§ 9 Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi Työkanava Oy -nimistä osakeyhtiötä koskevan lainsäädännön kumoamisesta

TRE:2628/14.05.00/2024

4.6.2024

Apulaispormestari, elinvoima- ja osaamislautakunta sekä asunto- ja kiinteistölautakunta (2021 - 2025)

Työllisyysjohtaja Regina Saari, puh. 050 346 9603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Johdon assistentti Kirsi Nyman, puh. 040 355 9107, kirsi.s.nyman@tampere.fi

Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle Työkanava Oy -nimistä osakeyhtiötä koskevan lainsäädännön kumoamisesta. Lausuntopyyntö, luonnos hallituksen esityksesksi sekä valmisteltu lausunto ovat tämän päätöksen liitteinä.

Esitysluonnoksessa ehdotetaan kumottavaksi laki Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä. Työkanava Oy on vuonna 2022 perustettu valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, jonka tehtävänä on edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä ja tukea osatyökykyisten siirtymistä edelleen avoimille työmarkkinoille. Työkanava Oy:n työllistämistoiminta ei ole käynnistynyt yhtiölle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Hallitus on neuvotellessaan vuosien 2025–2028 julkisen talouden suunnitelmasta keväällä 2024 osana julkisen talouden tervehdyttämistä koskevia toimia päättänyt esittää eduskunnalle Työkanava Oy:lle varatun rahoituksen lakkauttamista ja yhtiötä koskevan lainsäädännän kumoamista. Yhtiön toiminta lakkautettaisiin kokonaan. Työttömyysturvalakiin ja työvoimapalveluiden järjestämisestä annettuun lakiin tehtäisiin Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain kumoamisesta johtuvat muutokset.

Lausunto annetaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 25.6.2024.

Hallintosäännön 35 § 1-kohdan mukaisesti apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.

Tampereen kaupunki antaa liitteenä olevan lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi Työkanava Oy -nimistä osakeyhtiötä koskevan lainsäädännön kumoamisesta.

Apulaispormestari Ilkka Sasi

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)