Päätöksen perustelut
Hankintaoikaisu hankintayksikön aloitteesta
Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtajan 19.07.2024 tekemän viranhaltijapäätöksen § 40, diaarinro TRE:1099/02.07.01/2024, Neuvotteluihin valittavat tarjoajat Tampereen seudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnassa, mukaan valittiin viisi (5) eniten pisteitä saanutta ehdokasta tarjoajiksi tarjouskilpailuun:
- Tietoevry Experis Foxway Konsortio (Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy Foxway Finance AB, Foxway Oy, ManpowerGroup Solutions Oy)
- CGI Suomi Oy
- Fujitsu Finland Oy
- Atea Finland Oy
- Telia Finland Oyj
Myös Elisa Oyj on jättänyt osallistumishakemuksen, joka on huomioitu osallistumishakemusten vertailussa. Elisa Oyj:n osallistumishakemus on tullut vertailussa sijalle kuusi (6). Hankintailmoituksessa kuvatusti neuvotteluihin neuvotteluvaiheeseen valitaan viisi (5) vertailussa eniten pisteitä saanutta osallistumishakemuksen lähettänyttä ehdokasta. Elisa Oyj on hankinnan ehtojen mukaisesti rajattu pois neuvotteluihin kutsuttavista.
Telia Finland Oyj on ilmoittanut hankintayksikölle 7.10.2024 vetäytyvänsä hankkeesta ja neuvotteluista.
Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee. Hankintalain 133 §:n 2 momentin mukaisesti hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Hankintayksikkö on ilmoittanut hankintaoikaisun vireille tulosta tarjoajille 16.10.2024. Hankintayksikkö on ottanut hankintapäätöksen korjattavaksi määräajassa.
Tampereen seudun perustietotekniikkapalveluiden hankintaprojektin ohjausryhmä totesi 16.10.2024, että 19.07.2024 § 40 tehtyä päätöstä "Neuvotteluihin valittavat tarjoajat Tampereen seudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnassa TRE:1009/02.07.01/2024", on tarpeen muuttaa hankintayksikön aloitteesta tehtävällä hankintaoikaisulla.
Alustavaan tarjouspyyntöön saatujen kommenttien läpikäynti vie hankintayksiköltä suunniteltua enemmän aikaa ja tästä syystä Tampereen seudun perustietotekniikkapalveluiden hankintaprojektin ohjausryhmä on päättänyt siirtää tarjoajakohtaisia tapaamisia myöhempään ajankohtaan.
Hankinnan kohde
Tampereen kaupungin digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmä (jäljempänä
”hankintayksikkö”) pyysi osallistumispyynnön ja sen liitteiden mukaisesti Tampereen kaupungin, Hämeenkyrön kunnan, Kangasalan kaupungin, Lempäälän kunnan, Nokian kaupungin, Oriveden kaupungin, Pirkkalan kunnan, Vesilahden kunnan ja Ylöjärven puolesta osallistumishakemuksia Tampereen kaupunkiseudun perustietekniikkapalveluiden hankinnan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn. Edellä mainittujen kaupunkien ja kuntien konserniin kuuluu lisäksi lukuisia liikelaitoksia ja yhtiöitä, joista useat voivat hyödyntää hankintayksikön palveluita, ml. nyt hankittavia perustietotekniikkapalveluita, muun muassa sidosyksikköasemaansa perustuen.
Hankinnan kohteena ovat seuraavat perustietotekniikkapalveluiden palvelukokonaisuudet:
1) Käyttäjätukipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat tarpeen tietoteknistä ympäristöä käyttävien henkilöiden IT-ongelmien ratkaisemiseksi, käytön neuvonnaksi ja työntekemisen tukemiseksi;
2) Päätelaitteiden elinkaaripalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita varmistamaan työasemien ja mobiililaitteiden ja niiden lisälaitteiden tehokkaan, turvallisen ja kustannustehokkaan käytön niiden koko elinkaaren ajan. Kokonaisuus sisältää myös leasingrahoituspalvelut ja em. laitteiden myynnin;
3) Käyttö- ja kapasiteettipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat keskeisiä palvelininfrastruktuurin ja sitä tukevan tietoliikenneinfrastruktuurin tarvitseman kapasiteetin osalta ja joiden avulla varmistetaan palvelinten sekä tukevien tietoliikennelaitteiden tehokas ja luotettava toiminta sekä hallinta;
4) Pilvipalvelut, jonka sisältämät palvelut tarjoavat julkisten pilvipalveluiden keskitetyn hallinnan ja valvonnan pilvipohjaisille resursseille ja palveluille;
5) Tietoturvapalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita, joiden tavoitteena on suojata tietoteknistä ympäristöä kaikenlaisilta uhilta ja riskeiltä sisältäen mm. ennaltaehkäisevät toimenpiteet, aktiivisen seurannan, tunkeutumisen havaitsemisen ja reagoinnin sekä jatkuvan tietoturvatason parantamisen;
6) Identiteetinhallinta, sisältää IDM-järjestelmän toimittamisen sekä palvelut sen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi sekä muita palveluita, jotka keskittyvät henkilöstön, kumppaneiden, tietojärjestelmien identiteettien, pääsynvalvonnan ja oikeuksien hallintaan sekä niitä tukevien tietojärjestelmien ja julkisten pilvipalveluiden hallintaan;
7) Asiantuntijapalvelut, sisältävät erikoistuneeseen ammatilliseen asiantuntijatyöhön ja konsultointiin liittyvät palvelut, jotka tukevat IT-infrastruktuuria, tietojärjestelmiä, tietoturvan ja toiminnan suunnittelua, optimointia, kehittämistä, laajentamista sekä uudistamista; sekä
8) Palvelunhallinta, joka sisältää hankittavan palvelukokonaisuuden hallintaan ja kehittämiseen liittyvät palvelut sekä IT-prosesseihin liittyvät palvelut.
Tarkempi kuvaus hankinnasta on ollut osallistumispyynnön liitteessä 1 (Hankekuvaus). Selvyyden vuoksi todetaan, että perustietotekniikka-palveluiden kokonaisuuksien sisältö on alustava ja ne tarkentuvat neuvotteluissa.
Perustietotekniikkapalvelut on tarkoitus hankkia (1) yhdeltä kilpailutuksen perusteella valittavalta toimittajalta.
Hankintamenettely
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä
”hankintalaki”) 36 §:n ja 37 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely. Tarkempi hankintamenettelyn kulku on kuvattu osallistumispyynnössä.
Hankintamenettelynä on kilpailullinen neuvottelumenettely, koska hankintayksikkö on arvioinut perustietotekniikkapalveluhankinnan erityisen monimutkaiseksi hankinnaksi, jossa ei pystytä hankinnan luonteen vuoksi laatimaan tarjouspyyntöä ja tehtävänmäärittelyjä etukäteen niin tarkasti, että paras tarjous voitaisiin valita avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen. Hankintayksikön tarkoitus on kilpailullisen neuvottelumenettelyn prosessin aikana selvittää tarkoitukseen parhaiten soveltuva ratkaisumalli. Hankintayksikkö pyrkii kilpailullisen neuvottelumenettelyn avulla saamaan neuvotteluvaiheeseen valituilta tarjoajilta ratkaisuvaihtoehtoja hankintayksikön tarpeiden ja tavoitteiden toteuttamiseksi. Hankintaa koskevat asiakirjat ja niiden sisältö täydentyvät hankintamenettelyn aikana ja lopullinen hankinnan kohde ja vaatimukset esitetään lopullisessa tarjouspyynnössä.
Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintaa ei ole jaettu osiin hankinnan luonteen vuoksi. Hankinnan jakamisesta osiin syntyisi riski eri osien yhteensopimattomuudesta ja erilaisten vastuukysymysten huomioiminen tekisi osiin jakamisesta epätarkoituksenmukaista.
Hankintailmoitus lähettiin julkaistavaksi 24.5.2024 HILMA-palvelussa, osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi sekä Euroopan unionin TED-portaalissa.
Hankintayksikkö on vastannut osallistumispyynnöstä esitettyihin lisätietokysymyksiin sähköisessä kilpailutusratkaisussa 13.6.2024.
Osallistumishakemus tuli jättää sähköisessä kilpailutusratkaisussa. Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan 1.7.2024 klo 14:00 mennessä seuraavat kuusi (6) yritystä ja/tai yhteenliittymää:
- Atea Finland Oy, 0919156-0 (”Atea”)
- Fujitsu Finland Oy, 0815044-1 (”Fujitsu”)
- CGI Suomi Oy, 0357502-9 (”CGI”)
- Elisa Oyj, 0116510-6 (”Elisa”)
- Telia Finland Oyj 1475607-9 (”Telia”)
- Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy, 3296940-6, Foxway Finance AB, 556812-9877, Foxway Oy, 2855562-2, ManpowerGroup Solutions Oy, 1091032-3) (”Tietoevry Experis Foxway Konsortio”)
Ehdokkaiden soveltuvuuden ja osallistumishakemusten vaatimustenmukaisuuden tarkastaminen
Ehdokkaiden soveltuvuuteen liittyvät vaatimukset oli ilmoitettu ESPD-lomakkeella.
Hankintayksikkö on tarkistanut ehdokkaiden antamat vakuutukset osallistumispyynnössä asetettujen edellytysten täyttämisestä. Kaikki ehdokkaat olivat antaneet asianmukaiset vakuutukset siitä, että ESDP-lomakkeella asetetut soveltuvuusvaatimukset edellytykset täyttyvät. Kaikki ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintayksikkö on tarkistanut osallistumishakemusten vastaavuuden osallistumispyyntöön ja kaikkien osallistumishakemusten todettiin olevan osallistumispyynnön mukaisia.
Valintaperuste
Ehdokkaiden pisteytys- ja vertailuperusteet oli kuvattu hankinta-ilmoituksessa ja sen liitteissä 2 ”Ohjeet ja osallistumis-hakemusten vertailuperusteet”, 2.1 ”Kokemus vastaavista toimeksiannoista” ja 2.2 ”Asiakastyytyväisyyslomake”.
Hankintailmoituksessa kuvatulla tavoin neuvotteluvaiheeseen valitaan viisi (5) vertailussa eniten pisteitä saanutta osallistumishakemuksen lähettänyttä ehdokasta, jotka täyttävät ehdokkaita koskevat soveltuvuusvaatimukset. Mikäli soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on enemmän kuin viisi (5), hankintayksikkö vertailee osallistumishakemukset osallistumispyynnön liitteessä 2 (Ohjeet ja osallistumishakemusten vertailuperusteet) mainittujen vertailuperusteiden mukaisesti ja kutsuu mukaan neuvotteluvaiheeseen viisi (5) eniten pisteitä saanutta ehdokasta. Mikäli soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on vain viisi (5) tai vähemmän, niin kutsutaan neuvotteluvaiheeseen kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat.
Koska Telia Finland Oyj on vetäytynyt hankkeesta ja neuvotteluista, soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on jäljellä enää viisi (5). Osallistumishakemusten arviointia ei näin ollen ole tarpeen tehdä ja neuvotteluvaiheeseen kutsutaan kaikki jäljellä olevat osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat.
Virheellisen, johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto 19.7.2024 § 40, päätöksen poistaminen ja asian ratkaiseminen uudelleen
Edellä todetun perusteella hankintayksikön tulee poistaa virheellinen päätöksensä ja ratkaista asia uudelleen hankintaoikaisuna. Aiemman päätöksen jälkeen asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden asemaan ja päätökseen. Telia Finland Oy:n 7.10.2024 antama ilmoitus vetäytymisestä hankkeesta ja neuvotteluista on katsottava olevan hankintalain 132 § 1 momentissa tarkoitettua ”sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin”. Hankintalain (1397/2016) esitöiden (HE 108/2016 vp, s. 225) mukaan hankintaoikaisun tekeminen on mahdollista esimerkiksi tilanteissa, joissa hankintapäätöksen tekemisen jälkeen sopimusneuvottelut valitun tarjoajan kanssa kariutuvat tai kyseinen tarjoaja ei ole kykenevä toteuttamaan hankintaa. Telian ilmoitusta vetäytyä hankintamenettelystä on verrattavissa tilanteeseen, jossa sopimusneuvottelut kariutuvat.
Edellä kuvatun perusteella seuraavat ehdokkaat esitetään valittavaksi tarjouskilpailuun tarjoajiksi:
- Atea Finland Oy, 0919156-0 (”Atea”)
- Fujitsu Finland Oy, 0815044-1 (”Fujitsu”)
- CGI Suomi Oy, 0357502-9 (”CGI”)
- Elisa Oyj, 0116510-6 (”Elisa”)
- Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy, 3296940-6, Foxway Finance AB, 556812-9877, Foxway Oy, 2855562-2, ManpowerGroup Solutions Oy, 1091032-3) (”Tietoevry Experis Foxway Konsortio”)
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi.
Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungin toimeksiannosta Gofore Oyj. Hankinnassa on ollut asiantuntijoina mukana myös Tampereen kaupungin hankintapalveluiden, lakiasiainyksikön, digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän ja kehyskuntien ICT-palveluiden edustajia.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.
Tampereen kaupungin, Hämeenkyrön kunnan, Kangasalan kaupungin, Lempäälän kunnan, Nokian kaupungin, Oriveden kaupungin, Pirkkalan kunnan, Vesilahden kunnan ja Ylöjärven kaupungin välillä on 19.11.2014 solmittu sopimus tietohallintotehtävistä (TRE:5975/2014). Sopimuksen nojalla Tampereen kaupunki on valtuutettu valmistelemaan ja päättämään muiden sopimuskumppanien puolesta Tampereen seudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnasta.
Tampereen kaupungin hallintosäännön 149 §:n mukaan hankintaoikaisusta päättää sama toimielin tai viranhaltija, joka on tehnyt hankintapäätöksen.