Päätöksen perustelut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia Tampereen seudun ammattiopisto Tredun digitaalisesta markkinoinnista kahden vuoden sopimuskaudeksi. Hankintasopimusta on mahdollista jatkaa osa-alueen 1 osalta toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella ja osa-alueen 2 osalta kahdella yhden vuoden mittaisella optiokaudella.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävän palvelun hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 21.4.2023 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.
Hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen. Osa-alue 1 oli Google Search -hakusanamainonta ja Google Display -bannerimainonta ja osa-alue 2 oli Sosiaalisen median mainonta.
Tarjouksen jättivät määräaikaan 24.5.2023 klo 12:00 mennessä seuraavat kolme yritystä: Avidly Oyj (2018481-2), Generaxion Oy (2554501-5) sekä Nitro Group Oy (0498496-7). Kaikki tarjoajat tarjosivat kumpaakin osa-aluetta.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Nitro Group Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Ennen hankintapäätöstä on tarkistettu yrityksen tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Osa-alue 1
Hinnan maksipisteet 40 pistettä ja Laadun maksimipisteet 60 pistettä.
Vertailuhintana käytettiin palvelun tuntihintaa, joka sisältää Google Search– hakusanamainonnan ja Google Display -bannerimainonnan.
Laatua arvioitiin tarjoajan toimittaman työnäytteen perusteella. Työnäytteen arviointimittarit olivat:
- Konseptin soveltuvuus brändiin ja kohderyhmään (max. 30 pistettä)
- Omaleimaisuus (max. 20 pistettä)
- Suunnittelun ja toteutuksen yhteisaika (max. 10 pistettä)
Jokainen mittari pisteytettiin ensin siten, että parhaaksi arvioitu tarjous sai maksimipistemäärän, joka oli tarjousten lukumäärä. Seuraavat tarjoukset saivat maksimipisteet -1, -2 jne. Tämän jälkeen tarjouksille laskettiin mittarikohtaiset painotetut pisteet kaavalla tarjouksen pisteet/parhaan tarjouksen pisteet * mittarikohtainen maksimipistemäärä. Jokaisen mittarin painotetut pisteet laskettiin yhteen. Lopuksi hinnan ja laadun vertailupisteet laskettiin yhteen.
Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Nitro Group Oy, joka esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Tarkempi vertailu on esitetty liitteenä olevassa vertailutaulukossa.
Osa-alue 2
Hinnan maksipisteet 60 pistettä ja Laadun maksimipisteet 40 pistettä.
Vertailuhintana käytettiin palvelun tuntihintaa, joka sisältää sosiaalisen median mainonnan.
Laatua arvioitiin tarjoajan toimittaman työnäytteen perusteella. Työnäytteen arviointikriteerit olivat:
- Konseptin soveltuvuus brändiin ja kohderyhmään (max. 15 pistettä)
- Omaleimaisuus (max. 5 pistettä)
- Kohderyhmän tavoitettavuus (max. 15 pistettä)
- Suunnittelun ja toteutuksen yhteisaika (max. 5 pistettä)
Jokainen mittari pisteytettiin ensin siten, että parhaaksi arvioitu tarjous sai maksimipistemäärän, joka oli tarjousten lukumäärä. Seuraavat tarjoukset saivat maksimipisteet -1, -2 jne. Tämän jälkeen tarjouksille laskettiin mittarikohtaiset painotetut pisteet kaavalla tarjouksen pisteet/parhaan tarjouksen pisteet * mittarikohtainen maksimipistemäärä. Jokaisen mittarin painotetut pisteet laskettiin yhteen. Lopuksi hinnan ja laadun vertailupisteet laskettiin yhteen.
Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Nitro Group Oy, joka esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Tarkempi vertailu on esitetty liitteenä olevassa vertailutaulukossa.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta noin 150 000 euroa.
Kustannukset kohdennetaan markkinoinnin kustannuspaikalle 134462.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat Piritta Simonen, Thea Sormunen-Kenttälä ja Kaisa Väistö Tredusta ja Lauri Tiainen Tuomi Logistiikka Oy:stä. Lisäksi asiantuntijana hankinnassa toimi Tredun viestintä- ja markkinointitiimi.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii viestintä- ja markkinointipäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Tarja Luukko. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Johtajan, ammatillinen koulutus päätösvalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 4.4.2023 § 58. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.4.2023 alkaen.)