§ 12 Lausunto hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta

TRE:2842/12.01.01/2024

18.6.2024

Apulaispormestari, elinvoima- ja osaamislautakunta sekä asunto- ja kiinteistölautakunta (2021 - 2025)

Kehittämispäällikkö Satu Nevalainen, puh. 050 518 9464, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Johdon assistentti Kirsi Nyman, puh. 040 355 9107, kirsi.s.nyman@tampere.fi

Opetushallitus on pyytänyt lausuntoa hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta (23.5.2024 OPH-3309-2024). Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet kullekin tutkintorakenteessa olevalle ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon uudistamisen tavoitteena on ottaa tutkinnossa käyttöön perustutkintojen yhtenäiset osaamisen arviointikriteerit. Tämä on edellyttänyt tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten kuvaustavan tarkistusta. Samalla tutkintoa uudistetaan vastaamaan työelämän päivittyneitä osaamistarpeita. Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon perusteiden on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2025.

Hallintosäännön 35 §:n mukaan apulaispormestari päättää lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.

Opetushallitukselle annetaan liitteenä oleva lausunto hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.

Apulaispormestari Ilkka Sasi

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)