Päätöksen perustelut
Ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä 1.1.2022 voimaan tulleiden muutosten jälkeen Tampereen seudun ammattiopisto Tredu voi järjestää tutkintovientiä tilauskoulutuksena. Tampereen kaupungin koulutusvientiselvityksen juridisen tarkastelun pohjalta Tampereen seudun ammattiopisto Tredu voi omana toimintanaan ilman kuntalain 126 §:n 1 momentin mukaista yhtiöittämisvelvoitetta harjoittaa ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä määriteltyä koulutusvientiä tilauskoulutuksena, mikäli se perustuu oppilaitoksen järjestämislupaan (kuntalaki 126 § 2 mom. 4 kohta).
Tässä sopimuksessa määritelty tilauskoulutus on Tredun järjestämisluvan mukaista koulutuksen järjestämistä. Koulutuksen kohde, kohderyhmät, maksaja, perittävät maksut ja järjestämispaikka perustuvat ammatillisesta koulutuksesta annettuun lakiin (§ 33, § 35 ja § 36).
Tilauskoulutus voi olla järjestämisluvassa määrättyjen tutkintojen tai tutkinnon osien tai niihin valmistavan tutkintokoulutuksen myyntiä. Tilauskoulutuksen maksaa kokonaisuudessaan tilaaja. Siihen ei käytetä Tampereen kaupungin saamaa valtionosuusrahoitusta, eikä se vähennä opiskelijavuosilaskennan perusteella myönnettävää rahoitusta.
Tilauskoulutusryhmien opiskelijoiden tulee olla EU- ja ETA-alueen ulkopuolisten valtioiden kansalaisia. Tämän sopimuksen mukainen tilauskoulutus täyttää edellä mainitut ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 33, 35 ja 36 pykälissä säädetyt edellytykset.
Sopimus perustuu huhtikuussa 2025 allekirjoitettuun Tampereen kaupungin ja koulutuksen tilaajana toimivan Fundación Chilen väliseen yhteisymmärryspöytäkirjaan (TRE:1932/04.04.00/2025, Johtaja, elinvoiman palvelualue 27.3.2025 § 19). Yhteisymmärryspöytäkirjan (MOU) tarkoituksena on edistää ja laajentaa kansainvälistä yhteistyötä, kannustaa ja tukea molempien oppilaitosten sekä niiden yhteisöjen koulutuksellisia, ammatillisia ja kulttuurienvälisiä toimintoja ja hankkeita ammatillisen koulutuksen, kestävyyden ja innovaatioiden puitteissa. Nyt hyväksyttävä sopimus konkretisoi tavoitetta ja samalla tukee Tampereen seudun ammattiopisto Tredun strategiaa ja kansainvälistymistä, luoden mahdollisuuden pidempiaikaiseen yhteistyöhön Chileen tämän ensimmäisen pilottitoteutuksen myötä.
Tämän sopimuksen kohteena on 18 kuukauden mittainen koulutusohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa teknisen ja ammatillisen koulutuksen opettajien pedagogisia taitoja ja johtamisosaamista Chilessä. Ohjelma käynnistyy vuoden 2026 alussa osallistujien valinnalla ja ensimmäinen lähiopetus tapahtuu Chilessä huhtikuussa 2026. Ohjelma toteutetaan tilaajakoulutusmallilla hybridimuotoisesti, ja siihen osallistuu yhteensä 150 henkilöä. Koulutus sisältää intensiivijaksoja Chilessä.
Koulutusohjelma perustuu ammatillisen ammatti- ja erikoisammattitutkinnon osiin, jotka suoritetaan Suomen lainsäädännön ja tutkintorakenteen mukaisesti. Ohjelmaan sisältyvät seuraavat tutkinnonosat:
- Lähiesimiestyön ammattitutkinto, Kehittämissuunnitelma
- Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto, Työyhteisön kehittämisen johtaminen.
Paikallista kehittämistyötä ohjaa, toteuttaa ja arvioi tilaaja, Fundación Chile, yhteistyössä koulutuksen toteuttajan Tredun kanssa. Toteuttaja vastaa koulutuksen sisällön laadusta, tutkinnonosien suorittamisesta ja arvioinnista Suomen ammatillisen koulutuksen säädösten mukaisesti.
Koulutusta toteutetaan yhteistyössä TAMKin kanssa erillisillä sopimuksilla. TAMKilla on valmiit espanjan- ja englanninkieliset pedagogiset opintomoduulit sekä niihin liittyvä fasilitointi. Moduulit toteutetaan huhti–joulukuussa 2026.
Sopimukseen on sovittu sovellettavan pääsääntöisesti Chilen, jossa lähiopetus tapahtuu, lakia. Lisäksi riidanratkaisumekanismiksi on sovittu kansainvälisen kauppakamarin sääntöjen mukainen välitysmenettely.
Kaupungin sopimushallintaa koskevan konsernimääräyksen nojalla kaupungin sopimuksiin tulisi lähtökohtaisesti soveltaa Suomen lakia ja lisäksi välityslauseke voidaan hyväksyä ainoastaan poikkeuksellisesti.
Sopimuksessa on yleisen lainvalintasäännöksen ohella määritelty, että muun muassa työnantaja- ja muiden vastaavien velvoitteiden osalta sovelletaan yksinomaan Suomen lakia, mikä vähentää merkittävästi yleiseen lainvalintaehtoon sisältyviä riskejä. Sovittu riidanratkaisumenettely on sopijapuolten näkökulmasta neutraali ja sopimuksen kansainvälisen luonteen vuoksi perusteltu. Ottaen huomioon sopimuksen luonne kokonaisuutena sekä sopimukseen sisällytetyt vastuunrajoitusehdot, ovat edellä mainitut ehdot kaupungin riskienhallinnan näkökulmasta poikkeuksellisesti hyväksyttävissä.