Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) on Suomen toiseksi isoin ammatillinen oppilaitos, jonka monipuolista koulutus- ja palvelutarjontaa on tarpeellista markkinoida useilla eri digitaalisilla alustoilla eri keinoin. Tredun asiakaskohderyhmä on hajallaan ympäri Pirkanmaata. Kattavaa ja monipuolista markkinointia tarvitaan näiden eri asiakaskohderyhmien tavoittamiseksi.
Hankinnan kohteena on digitaalinen ja some-markkinointi Tredu-tasoiselle näkyvyydelle sisältäen Google Search -hakusanamainontaa, YouTube -mainontaa, Google Display -bannerimainontaa sekä YouTube-, Facebook-, Instragram-, TIKTOK- ja LinkedIn-mainontaa.
Hankinnan arvo alittaa julkisista hankinnoista säädetyn (1397/2016) lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Kyseessä on pienhankinta, johon sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaan pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista. Edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, kun hankittavaa tavaraa tai palvelua ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta.
Google-mediakulua ei voi kilpailuttaa, koska sitä tuottaa vain Google ja kulut ovat samat riippumatta siitä, kuka ne Googlelta ostaa. Tredu itse ei pysty ostamaan suoraan Googlelta mainontaa tarvittavaa määrää, koska ostot pitäisi tehdä luottokorttiostoina. Tarvitaan siis yhteistyökumppani, joka läpilaskuttaa osan Tredun digitaalisen ja some-mainonnan mediakuluista.
Koulutusten näkyminen verkossa ja sosiaalisessa mediassa on välttämätöntä Tredun opiskelijahankinnan näkökulmasta. Generaxion Oy on valtakunnallisesti toimiva digitaalisten markkinointiratkaisujen tuottaja, jonka kautta Tredu on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2019 alkaen. Jotta digitaalinen markkinointi toimisi parhaiten, tarvitaan useamman vuoden ajan kokemusta sekä yhteistyötä, jotta hakuoptimoinnit toimivat mahdollisimman hyvin. Yhteistyökumppanin vaihto heikentäisi hakuoptimointia, sillä yhteistyökumppanilla on opittua tietoa siitä, mikä mainostapa toimii parhaiten. Tämä historiatieto syntyy vain kokeilemalla Googlen järjestelmissä pitkäaikaisessa yhteistyössä toimijan kanssa. Yhteistyökumppanuuden myötä Generaxion Oy:llä on myös tietoa siitä, miten Tredun mainonta on parasta optimoida digitaalisilla alustoilla opitun tiedon valossa.
Lisäksi on huomioitava media-alustoiden erikoinen toimintatapa. Google toimijana toimii myös ns. huutokauppaperiaatteella, josta on oltava perillä, jotta mainonta onnistuu. On seurattava herkeämättä tilannetta. Mainostuksen hinta muuttuu joka päivä, jopa joka tunti, tämän huutokauppaperiaatteen mukaan.
Tredun uudet verkkosivut valmistuvat toukokuussa 2022. Tästä syystä ei ole järkevää vaihtaa digitaalisen markkinoinnin tuottajaa, koska verkkosivut tulee edelleen löytää parhaalla mahdollisella tavalla. Jos toimijaa vaihdetaan, on riski että asiakkaat eivät löytäisi hakusanoilla ja optimoinneilla Tredun sivustoa tarvittavalla tavalla. Verkkosivujen yliheittoon on valmistauduttava myös digitaalisen markkinoinnin tekijän toimesta ja tällöin kaikki historiatieto on myös hyvä olla meillä ja toimijalla.
Tredussa on tänä vuonna otettu käyttöön kampusmarkkinoinnin mallia. Yhteistyötä kokeillaan sisäisesti siten, että kampukset saavat tehdä itsenäisesti osan markkinoinnistaan. Tähän he tarvitsevat tuotantoyhtiön, joka tietää Tredun digitaalisen ja some-mainonnan historian (mikä toimii - mikä ei) sekä jolla on olemassa olevat välineet, kuvat, videot ja yhteydet. Hinnat on myös neuvoteltu heille siten, että yhteistyötä tehdään muutoinkin. Generaxion Oy myös pystyy ehdottamaan ja ohjaamaan kampuksien some-mainontaa viestintä- ja markkinointitiimin ohjauksen mukaan, sekä omien opittujen tietojen mukaan oikeaan ja toimivaan suuntaan.
Edellä mainituilla perusteilla hankinnan kilpailuttaminen olisi epätarkoituksenmukaista, joten esitetään Tredun digitaalinen ja some-markkinointi hankittavaksi Generaxion Oy:ltä. Sopimuskausi on 10 kuukautta, ajanjaksolla 1.3.2022-31.12.2022.
Googlen mediabudjetin hinta on 12 500 euroa (alv 0%), sisältäen mediakustannukset Googlelle läpilaskutuksena Generaxion Oy:n kautta. Hintaan lisätään Generaxion Oy:n työn osuus, joka vaihtelee kampanjakohtaisesti 300–800 euron (alv 0%) välillä kuukausittain, sen mukaan mitä mainontaa ja optimointia milloinkin tehdään.
Mahdollisesti ylimenevistä töistä tai käyttöön otettavista digitaalisen markkinoinnin kanavien kuluista sovitaan erikseen.
Hankinnan kokonaiskustannukset sopimuskaudella ovat 15 500–20 500 euroa (alv 0%) ja ne kohdennetaan kustannuspaikalle 134462, eri tilausnumeroille.
Generaxion Oy:n työn osuus ja Googlen mediabudjetti laskutetaan kerran kuukaudessa aina päättyvän kuukauden jälkeen.
Lisäksi Tredun kampukset tilaavat kampusmarkkinointimallin mukaan ja kampusten tarpeiden mukaan kampusmarkkinointibudjetista sosiaalisen median toimenpiteitä suoraan Generaxion Oy:ltä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat (liikesalaisuuksia lukuun ottamatta) tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus.
Hallintopalvelujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 10.1.2022 § 6. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 10.1.2022 alkaen.)