§ 50 Kouluympäristön digitaalisen kaksosen (POC)-mallin pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4982/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

30.9.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Anniina Autero, puh. 044 431 4194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

On tunnistettu, että simulaatiomallien avulla voidaan edistää turvalliseksi koettua kävelijöiden kaupunkia ja kouluympäristön turvallisuutta Tampereella. Evakuointisimulaatiot tarjoavat keinon harjoitella ja arvioida sekä sisälle suojautumista (esim. vaara ulkona) että ulos evakuointia (esim. tulipalo). Evakuointisimulaatio auttaa tunnistamaan pullonkauloja, riskialttiita reittejä ja esteettömyyden haasteita. Hankinta tukee kaupunkia sen tavoitteessa kehittää resilienssiä, turvallisuutta ja ennakointia. Simulaation avulla voidaan testata käytännössä eri skenaarioita. Samalla kehitetään digitaalisen kaksosen käyttöosaamista, jota voidaan hyödyntää myös muissa julkisissa tiloissa. Evakuointisimulaatio on ennakoiva, osallistava ja käytännönläheinen tapa vahvistaa lasten ja kaupunkilaisten turvallisuutta ja tärkeä osa turvalliseksi koetun kävelijöiden kaupungin rakentamista.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Edelleen hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista.

Arvioitaessa pienhankinnan kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta huomioitiin hankinnan erityinen laatu, kiireellinen aikataulu, tunnettu palvelutarve ja soveltuvinta osaamista omaavat toimittajat, kilpailuttamiseen kuluvat resurssit sekä kilpailuttamisella mahdollisesti saavutettavat hyödyt. Näiden tietojen ja arvion perusteella pyydettiin tarjous palvelusta yhdeltä tarjoajalta, PTV Mobility France SAS:lta (Ranskan yritystunnus 922 529 409). Tarjous täyttää hinnaltaan ja laadultaan tilaajan vaatimukset, ja toimittajalla on kyvykkyys juuri tähän hankittavaan kokonaisuuteen.

PTV Mobility France SAS on kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu toimija jalankulkija- ja evakuointisimulaatioiden toteuttajana. Yhtiöllä on erityisosaamista koulujen, julkisten tilojen ja kävelijöiden turvallisuuden mallintamisesta. Heidän validoidut työkalunsa mahdollistavat sekä sisälle suojautumisen että ulos evakuoinnin simuloimisen realistisesti. Tämä tukee Tampereen strategisia tavoitteita rakentaa turvalliseksi koettua kävelijöiden kaupunkia tarjoten samalla mahdollisuuksia hyödyntää tuloksia laajemmin kaupungin digitaalisten kaksosten kehittämisessä. Yhteistyö kansainvälisen huipputoimijan kanssa vahvistaa myös Tampereen näkyvyyttä eurooppalaisissa innovaatioverkostoissa.

Sopimus digitaalisen kaksosen kouluympäristön (POC)-mallin hankinnasta tehdään PTV Mobility France SAS:n kanssa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Palvelua hankitaan ajalle 12.9.2025 - 31.10.2025. Palvelun kaikkien suoritusvaiheiden arvonlisäveroton kokonaiskustannus sitoumuksetta on enintään 27 900 euroa. Hankinnan kustannukset on sovittu kohdennettavaksi strategisen elinkeinopolitiikan kustannuspaikalle 113542, sis. tilaus 28962, Keskustan kehittämisen digitaaliset kaksoset.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kehittämispäällikkö Anniina Autero. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimi kehittämispäällikkö Anniina Autero.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Päätös

Sopimus digitaalisen kaksosen kouluympäristön (POC)-mallin hankinnasta tehdään PTV Mobility France SAS:n (Ranskan yritystunnus 922 529 409) kanssa.

Palvelua hankitaan ajalle 12.9.2025 - 31.10.2025. Palvelun kaikkien suoritusvaiheiden arvonlisäveroton kokonaiskustannus sitoumuksetta on enintään 27 900 euroa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Anniina Autero.

Hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Todetaan, että hankinnan kustannukset on sovittu kohdennettavaksi konsernihallinnon kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän strategisen elinkeinopolitiikan kustannuspaikalle 113542, sis. tilaus 28962, Keskustan kehittämisen digitaaliset kaksoset.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.