Päätöksen perustelut
Asia on tullut vireille 19.6.2025, joten asian käsittelyyn sovelletaan rakentamislakia.
Poikkeamispäätös RakL 57 §:n nojalla AKL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Tontille rakennetaan pysäköintilaitos. Rakennusala ylittyy rakennuksen itä- ja länsisivuilla. Asemakaavan kerrosluku ylittyy kahdella kerroksella.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Rakennetaan 4.kerroksinen pysäköintilaitos
Poikkema: Rakennusalan ylitys
Perustelut: Pysäköintilaitos ylittää rakennusalueen rajan itä- ja länsisivultaan. Itäreunalla ylitys on 4 m, 149 m2 ja länsipuolella 9,8 m, 290 m2. Rakennusalojen ylitys mahdollistaa kyseiselle sijainnille pysäköintiratkaisun, joka ei edellytä erillisiä nousuramppeja, vaan mahdollistaa suurimman autopaikkamäärän sijoittamisen tontille. Tontille tulee sijoittaa tontin 23 asemakaavan mukaisten autopaikkojen lisäksi myös tontin 26 autopaikkoja 130 ap.
Poikkema: kerrosluvun ylitys
Perustelut: Asemakaava mahdollistaa LPA-tontille pysäköinnin rakentamisen maan alle, sekä maantaso- ja kattokerroksen. Eli kolme pysäköintitasoa.
Nyt suunnitelmassa osoitettu ratkaisu on maanpäälliseltä osaltaan kolmikerroksinen + kattopysäköinti.
Pohjaveden tasosta johtuen suunnitteluratkaisussa ei päästä toteuttamaan kellarin pysäköintiä täysimääräisesti. Suunnitelma on 4,95 - 6 m korkeampi kuin kaavan mukainen ratkaisu. Korkeusero on länsipäässä pienempi vinoista pysäköintitasoista johtuen.
Yritys on tehnyt selvityksen autopaikkatarpeestaan ja tämän johdosta yrityksen ehdoton tarve autopaikkojen määrästä (240 ap) ylittää asemakaavan minimivaatimuksen (120 ap). Tontille 25 toteutettavaan pysäköintilaitokseen osoitetaan hankkeen lisäksi myös tontin 26 asemakaavan mukaiset autopaikat (130 ap). Hakija on selvittänyt Tampereen kaupungin kanssa mahdollisuuksia osoittaa autopaikkoja Viinikanlaakson pysäköintilaitoksiin ja hyödyntää niitä vuorottaispysäköintitarkoituksessa, mutta näiden pysäköintilaitosten toteuttamismuoto on vielä avoin ja aikataulu ei tue tämän hankkeen kiireistä toteutusaikataulua. Tämä laitos mahdollistaa hallitut pysäköinnin järjestelyt Hatanpään alueella, jossa nyt pysäköintiä toteutetaan osaltaan hallitsemattomasti mm. tontilla 25.
Jatkossa voidaan lisäksi tunnistaa synergiaetuja tämän, valmistuneen laitoksen, sekä Viinikanlaakson tulevien pysäköinnin järjestelyiden suhteen.
Kulkusillan poisto mahdollistaa rakennusmassan siirron. Näin ollen pysäköintilaitos tulisi toimistomassan kanssa samaan linjaan ollen kaupunkikuvallisesti perusteltu ratkaisu.”
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu hakijan toimesta. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.
POIKKEAMINEN
Rakennusala ylittyy tontin itä- ja länsiosassa. Rakennus sijoittuu osin asemakaavan mukaisen johtovarauksen päälle.
Tontin suurin sallittu kerrosluku on yksi (I). Siitä poiketen pysäköintilaitoksessa on kolme kerrosta ja kattopysäköinti.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei RakL 57 §:n mukaisesti
1) aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Tontti sijaitsee Hatanpään työpaikka-alueella, rajautuen pohjoisessa ja idässä liike- ja toimistorakennusten tonttiin, etelässä kevyenliikenteenväylään ja lännessä Sarviksen puistoon.
Pysäköintilaitos ylittää rakennusalueen rajan itä- ja länsisivultaan. Itäreunalla ylitys on 4 m / 149 m2 ja länsipuolella 9,8 m / 290 m2. Rakennusalojen ylitys mahdollistaa kyseiselle sijainnille pysäköintiratkaisun, joka ei edellytä erillisiä nousuramppeja, vaan mahdollistaa suurimman autopaikkamäärän sijoittamisen tontille. Tontille tulee sijoittaa tontin 23 asemakaavan mukaisten autopaikkojen lisäksi myös tontin 26 autopaikkoja 130 ap. Kulkusillan poisto mahdollistaa rakennusmassan siirron. Näin pysäköintilaitos tulisi toimistomassan kanssa samaan linjaan.
Asemakaava mahdollistaa LPA-tontille pysäköinnin rakentamisen maan alle, sekä maantaso- ja kattokerroksen. Eli kolme pysäköintitasoa. Nyt suunnitelmassa osoitettu ratkaisu on maanpäälliseltä osaltaan kolmikerroksinen + kattopysäköinti. Hakijan mukaan pohjaveden tasosta johtuen suunnitteluratkaisussa ei päästä toteuttamaan kellarin pysäköintiä täysimääräisesti. Suunnitelma on 4,95-6m korkeampi kuin kaavan mukainen ratkaisu. Korkeusero on länsipäässä pienempi vinoista pysäköintitasoista johtuen.
Yritys on tehnyt selvityksen autopaikkatarpeestaan ja tämän johdosta yrityksen ehdoton tarve autopaikkojen määrästä (240 ap) ylittää asemakaavan minimivaatimuksen (120 ap). Tontille 25 toteutettavaan pysäköintilaitokseen osoitetaan hankkeen lisäksi myös tontin 26 asemakaavan mukaiset autopaikat
(130 ap).
Viinikanlahden kaava luo alueelle kokonaan uuden mittakaavan ja tulevat Viinikanlahden rakennukset muodostavat uuden kaupunkinäkymän Ratinaan, peittäen nyt suunnitellun pysäköintilaitoksen, muuttaen alkuperäisen kaavaratkaisun perusteita merkittävästi. Pysäköintilaitos sijaitsee suojeltujen ja kaupunkikuvallisesti merkittävien punatiilisten liike- ja toimistorakennusten välissä. Pysäköintilaitoksen julkisivut on toteutettava korkealaatuisesti, jotta ne sopeutuvat ympäristönsä suojeltuihin rakennuksiin. Koska pysäköintilaitokseen tulee suunnitelman mukaan 240 autopaikkaa, tulee rakentamislupavaiheessa laatia liikenneselvitys, jolla voidaan varmistaa suunnitelman mukaisen hankkeen liikenteellinen toimivuus. Selvitys tulee hyväksyttää liikennejärjestelmän suunnittelussa. Hakijan tulee sitoutua toteuttamaan mahdolliset toimenpiteet (esim. liikennevalot), joilla turvataan liikenteen toimivuus.
Poikkeaminen asemakaavan rakennusalasta, kerrosluvusta ja johtovarauksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Tampereen kaupungilla olevien tietojen mukaan rakennuspaikalla ei ole arvokkaita luontokohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Ympäristönsuojelu on kommentoinut hanketta alustavassa poikkeamisharkinnassa seuraavasti:
”Mahdolliset pilaantuneet maat tulee huomioida (kaavassa yleismääräys ympäristömyrkyistä). Kohde sijaitsee mustaliuskevyöhykkeellä, maankäytöllä ei saa olla mustaliuskeista johtuvia haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Kohde sijaitsee kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeellä sekä VAK-riskialueella. Hulevesien käsittelyn suhteen on laadittava suunnitelma, jossa noudatetaan kaupungin hulevesiohjelman periaatteita, hulevesiä ei saa myöskään imeyttää pilaantuneiden maiden läpi. Rakennusten suunnittelussa on vahvasti suositeltavaa noudattaa lintuturvallisuuden suunnittelun periaatteita. Keskeisiä riskitekijöitä linnuille ovat muun muassa rakennusten nurkissa 90 asteen kulmassa olevat ikkunat, läpinäkyvät rakennusosat, sekä alimmat kerrokset, kun rakennuksen lähellä on kasvillisuutta.”
Pysäköintilaitos sijaitsee suojeltujen ja kaupunkikuvallisesti merkittävien punatiilisten liike- ja toimistorakennusten välissä. Pysäköintilaitoksen julkisivut on toteutettava korkealaatuisesti, jotta ne sopeutuvat ympäristönsä suojeltuihin rakennuksiin. Ehtojen mukaan toteutettuna poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse käyttötarkoitukseltaan asemakaavan käyttötarkoituksen mukaisesta rakentamisesta. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Ottaen huomioon hakijan selvityksen sekä saatu lausunto, asemakaavayksikkö toteaa, että ehtojen mukaan toteutettuna poikkeaminen rakennusalasta, johtovarauksesta ja kerrosluvusta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Kartat: Sijaintikartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu pohjoisessa ja idässä liike- ja toimistorakennusten tonttiin, etelässä kevyenliikenteenväylään ja lännessä Sarviksen puistoon. Kohteen itäsuunnalle sijoittuu kaksi aikaisempaa lupahakemusta. Näistä toiselle on annettu myönteinen päätös vuonna 2024, toisen hakemuksen käsittely on kesken. Lisäksi kohteen lounaissuunnalle sijoittuu neljä aikaisempaa lupahakemusta. Näistä kahdelle on annettu myönteiset päätökset, kahden käsittely on kesken. Myönteiset päätökset annettiin vuosina 2018 ja 2019. Asemakaavassa tontin pääkäyttötarkoitus on autopaikkojen korttelialue.
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. Henkilötietoja sisältävän liitteen verkkojulkisuutta on rajattu.
Suunnitelmat: Rakennus sijoittuu korttelin keskelle ja siinä on kolme maanpäällistä kerrosta.Osa liitteistä on salassa pidettäviä JulkL 24 § 20 kohdan perusteella.