§ 24 Lausunto kelluvien pienvenelaiturien rakentamisesta Mustalahteen

Lataa  Kuuntele 

TRE:4955/11.01.02/2025

Päätöspäivämäärä

13.10.2025

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta

Valmistelijan yhteystiedot

Vs. asemakaavapäällikkö Hanna Montonen,​ puh. 040 801 6952,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo,​ puh. 040 801 6003,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Tampereen kaupungin lausuntoa Tampereen kaupungin vesiluvan mukaisesta hakemuksesta, joka koskee viiden kelluvan pienvenelaiturin rakentamista Näsijärven Mustalahteen. Hanke on tarpeen satamatoimintojen turvaamiseksi sekä alueen virkistyskäyttö- ja veneilymahdollisuuksien parantamiseksi. Lausunto pyydetään 27.10.2025 mennessä, Dnro LSSAVI/13862/2025.


Laiturit sijoittuvat yleisille alueille 837–101-9901-0 ja 837-108-9906-0 sekä yhteiselle vesialueelle 837-876-9-0. Alueet ovat Tampereen kaupungin omistuksessa. 
Hankkeessa rakennetaan pienvenesatama. Satamaan rakennetaan viisi kelluvaa massiivibetonilaituria, jotka ankkuroidaan pohjaan painoilla ja ketjuilla. Laiturit ovat leveydeltään enintään 4 metriä ja pituudeltaan enintään 50 metriä. Laiturien kansirakenteet ovat noin 50–60 cm korkeudella vedenpinnan yläpuolella. Laitureiden päihin asennetaan kulkusillat, joita pitkin laitureilta pääsee rannalle. Laitureihin sijoitetaan yhteensä 76 venepaikkaa.
Hakemuksen mukaan laiturien ankkuroiminen pohjaan aiheuttaa paikallista ja lyhytaikaista veden samentumista. Tavoitteena on aloittaa työt mahdollisimman pian ja hankkeen tarkoitus valmistua veneilykaudelle 2026.

Tampereen kaupungin hallintosäännön 32 §:n perusteella apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa

Päätös

Annetaan Länsi-​ ja Sisä-​Suomen aluehallintovirastolle oheinen lausunto.

Lausunnot

Maakuntakaava
Pirkanmaan maakuntakaavassa 2040 (lainvoimainen 24.4.2019) kyseinen alue on keskustatoimintojen aluetta (C). Vesialue on osoitettu maaseutualueeksi. Alue kuuluu kaupunkiseudun keskusakselin kehittämisvyöhykkeeseen. Mustanlahden rantaan on osoitettu ulkoilureitti. Mustanlahden satama ja purjehdusseuran paviljonki on osoitettu maakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi.
Pirkanmaan maakuntahallitus on kokouksessaan 9.6.2025 päättänyt määrätä Pirkanmaan elonkirjon ja energian vaihemaakuntakaavan tulemaan voimaan alueidenkäyttölain 201 pykälän mukaisesti ennen kuin se on saanut lainvoiman. Vaihemaakuntakaavassa kyseiselle alueelle ei ole osoitettu uusia merkintöjä tai määräyksiä.
Yleiskaava
Alueella on voimassa Kantakaupungin vaiheyleiskaava - valtuustokausi 2021–2025, Keskustan strategisen osayleiskaavan vaiheittainen muutos (8.7.2025) ja Keskustan strateginen osayleiskaava (16.1.2019).
Särkänniemen alue ja Mustanlahden satama-alue on yleiskaavassa osoitettu keskustatoimintojen ja matkailupalvelujen sekoittuneeksi alueeksi. Merkintä korostaa alueen kehittämistä osana laajenevaa keskustaa. Vesialue on osoitettu vesialueeksi.
Alue kuuluu kaupunkiympäristön kehittämisvyöhykkeeseen. Särkänniemen, Onkiniemen ja Mustanlahden alueella ympäristön laatuun, toiminnallisuuden parantamiseen ja saavutettavuuteen keskustasta tulee kiinnittää huomiota. Alueella sallitaan täydennysrakentaminen. Särkänniemeen ja matkailuun liittyviä toimintoja on sijoitettava Mustanlahden alueelle siten, että alueesta tulee nykyistä kiinteämpi osa keskustaa. Alueiden välistä kytkeytymistä ja liikkumisen sujuvuutta tulee parantaa. Kävelyn ja pyöräilyn asemaa tulee parantaa ja ympäristön häiriötekijät tulee poistaa. Mustanlahden sataman toimintaa ei saa estää eikä haitata.
Alue kuuluu myös Näsijärven ja Pyhäjärven rantojen kehittämisvyöhykkeisiin. Rantojen kehittämisen on vahvistettava Tampereen keskustaa järvenrantakaupunkina. Rantojen maankäyttöä on kehitettävä siten, että rannoille syntyy pääkäyttötarkoituksen lisäksi monipuolisia virkistyspalveluita ja -toimintoja sekä korkeatasoisia virkistäytymiseen soveltuvia alueita. Reittien jatkuvuutta rantojen suuntaisesti ja rantojen saavutettavuutta osana kaupungin keskustaa on parannettava. Alueilla on useita toimivia satamia ja venevalkamia. Niiden toimintaa tulee tukea. Tarkemmassa suunnittelussa määritellään toimintaan liittyvät rakennukset, rakennelmat, laitteet ja sallittu rakentamisen määrä.
Mustanlahden rantaan on osoitettu kehitettävä viher- ja virkistysvyöhyke sekä viher- ja virkistysverkon tai liikunta-alueen kehittämisen kohde tai tarve.
Kortelahden koillispäähän on osoitettu kolme muinaismuistolailla rauhoitettua kiinteää muinaisjäännöstä. Ne ovat kaikki alusten hylkyjä. Kohteiden kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu niihin kajoaminen on kielletty. Kohteita koskevista suunnitelmista on pyydettävä museoviranomaisen lausunto. Muinaisjäännöksen laajuus tulee selvittää museoviranomaiselta.
Satama-alue on kävelykeskustana kehitettävä hitaan liikkumisen aluetta. Liikenneympäristöä on kehitettävä kävelyn ehdoilla. Alueella kehitetään jalankulkijoiden olosuhteita viihtyisien, monipuolisten, laadukkaiden ja esteettömien kävelyalueiden, kävelypainotteisten katujen, kävelykatujen ja -reittien avulla. Alueen monimuotoista kaupunkivihreää on vahvistettava. Hitaan liikkumisen alueella pyöräily on ohjattava ajoradoille lukuun ottamatta pyöräilyn pääreittejä.
Alueelle on osoitettu jalankulun yhteystarve Hämeenpuiston pään ja Onkiniemen välille Mustalahden ja Särkänniemen kautta. Yhteyden toteuttamisedellytykset on tutkittava tarkemmassa suunnittelussa. Liikenneväylien ja vesistöjen kävelylle aiheuttamaa estevaikutusta on vähennettävä mahdollisuuksien mukaan. Rannan suuntaisena on osoitettu tärkeä jalankulun reitti.
Satamalla on oma kohdemerkintä yleiskaavassa; uusi tai kehitettävä pienvenesatama, lauttasatama tai lähilaivaliikenteen laituri. Uuden tai kehitettävän pienvene- tai lauttasataman sijoittamisen tai kehittämisen edellytykset tulee tutkia tarkemman suunnittelun yhteydessä. Suunnittelussa tulee yhteensovittaa lähiympäristön muu maankäyttö, rantojen virkistyskäyttö ja -reitistöt satamatoimintojen kanssa sekä huomioida luonto-, maisema ja kulttuuriympäristöarvot. Reitti- ja lähilaivaliikenteen satamissa ja laituripaikoilla tulee erityisesti edistää esteettömyyttä sekä rannan saavutettavuutta kävellen ja pyörällä.
Satamasta koilliseen on osoitettu matkustajaliikenteen laivareitti.
Asemakaava
Särkänniemen alueella on voimassa kaupunginvaltuuston 11.4.2022 hyväksymä ja 20.9.2023 voimaan tullut asemakaava nro 8663. Asemakaavassa satama-alueella on merkintä LS-2: Satama-alue, jolle saadaan rakentaa satamatoimintoja, vesiurheilua ja -liikennettä sekä huvi- ja viihdepalveluita palvelevia rakennuksia, rakennelmia ja laitteita. 
Satama-alue on kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti tärkeä alue. Aluetta koskevien muutos- ja rakennustoimenpiteiden sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityistä huomiota. (sj-11).
Suunniteltu pienlaitureiden alue on asemakaavassa vesialueena säilytettävä venesatama-alueen osa, jolle saa sijoittaa venelaitureita (lvw). Rantaan on osoitettu Mustalahdentörmän erityisviheralue (EV), ohjeellisia yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattuja alueen osia (pp) ja suojaviheraluetta alittava kevyen liikenteen yhteys (a-11). Suojaviheralueella on myös yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten korttelialue, jolle saa rakentaa kerrosalaltaan enintään 20 m2:n suuruisen muuntamorakennuksen (ET-2). 
Suunniteltu toiminta on asemakaavan mukaista, eikä asemakaavoituksella ole asiaan huomautettavaa.
 

Allekirjoitus

APulaispormestari Ilkka Porttikivi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)