§ 195 Päätös hankintaoikaisuvaatimukseen koskien telakaivinkoneen hankintaa Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:1638/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

20.6.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Marjo Laine, etunimi.sukunimi@tuomi.fi, Hankintajuristi Emilia Ala-Maakala, etunimi.sukunimi@tuomi.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston johtaja, ammatillinen koulutus teki 31.05.2024 viranhaltijapäätöksen § 146 diaarinro TRE:1638/02.07.01/2024 koskien telakaivinkoneiden hankintaa Tampereen seudun ammattiopistoon. Hankinnan arvonlisäveroton arvo sitoumuksetta 124 400 euroa. Kyseessä on kertahankinta. Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. 

Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) maanrakennuskoneenkuljettajaopetuksen laadun parantamiseksi päätettiin hankkia kaivukone, joka vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaan työelämän tarpeita. Hankinnan avulla koneopetuksen päästöjä pystytään myös pienentämään moottorin paremman stage-luokituksen avulla. Hankittavan koneen valinnassa painotettiin opiskelijoiden ergonomiaa sekä hyvää näkyvyyttä koneen ympärille.

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tredun toimeksiannosta tarjouksia telakaivinkoneen hankinnasta. Hankinnan kohteena oli uusi tai käytetty telakaivinkone maanrakennuskoneenkuljettajien opetukseen. Kyseessä on kertahankinta. 

Hankintamenettely oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon alittava tavaran hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 12.4.2024 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus 15.4, jossa tarkennettiin hankinnan kriteereissä tarjottavan laitteen puomin ja kaivuvarren pituuteen liittyvien vaatimusten mittayksiköitä, joissa havaittiin yksikkövirhe. Mittayksikkönä olivat senttimetrit, jotka korjattiin millimetreiksi. Hankintayksikkö julkaisi 22.4.2024 uuden korjausilmoituksen, jossa tarkennettiin moottorin tehon yksikköä, johon niin ikään oli jäänyt yksikkövirhe, mikä havaittiin lisätietokysymyksen myötä.

Hankinta ei ollut jaettu osiin, koska se ei ollut kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaista.

Tarjouksen jätti määräaikaan 02.05.2024 klo 12.00 mennessä kaksi (2) yritystä: KH-Koneet Oy (1049538-5) ja Konesilta Oy (1721838-0). KH-​Koneet Oy:n (1049538-​5),​ kokonaispisteet olivat 98,​93891 josta hintapisteet 53,​93891 pistettä,​ laatupisteet 45 pistettä (joista koeajosta saadut pisteet 25 pistettä. 2.  Konesilta Oy (1721838-​0),​ kokonaispisteet: 96,​00,​ josta hintapisteet 55 pistettä,​ laatupisteet 41 pistettä (joista koeajosta saadut pisteet 21 pistettä.

Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnöt KH-Koneet Oy:lle liittyen moottorin tehovaatimuksen ja desibelivaatimuksen täyttymiseen sekä koneen vastapainon suuruuteen. KH-Koneet Oy antoi hyväksyttävän vastauksen ja tarjouksen katsottiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset. Konesilta Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö liittyen tarjouspyynnöltä puuttuneeseen vastaukseen. Konesilta Oy:n vastaus hyväksyttiin ja tarjous todettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaiseksi.

Johtajan, ammatillinen koulutus päätöksen mukaisesti KH-Koneet Oy valitaan telakaivinkoneen toimittajaksi.

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Konesilta Oy (jatkossa Konesilta) on tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä (Liite 1).

Saapuneen hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintayksikkö on tarkastanut tarjouspyynnön vaatimukset uudelleen.

Johtajan, ammatillinen koulutus päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen).

 

Konesilta Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Konesilta toteaa hankintaoikaisuvaatimuksessaan hankintayksikön huomanneen hankintapäätöksen tekemisen jälkeen, että KH-Koneet Oy:n Kobelco SK75SR-7 kone poikkeaa hankintaprosessin aikana tarjouspyynnössä asetetuista hankinnan kohteen vähimmäisvaatimuksista. Konesilta huomauttaa, että hankintayksikkö on tarjonnut mahdollisuuden esittää tarjouspyyntöön liittyviä kysymyksiä ja hankintayksiköltä on tässä yhteydessä kysytty, voidaanko asetetuista vähimmäisvaatimuksista poiketa kaivinkoneen hytin melun ja moottorin tehon osalta. Konesilta toteaa hankintayksikön antaneen tähän myöntävän vastauksen ja poikenneen asetetuista hankinnan kohteen vähimmäisvaatimuksista. Konesillan mukaan hankintamenettely ei siten ole ollut hankintalain mukainen. Konesillan mukaan hankinnan vähimmäisvaatimuksena koneen vastapainon on tullut olla 1300 kg ja Kobelcossa vastapaino on 1050 kg. Hytin melun osalta Konesilta toteaa, että vähimmäisvaatimus meluun on ollut 72 dBm ja Kobelcossa se on 73 dBm.

Konesilta pyytää, että KH-Koneet Oy:n tekemä tarjous hylätään hankintakohteen vähimmäisvaatimusten puuttumisen vuoksi.

 

Hankintayksikön lausuma

Hankintayksikkö korjaa hankintapäätöstä § 146 koskien telakaivinkoneen hankintaa Tampereen seudun ammattiopistoon siten, että hankintapäätöksestä puuttuneet tiedot on lisätty ja kursivoitu tässä oikaisupäätökseen (kohta perustelut).

Hankintayksikkö toteaa Konesilta Oy:n tekemän oikaisuvaatimuksen osalta, että hankintayksikölle on esitetty seuraava kysymys: ”tarjouspyynnössänne moottorin tehon vaatimus 40–50 hv, pitäisikö olla mahdollisesti 40-50 Kilowattia?” Tähän hankintayksikkö on vastannut myöntävästi ja todennut, että moottorin tehon vaatimuksessa on yksikkövirhe ja tehon vaatimuksen tulisi olla 40–50 kW. Hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöä korjausilmoituksella 22.04.2024 kyseisen vaatimuksen osalta. Hankintayksikkö ei siten ole poikennut asetetuista vähimmäisvaatimuksista moottorin tehon osalta. Hankintayksikkö huomauttaa, ettei se ole saanut kysymystä telakaivinkoneen hytin melutason osalta eikä hytin melutason vähimmäisvaatimuksesta ole poikettu. Hankintayksikkö on varmistunut, että KH-Koneet Oy:n tarjoama telakaivinkone täyttää tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset.

Päätös

Konesilta Oy:n hankintaoikaisuvaatimus hylätään. Hankintayksikkö korjaa 31.5.2024 julkaistua hankintapäätöstä § 146 (TRE:1638/02.07.01/2024) koskien telakaivinkoneen hankintaa Tampereen seudun ammattiopistoon, puuttuvilta osin (hankintapäätökseltä puuttuvat osat kursivoitu).

Allekirjoitus

Johtaja Kirsi Viskari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.