petri Keivaara, puh. 050 382 6459, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi on laadittu katusuunnitelma Messukylänkadun rauhoittamistoimenpiteistä välillä Rautapellonkatu – Kivikirkontie. Tavoitteena on liikenteen rauhoittaminen koulun ja uuden päiväkodin kohdalla sekä suojateiden liikenneturvallisuuden parantaminen pienin ja kustannustehokkain toimenpitein. Parantamistoimenpiteet käsittävät kaksi uutta keskisaarekkeellista suojatieylitystä Messukylänkadulle, Kyläojankadun liittymähaaran pyörätien jatkeen korottamisen sekä linja-autopysäkkiparin siirtämisen maankäytön painopisteiden ja uusien turvallisten suojatieylitysten läheisyyteen. Katusuunnitelmassa on tälle katuosuudelle asetettu 40 km/h:ssa nopeusrajoitus. Nykyisin kadulla on 50 km/h:ssa rajoitus. Tulevaisuudessa on tarkoituksena saneerata Messukylänkatu kokonaisuudessaan aiemmin laaditun yleissuunnitelman pohjalta ja nyt suunnitelluissa suojatieratkaisuissa on huomioitu tulevat toimenpiteet mahdollisuuksien mukaan.

Kohteen rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2025 vuosisuunnitelmaan.                                         

Kohteen rakentamisen kustannusarvio on noin 260 000 euroa.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 9.12. – 23.12.2024. Ehdotusta vastaan on tehty kolme muistutusta.

Muistutus 1

Muistutuksessa esitetään, että Messukylänkadun ja Kivikirkontien liittymään suunniteltua suojatiesaareketta ja Messukylänkadun ajorataa kavennetaan. Vastaavasti Messukylänkadun pyörätietä ja jalkakäytävää pitää leventää. Muistutuksessa esitetään myös kyseiseen kohtaan suunnitellun suojatien leventämistä. Lisäksi muistutuksessa esitetään Messukylänkadun ja Kivikirkontien liittymään korotettua pyörätien jatketta, suojatiemerkin lisäämistä ja kärkikolmion alle pyöräilijöistä varoittavan lisäkilven asettamista.

Muistutuksessa esitetään Messukylänkadun eteläpuolen pyörätien ja jalkakäytävän leventämistä Kyläojankadun liittymän itäpuolella. Lisäksi muistutuksessa esitetään Messukylänkadun pohjoispuolella päiväkodin kohdalla olevan puisen valaisinpylvään uusimista ja siirtämistä pois pyörätieltä ja jalkakäytävältä.

Muistutuksessa esitetään, että Messukylänkadulta Aakkulankadulle ja toisinpäin suuntautuva moottoriajoneuvoliikenne katkaistaan. Liikennöinti asuinalueelle hoituisi paremmin Paununkadun kautta. Tällöin voitaisiin poistaa Messukylänkadun kääntymiskaista Aakkulankadulle ja leventää pohjoispuolen pyörätietä ja jalkakäytävää. Messukylänkadun ja Aakkulankadun liittymään esitetään myös suojatiemerkin lisäämistä ja kärkikolmion alle pyöräilijöistä varoittavan lisäkilven asettamista.  

Muistutuksessa esitetään Messukylänkadun eteläpuolen pyörätien ja jalkakäytävän leventämistä Rautapellonkadun liittymän kohdalla. Edellytyksenä näille toimenpiteille on ajokaistaopasteen siirtäminen. Lisäksi muistutuksessa esitetään Rautapellonkadun ja junaradan välisen puistoväylän leventämistä ja suojatien toteuttamista Rautapellonkadulle. Muistutuksessa esitetään myös kääntymiskaistan toteuttamista Messukylänkadulta Rautapellonkadulle. Muistutuksen mukaan tuossa kohdassa Messukylänkadulle riittää yksi kaista suuntaansa.

Vastine muistutukseen 1

Katusuunnitelmassa ei ole juurikaan levennetty pyöräteitä ja jalkakäytäviä, vaan suunnitteluratkaisuilla pyritään parantamaan lähinnä suojatieturvallisuutta ajorataa kaventamalla. Kadun muita parantamistoimenpiteitä toteutetaan mahdollisesti myöhemmin. Pyöräteiden ja jalkakäytävien leventäminen on järkevintä tehdä tulevaisuudessa pidempinä kokonaisuuksina. Messukylänkadun ja Kivikirkontien liittymän suojatietä on levennetty ehdotusvaiheen ratkaisuun nähden. Messukylänkadun ja Kivikirkontien liittymään ei ole tässä vaiheessa suunniteltu korotettua pyörätien jatketta, vaan se toteutetaan mahdollisesti myöhemmin Messukylänkadun pyörätien ja jalkakäytävän kehittämisen yhteydessä. Katusuunnitelmaan on katuliittymiin lisätty ehdotusvaiheen jälkeen puuttuvat suojatiemerkit ja pyöräilijöistä varoittavat lisäkilvet kärkikolmioiden alle.

Messukylänkadulla päiväkodin kohdalla olevaa puista valaisinpylvästä ei ole katusuunnitelmassa siirretty, koska siitä ei ole merkittävää haittaa kävelijöille ja pyöräilijöille. Tässä yhteydessä Messukylänkadulle ei ole suunniteltu liikenteellisiä ajomuutoksia kuten poikkikatujen katkaisuja moottoriajoneuvoliikenteeltä. Ne vaativat laajempia toimenpiteitä suunniteltuihin ratkaisuihin nähden.

Rautapellonkadun ja junaradan välisen puistoväylän kehittäminen ja uuden suojatien toteuttaminen Rautapellonkadulle ei kuulu tähän suunnitelmaan. Parantamistoimenpiteitä on tässä vaiheessa suunniteltu koulun ja päiväkodin kohdalle, eivätkä nämä ratkaisut vaadi suurempia muutoksia Messukylänkadun ja Rautapellonkadun liittymään. Messukylänkadulla on Rautapellonkadun liittymän kohdalla kaksi kaistaa suuntaansa, jotka mahdollistavat myös kääntymiset. Siten ei ole tarvetta erillisille kääntymiskaistoille.

Muistutus 2

Muistutuksessa epäillään suunniteltujen keskisaarekkeiden toimivuutta ja arvellaan niiden ja ajokaistojen vähentämisen haittaavan liikenteen sujuvuutta ja aiheuttavan ruuhkia. Muistutuksessa pohditaan myös mahdollista Aakkulankadun liikenteen katkaisua Messukylänkadun liittymässä ja sen aiheuttamia haittavaikutuksia liikenteelle. Lisäksi muistutuksessa pidetään turhana pyöräteiden leventämistä pienistä käyttäjämääristä johtuen. Muistutuksessa tiedustellaan myös mahdollisista muutoksista urheilukentälle kulkuun. Lisäksi muistutuksessa esitetään ulkopuolisen viranomaisen käyttämistä suunnitelmien tarkistukseen.

Vastine muistutukseen 2

Suunnitelluilla keskisaarekkeellisilla suojateillä parannetaan jalankulkijoiden turvallisuutta kadunylityksissä. Näillä ratkaisuilla on hyvin vähän heikentäviä vaikutuksia moottoriajoneuvoliikenteelle, eivätkä ne aiheuta ruuhkia nykyisillä ja tulevilla liikennemäärillä. Messukylänkadun poikkikatujen liikenteellisiä katkaisuja ei toteuteta ainakaan tässä vaiheessa. Pyöräteiden ja jalkakäytävien levennykset eivät myöskään kuulu tähän suunnitelmaan. Messukylänkadulle esitetyillä toimenpiteillä ei ole vaikutusta urheilukentälle kulkuun. Kaupungin asiantuntijat ja suunnitelmat laatineen suunnittelutoimiston laadunvarmistajat ovat tarkastaneet suunnitelmat, eikä näiden asioiden tarkasteluun ole nähty tarvetta käyttää ulkopuolisia tahoja.

Muistutus 3

Muistutuksessa todetaan, että suunnitelluilla ratkaisuilla parannetaan erityisesti jalankulkijoiden turvallisuutta, mutta ne eivät kehitä pyöräliikenteen tarpeita eivätkä tuo lisää lumitilaa. Muistutuksessa pyydetään huolehtimaan, että katusuunnitelma noudattaa vuonna 2020 hyväksyttyä Messukylänkadun yleissuunnitelmaa, eikä estä sen toteuttamista tulevaisuudessa. Muistutuksessa esitetään, että liikennemerkkejä ei sijoiteta pyöräteille ja jalkakäytäville, vaan ne asetetaan esimerkiksi erottelualueille.

Vastine muistutukseen 3

Katusuunnitelman mukaisissa toimenpiteissä on huomioitu aiemmin laaditun kadun yleissuunnitelman mukaiset ratkaisut. Katumuutokset pyritään toteuttamaan siten, että tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävät muut Messukylänkadun parantamistoimenpiteet aiheuttavat mahdollisimman vähän korjauksia nyt rakennettaviin kohtiin. Liikennemerkkien sijoittelua on tarkasteltu uudelleen, ja ne pyritään sijoittamaan pyöräteiden ja jalkakäytävien ulkopuolelle mahdollisuuksien mukaan liikenneturvallisuus huomioiden. Erottelualueiden toteuttaminen vaatii väylien leventämistä, eikä se ole taloudellisesti järkevää tässä vaiheessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Messukylänkadun rauhoittamistoimenpiteiden katusuunnitelma välillä Rautapellonkatu–Kivikirkontie, suunnitelma numero 1/22825, hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavien ehdotusvaiheen jälkeen tehdyin muutoksin: 

Messukylänkadun ja Kivikirkontien liittymän suojatietä on levennetty.

Katusuunnitelmaan on lisätty suojatiemerkkejä ja pyöräilijöistä varoittavia lisäkilpiä kärkikolmioiden alle sekä tehty joitain liikennemerkkien siirtoja.

Alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Muistuttajat, Petri Keivaara, Olli Halme, Leena Tala

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.