§ 75 Planect-ohjelmistopalvelun pienhankintaa koskevan sopimuksen jatkaminen Sitowise Oy:n kanssa

Lataa  Kuuntele 

TRE:3193/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

11.12.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

ICT-​palveluvastaava Henna Mäkilä,​ puh. 040 194 1801,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin ja Sitowise Oy:n (Y-tunnus 2335445-0) välillä on 30.5.2025 solmittu määräaikainen sopimus koskien aluekehityshankkeiden ilmastovaikutusten arvioinnissa käytettävän Planect-ohjelmistopalvelun pienhankintaa (TRE:3193/02.07.01/2025). Sopimus on määräaikaisesti voimassa 31.12.2025 saakka. Määräaikaisen sopimuksen taustalla on hankinnan julkisen kilpailutuksen valmistelu.

Sopimukseen sisältyy ehto jatkaa sopimusta kuuden (6) kuukauden mittaisella optiokaudella, mikäli tilaajan valmistelussa olevaa julkista kilpailutusta ei ole saatu toteutettua tavoitellussa aikataulussa. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön yhden (1) kuukauden mittaisissa jaksoissa. Tilaajan tulee ilmoittaa sopimuksen jatkamisesta vähintään
14 päivää ennen määräaikaiskauden päättymistä.

Kilpailutuksen aikataulu on siirtynyt myöhempään ajankohtaan, minkä vuoksi optiokausi otetaan käyttöön turvaamaan palvelun jatkuvuus. Tilaaja on neuvotellut optiokauden käyttöönotosta sopimuskumppanin kanssa. Optiokausi käytetään yhden (1) kuukauden mittaisissa jaksoissa kerrallaan. Tilaaja arvioi optiokauden tarpeen kuukausittain.

Optiokauden arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 12 800 euroa optiokauden aikana.

Päätös

Sopimusta Planect-ohjelmistopalvelun pienhankinnasta jatketaan enintään kuuden (6) kuukauden optiokaudella ajalla 1.1.2026–30.6.2026. Optio toteutetaan yhden (1) kuukauden jaksoissa tilaajan nimenomaisella kirjallisella ilmoituksella ennen kunkin jakson alkua.

Optiokauden arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 12 800 euroa.

Maksut kohdennetaan projektiosalle K1130_13_ 017.

Toimivallan peruste

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.