§ 28 Viinikanlahden taideohjelman hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4844/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

15.9.2025

Päätöksen tekijä

Hankejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta- ja talousvastaava Pekka Ranta (puh. +358 50 5646 637), etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hankejohtaja Tero Tenhunen (puh. +358 50 5402 860), etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan tarkoituksena on Viinikanlahden taideohjelman laatiminen. Taideohjelman tilaaja on Strateginen hankekehitys, Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma. Strateginen hankekehitys pyysi tarjouksia Viinikanlahden taideohjelman laatimiseksi 2025-2026 sopimuskauden aikana. 

Hankintaan sisältyy optioehto, jonka mukaan taideohjelman kaikki optiona tarvittaessa tehtävät toimeksiannot ovat tuntilaskutusperusteisia. Optiona tehtävien toimeksiantojen ohjausryhmät ja tilaajan yhteyshenkilöt Tampereen kaupunki määrittää tapauskohtaisesti. Optioiden tilaajina voivat toimia kaupunkiympäristön palvelualueen palveluryhmät tai tontinluovutukseen liittyen kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmä.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan toimeksianto. Tarjouspyyntö lähetettiin Buildercom -palvelussa 26.8.2025 4 yritykselle, jotka olivat Kaisa Berry, Frei Zimmer Oy (2100113-3), Art Impact (2802528-5) sekä Upeart.


Tarjouksen jättivät määräaikaan 9.9.2025 kello 23.59 mennessä Buildercom -palvelussa seuraavat 2 yritystä:

Frei Zimmer Oy (2100113-3)

Art Impact (2802528-5)

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen 

Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset Vastuu Group-plvelusta ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen 

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten vertailu 

 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painoarvoin:

 

Hinta 45% 

Laatu 55%

 

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

 

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Frei Zimmer Oy (2100113-3).

 

Frei Zimmer Oy (2100113-3) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. 

 

Asiakirjojen julkisuus 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut  osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.  

 

Hankinnan valmistelijana toimi hankinta- ja talousvastaava Pekka Ranta. Asiantuntijoina toimivat hankekehityspäällikkö Minna Seppänen ja maisema-asiantuntija Anna Levonmaa.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Hankejohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Tero Tenhunen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle. 

 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 29 958 euroa koko sopimuskauden 2025-2026 aikana. Mahdolliset optiot tilataan erikseen.

Konsernihallinnon toimintasäännön 1.9.2025 liitteen mukaan strategisen hankekehityksen johtaja päättää talousarviossa hyväksytyistä strategiselle hankekehitykselle kuuluvien kehitysohjelmien hankinnoista.

 

Päätös

Sopimus Viinikanlahden taideohjelman laatimisesta sopimuskaudeksi 2025-2026 tehdään Frei Zimmer Oy (2100113-3) kanssa.  

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Hankejohtaja Tero Tenhunen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 29 958 euroa sopimuskauden 2025-2026 aikana. Kustannukset maksetaan Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman määrärahoista K1130_01792641.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

 

Allekirjoitus

Hankejohtaja Tero Tenhunen (puh. +358 50 5402 860), etunimi.sukunimi@tampere.fi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.