Päätöksen perustelut
Securitas Flow pilvipalvelu -kulunsallintaratkaisu otettiin rajoitetusti käyttöön pilottihankkeen yhteydessä vuonna 2021. Pilotin jälkeen keväästä 2022 alkaen kulunsallintaratkaisun käyttö on laajentunut päiväkoteihin, kouluihin, oppilaitoksiin ja muihin julkisiin tiloihin. Järjestelmää käyttää tällä hetkellä noin 5200 loppukäyttäjää, joista yli 4000 on Tredun ja lukioiden opiskelijoita ja henkilökuntaa. Järjestelmä on integroitu Tredun ja lukion Azure Active Directory -käyttäjätietojen ja käyttöoikeuksien hallintaratkaisuun ja Varaamo-järjestelmään, mikä mahdollistaa kulkuoikeuksien sujuvan ja automatisoidun hallinnoinnin.
Mobiililaitteiden avulla tapahtuva pääsynhallinta ja kulunvalvonta on osoittautunut helppokäyttöiseksi, joustavaksi, turvalliseksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi. Kulunsallintaratkaisun hankinta on tarkoitus kilpailuttaa vuoden 2026 aikana. Käytössä olevan ratkaisun käyttöä on tarve jatkaa siihen saakka, kunnes kilpailutus on saatu päätökseen.
Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmä pyysi Securitas Technology Oy:ltä tarjousta Securitas Flow pilvipalvelusta määräaikaiseksi 18 kuukauden ajaksi.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Securitas Technology Oy antoi 13.12.2024 tarjouksen sisältäen
- 5 kpl tilejä arvonlisäverottomaan hintaan á 10 euroa kuukaudessa
- 136 kpl Flow Stand-Alone adaptereita arvonlisäverottomaan hintaan á 4 euroa kuukaudessa
- Varaamo-integraatio arvonlisäverottomaan hintaan 150 euroa kuukaudessa
- Tredu Entra ID (Azure AD) integraatio arvonlisäverottomaan hintaan 350 kuukaudessa.
Adapterien määrä tarkistetaan kolmen (3) kuukauden välein. Tilaaja arvioi tarvittavien adapterien määrän kasvavan noin 112 kappaleella sopimuskauden aikana ja huomioi sen hankinnan arvossa.
Tarjottu palvelu täyttää todetusti tilaajan vaatimukset. Tarjous on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.
Sopimus Securitas Flow pilvipalvelu -kulunsallintaratkaisusta esitetään tehtäväksi Securitas Technology Oy:n (1936772-6) kanssa.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi ICT-palveluvastaava Mika Karetie. Asiantuntijana toimi sovellusasiantuntija Minna Paananen.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mika Karetie. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 18 600 euroa vuodessa eli 27 900 euroa sopimuskauden aikana.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.