Perustelut
Tarkastuslautakunta antaa valtuustolle arvionsa valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Arviointikertomus liitetään tilinpäätökseen tarkastusasiakirjaksi.
Valtuusto käsitteli vuoden 2020 arviointikertomusta 17.5.2021. Valtuusto velvoitti kaupunginhallitusta ja lautakuntia ryhtymään toimiin arviointikertomuksessa esitettyjen huomioiden johdosta ja raportoimaan näistä valtuustolle lokakuun 2021 loppuun mennessä. Lautakunnille osoitetut lausuntopyynnöt tulee käsitellä lautakunnissa elo- tai syyskuun kokouksissa. Strategia- ja kehittämisyksikön kokoama lopullinen yhteenveto lausunnoista käsitellään valtuustossa lokakuussa.
Tarkastuslautakunta: ”Kotipalvelun saatavuus vastaa lapsiperheiden tarpeita. Sen sijaan perhetyössä asiakkaiden jonotusaika palveluun on liian pitkä. Tarkastuslautakunta on huolissaan siitä, että tukea odottavan perheen ongelmat saattavat jonotuksen kestäessä kasvaa. Seurauksena voi olla palvelutarpeen vaihtuminen perhetyöstä lastensuojeluun.
Perhetyön saama asiakaspalaute oli erinomaista, minkä perusteella palvelu vastaa hyvin asiakkaiden tarpeita. Noin kolmannes perhetyön asiakasperheistä vastasi palautekyselyyn. Kotipalvelusta saatu palaute oli niin vähäistä, että sen perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä asiakastyytyväisyydestä. Tarkastuslautakunnan mielestä asiakaspalautetta tarvitaan palveluiden kehittämiseen ja tuloksellisuuden arvioimiseen.”
Sosiaali- ja terveyslautakunnalta pyydetään lausuntoa kysymykseen:
Onko sosiaalityön ja sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön yhteistyötä lisätty jonotuksesta aiheutuvien vaikeuksien välttämiseksi? Onko lapsiperheiden kotipalvelun ja sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön asiakaspalautteiden keräämistä tehostettu?
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto:
Lapsiperheiden kotipalvelun asiakaspalautetta ollaan uudistamassa syksyn 2021 aikana. Asiakaspalautteen kerääminen perheiltä sähköisesti suoraan annetun palvelun jälkeen on aloitettu. Sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön jonoihin on kehitetty työskentelyä, ja kontakteja perheeseen otetaan jo ennen palvelun alkua. Päätavoite kuitenkin on koko ajan se, että jonoja ei synny, vaan asiakas saisi heti tarvitsemansa palvelun. Jonoja saattaa syntyä tilapäisesti työntekijävajeesta johtuen mm. sairaslomien takia, mutta edelleen tehostetaan palveluun ohjautumista ja tarvittaessa käytetään myös ostopalveluita.
Keväällä panostettiin asiakkaiden perhetyön tarpeen arvioinnin kehittämiseen laajemmin. Nykyään lapsiperheiden sosiaalityön ja lastensuojelun avohuollon perhetyön ohjaajat ja johtavat sosiaalityöntekijät keskustelevat viikoittain asiakkaan palvelun tarpeesta jo palvelutarpeen arvioinnin jälkeen. Näin asiakkaat ohjautuvat heti oikeaan palveluun ja jonoja vältetään. Jonossa olevien asiakkaiden tilannetta on myös tarkasteltu edelleen jonotuksen aikana; jos asiakas on esim. ohjattu SHL-perhetyön (=sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön) palveluun ja kuuluisikin tehostettuun perhetyöhön, siirto tarkoituksenmukaisemmaksi arvioituun palveluun on saatu tehtyä nopeasti.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Tirronen Anniina, Kehittämisjohtaja
Tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen annetaan perusteluosassa oleva lausunto.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.