§ 51 Ryhmävarausjärjestelmän hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4589/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

3.10.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-​asiantuntija Jaakko Pohjolainen,​ puh. 040 4820054,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmä pyysi tarjouksia ryhmävarausjärjestelmän hankinnasta ja siihen liittyvistä palveluista kahden vuoden pituiselle määräaikaiselle sopimuskaudelle,​ jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Hankinnan kohteena on ryhmävarausjärjestelmä, jolla mahdollistetaan ryhmien ilmoittautuminen Tampereen kaupungin tarjoamiin kulttuuri- ja liikuntakohteisiin. Sopimus tulee voimaan vasta,​ kun molemmat Osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

Projektissa luodaan koulujen ja päiväkotien opettajille ja muille ryhmien vetäjille alusta, jolla esitellään ryhmille suunnattuja vierailukohteita ja mahdollistetaan näihin ilmoittautuminen. Alustalla korvataan vanhentuneita järjestelmiä ja puhelimitse tehtävää asiakaspalvelua yhteen järjestelmään.

Hankinnan kohde muodostuu verkkopalvelusta, sen käyttöönottoprojektista, johon sisältyy verkkopalvelun suunnittelu ja toteutus sekä ylläpito-, tuki- ja käyttöpalvelut. Valitulta toimittajalta on tarkoitus hankkia sopimuskaudella myös erikseen tilattavia jatkokehitystöitä.

Tietojärjestelmän tulee sisältää seuraavat ominaisuudet: Tarjontanäkymä tapahtumille, toiminnot ilmoittajalle, toiminnot kohteiden ja yksiköiden vastuuhenkilölle, toiminnot sisällöntuottajille aja henkilöresursseille, herättelytoiminto, viestitoiminnot, lomakkeet ja palautteen kerääminen. 

Tarkemmat vaatimukset hankinnan kohteelle kuvattiin tarjouspyynnön liitteissä.

Kyseessä on hankintalain 25 § 1 mom. 1-​kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä oli avoin menettely.

Hankintailmoitus julkaistiin HILMA-​palvelussa 25.8.2025. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tampereen kaupungin Toimittajapalvelussa. Hankintaa ei ollut jaettu osiin,​ koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Tarjouksen jätti määräaikaan 2.9.2025 klo 12:00 mennessä seuraavat kahdeksan (8) tarjoajaa:

  • Eduix Oy (Y-​tunnus: 1059087-6)
  • Into-Digital Oy (Y-​tunnus: 2241331-6)
  • Sofigate Oy (Y-​tunnus: 1969472-7)
  • Eventz International Oy (Y-​tunnus: 2700656-8)
  • Haltu Oy (Y-​tunnus: 2324740-1)
  • Kaurakangas Oy (Y-​tunnus: 2076619-3)
  • Mercantus Oy (Y-​tunnus: 1972247-6)
  • System Kirsilä Oy (Y-tunnus: 2507634-3)


​​​​Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle,​ jos hankintayksikön tiedossa on,​ että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan,​ jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulku-perusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat,​ jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia,​ on suljettava tarjouskilpailusta.

Kahdeksan (8) määräaikaan jätettyä tarjousta täytti tarjouspyynnön soveltuvuuden vaatimukset.

Hankintayksikkö tarkastaa sopimuskumppaniksi esitettävältä ennen sopimuksen allekirjoittamista rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko-​otteen sekä tilaajavastuulain (1233 /2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.
 

​​​​Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä.

Eventz International Oy:n tarjous hylätään tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vaatimusten vastaisena. Tarjoaja ei täyttänyt liitteen 3 Tekniset ja toiminnalliset vaatimukset vaatimuksia. Tarjouspyynnöllä on nimenomaisesti todettu, että liitteen 3 Tekniset ja toiminnalliset vaatimukset ovat pakollisia vähimmäisvaatimuksia, ja mikäli Tarjoaja ei täytä kaikkia liitteen 3 Tekniset ja toiminnalliset vaatimukset vaatimuksia, tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Muut tarjouskilpailuun saapuneet tarjoukset täyttivät tarjousten tarjouspyynnönmukaisuudelle asetut ehdot.
 

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia saapui seitsemän (7).

Päätöksenteon perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteeksi oli tarjouspyynnössä asetettu paras hinta-​laatusuhde hinnan ollessa 40 vertailupistettä ja laadun ollessa 60 vertailupistettä. Vertailuhinta koostuu palvelun käyttöönottoprojektista,​ jatkuvien käyttökustannusten kuukausihinnoittelusta sekä erikseen tilattavista koulutus- ja muutostöistä. Laatu koostuu ratkaisukuvauslomakkeessa annetuista vastauksista. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet olivat seuraavat: Into-Digital Oy 86,63 pistettä,​ Mercantus Oy 80 pistettä,​ System Kirsilä Oy 79,72 pistettä, Eduix Oy 76,31 pistettä, Haltu Oy 68,80 pistettä, Kaurakangas Oy 66,01 pistettä, Sofigate Oy 65,80 pistettä.

Edellä mainitun perusteella Into-Digital Oy:tä (Y-​tunnus: 2241331-6) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Valittavaksi esitettävän on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-​ote sekä tilaajavastuulain (1233 /2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.
 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi tai Tampereen kaupungin kirjaamoon.

Hankinnan valmistelijana toimi Jaakko Pohjolainen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat Tilaajan eri yksiköistä koottu asiantuntijatyöryhmä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista,​ sillä edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-​palveluvastaava (Petri Tonteri). Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 145 000 euroa määräaikaisen sopimuskauden ajan ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuskaudella on arviolta 7 000 euroa vuodessa.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-asioista.

Päätös

Eventz International Oy (Y-​tunnus: 2700656–8) tarjous hylätään tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.

Sopimus Tampereen kaupungin ryhmävarausjärjestelmän hankinnasta tehdään Into-Digital Oy:n (Y-tunnus: 2241331–6) kanssa.  

Hankinnan määräaikainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta,​ jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-​palveluvastaava Petri Tonteri.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 145 000 euroa määräaikaisen sopimuskauden ajan ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuskaudella on arviolta 7 000 euroa vuodessa.

Hankinnasta määräaikaisen sopimuskauden aikana aiheutuva kertamaksu 131 000 euroa kohdistetaan vuonna 2025–2026 projektirakenneosalle I1130_ICT_24_15_02 ja jatkuvien palveluiden maksut projektirakenneosalle J1130_07_005. Laskulle viite: J1130_07_005/Petri Tonteri.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.