§ 60 Tampereen kaupunkiseudun perustietotekniikkapalveluiden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:1099/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

31.10.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintapäällikkö Annika Suorsa, puh. 040 554 1965, etunimi.sukunimi@tampere.fi, projektipäällikkö Päivi Toivanen, puh. 040 806 2248, etunimi.sukunimi@tampere.fi, juristi Katja Korhonen, puh. 040 128 6993, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut


Hankinnan kohde

Tampereen kaupungin digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmä (jäljempänä ”hankintayksikkö”) pyysi osallistumispyynnön ja sen liitteiden mukaisesti Tampereen kaupungin (Y-tunnus: 0211675-2), Hämeenkyrön kunnan
(Y-tunnus: 0132947-3), Kangasalan kaupungin (Y-tunnus: 1923299-5), Lempäälän kunnan (Y-tunnus: 0150783-1), Nokian kaupungin (Y-tunnus: 0205717-4), Oriveden kaupungin (Y-tunnus: 0151789-6), Pirkkalan kunnan (Y-tunnus: 0152084-1), Vesilahden kunnan (Y-tunnus: 0157711-9) ja Ylöjärven kaupungin (Y-tunnus: 0158221-7) puolesta osallistumis-hakemuksia Tampereen kaupunkiseudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn. Edellä mainittujen kaupunkien ja kuntien konserniin kuuluu lisäksi lukuisia liikelaitoksia ja yhtiöitä, joista useat voivat hyödyntää hankintayksikön palveluita, ml. nyt hankittavia perustietotekniikkapalveluita, muun muassa sidosyksikköasemaansa perustuen.

Hankinnan kohteena ovat seuraavat perustietotekniikkapalveluiden palvelukokonaisuudet: 

1) Käyttäjätukipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat tarpeen tietoteknistä ympäristöä käyttävien henkilöiden IT-ongelmien ratkaisemiseksi, käytön neuvonnaksi ja työntekemisen tukemiseksi; 

2) Päätelaitteiden elinkaaripalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita varmistamaan työasemien ja mobiililaitteiden ja niiden lisälaitteiden tehokkaan, turvallisen ja kustannustehokkaan käytön niiden koko elinkaaren ajan. Kokonaisuus sisältää myös leasingrahoituspalvelut ja em. laitteiden myynnin; 

3) Käyttö- ja kapasiteettipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat keskeisiä palvelininfrastruktuurin ja sitä tukevan tietoliikenneinfrastruktuurin tarvitseman kapasiteetin osalta ja joiden avulla varmistetaan palvelinten sekä tukevien tietoliikennelaitteiden tehokas ja luotettava toiminta sekä hallinta; 

4) Pilvipalvelut, jonka sisältämät palvelut tarjoavat julkisten pilvipalveluiden keskitetyn hallinnan ja valvonnan pilvipohjaisille resursseille ja palveluille; 

5) Tietoturvapalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita, joiden tavoitteena on suojata tietoteknistä ympäristöä kaikenlaisilta uhilta ja riskeiltä sisältäen mm. ennaltaehkäisevät toimenpiteet, aktiivisen seurannan, tunkeutumisen havaitsemisen ja reagoinnin sekä jatkuvan tietoturvatason parantamisen; 

6) Identiteetinhallinta, sisältää IDM-järjestelmän toimittamisen sekä palvelut sen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi sekä muita palveluita, jotka keskittyvät henkilöstön, kumppaneiden, tietojärjestelmien identiteettien, pääsynvalvonnan ja oikeuksien hallintaan sekä niitä tukevien tietojärjestelmien ja julkisten pilvipalveluiden hallintaan; 

7) Asiantuntijapalvelut, sisältävät erikoistuneeseen ammatilliseen asiantuntijatyöhön ja konsultointiin liittyvät palvelut, jotka tukevat IT-infrastruktuuria, tietojärjestelmiä, tietoturvan ja toiminnan suunnittelua, optimointia, kehittämistä, laajentamista sekä uudistamista; sekä 

8) Palvelunhallinta, joka sisältää hankittavan palvelukokonaisuuden hallintaan ja kehittämiseen liittyvät palvelut sekä IT-prosesseihin liittyvät palvelut.

Tarkempi kuvaus hankinnasta on ollut osallistumispyynnön liitteessä 1 (Hankekuvaus).

Hankintailmoitus ja osallistumishakemuspyyntö lähettiin julkaistavaksi 24.5.2024 HILMA-palvelussa, osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi sekä Euroopan unionin TED-portaalissa.  Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin neuvotteluissa olleille tarjoajille 20.8.2025.
 

Hankintamenettely 

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopi-muksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ​​​​”hankintalaki”) 36 §:n ja 37 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.

Kyseinen hankintamenettely valittiin, koska hankintayksikkö oli arvioinut perustietotekniikkapalveluhankinnan erityisen monimutkaiseksi hankinnaksi, jossa ei pystytä hankinnan luonteen vuoksi laatimaan tarjouspyyntöä ja tehtävänmäärittelyjä etukäteen niin tarkasti, että paras tarjous voitaisiin valita avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen. Hankintayksikön tarkoitus oli selvittää kilpailullisen neuvottelumenettelyn aikana tarkoitukseen parhaiten soveltuva ratkaisumalli perustietotekniikkapalveluiden toteuttamiseksi sekä hankkimiseksi. Hankintayksikkö sai hankintamenettelyn aikana tarjoajilta ratkaisuvaihtoehtoja hankintayksikön tarpeiden ja tavoitteiden toteuttamiseksi. Hankintaa koskevat asiakirjat ja niiden sisältö täydentyivät hankintamenettelyn aikana ja lopullinen hankinnan kohde ja vaatimukset esitettiin lopullisessa tarjouspyynnössä.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintaa ei ole jaettu osiin hankinnan luonteen vuoksi. Hankinnan jakamisesta osiin syntyisi riski eri osien yhteensopimattomuudesta ja erilaisten vastuukysymysten huomioiminen tekisi osiin jakamisesta epätarkoituksenmukaista.

​Kyseessä on yhden toimittajan puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti. Puitejärjestelyn perusteella tehdään seuraavat sopimukset valitun toimittajan kanssa:

  • Puitesopimus perustietotekniikkapalveluista
  • Palvelusopimus perustietotekniikkapalveluista
  • Käyttöoikeussopimus IDM-järjestelmästä
  • Leasingrahoitussopimus
  • Toimitussopimus perustietotekniikkapalveluiden käyttöönotosta.


Puitejärjestelyn voimassaoloaikana hankintayksikkö voi tehdä uusia palvelu-, käyttöoikeus- ja toimitussopimuksia tai muita vastaavia sopimuksia valitun toimittajan kanssa tai päättää olemassa olevia. Tämä hankintapäätös ei sido hankintayksikköä edellä mainittujen sopimusten tekemiseen.

Ehdokkaiden soveltuvuuden ja osallistumishakemusten vaatimustenmukaisuuden tarkastaminen sekä neuvotteluihin valinta

Ehdokkaiden soveltuvuuteen liittyvät vaatimukset ilmoitettiin osallistumishakemuspyynnössä. 

Osallistumishakemusten arviointivaiheessa hankintayksikkö tarkisti ehdokkaiden antamat vakuutukset osallistumispyynnössä asetettujen edellytysten täyttämisestä. Kaikki ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkisti myös osallistumishakemusten vastaavuuden osallistumispyyntöön ja kaikkien osallistumishakemusten todettiin olevan osallistumispyynnön mukaisia.

Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtajan päätöksellä 24.10.2024 § 69 neuvotteluihin valittiin:

  1. Atea Finland Oy, 0919156-0
  2. Fujitsu Finland Oy, 0815044-1
  3. CGI Suomi Oy, 0357502-9
  4. Elisa Oyj, 0116510-6
  5. Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy, 3296940-6, Foxway Finance AB, 556812-9877, Foxway Oy, 2855562-2, ManpowerGroup Solutions Oy, 1091032-3)

 

Neuvotteluvaihe

Neuvotteluvaiheen tehtävänä oli tarkentaa tarjoajille lähetetyn alustavan tarjouspyynnön sisältämät vaatimukset ja ehdot tasolle, joka mahdollistaisi vertailukelpoisten ja hankintayksikön tavoitteiden mukaisten palveluiden tarjoamisen. Neuvottelut toteutettiin kirjallisesti sekä tarjoajakohtaisina tapaamisina.

Neuvotteluissa käytiin läpi hankittavien palveluiden ja tuotteiden sisältöä ja toiminnallisuuksia sekä muita vaatimuksia niin, että hankalasti toteutettavat ratkaisut voitaisiin välttää ja löytää siten kustannustehokkuutta toteutukseen. Neuvottelujen aikana täsmentyi myös sopimusmallin sisältö.

Neuvotteluvaihe päättyi hankintayksikön ilmoituksella 12.8.2025.

Tarjoukset

Neuvottelujen päätyttyä hankintayksikkö pyysi tarjoukset 20.8.2025 julkaistuun tarjouspyyntöön perustuen.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 29.9.2025 kello 9.00 mennessä seuraavat neljä yritystä:

  • Atea Finland Oy, 0919156-0
  • CGI Suomi Oy, 0357502-9
  • Elisa Oyj, 0116510-6
  • Fujitsu Finland Oy, 0815044-1

 

Tarjoajille esitetyt täsmennyspyynnöt

Hankintayksikkö pyysi 14.10.2025 hankintalain 74 § toisen momentin mukaisesti täsmennyksiä kaikilta tarjoajilta. Täsmennyspyynnöt liittyivät osallistumishakemuksella ilmoitettujen voimavara-alihankkijoiden ilmoittamiseen tarjouksessa, tarjottujen päätelaitteiden kokoonpanoihin, avainhenkilöiden referensseihin, palveluyhteistyöhön liittyviin sertifikaatteihin sekä palveluiden tuotantomaihin.

Lisäksi hankintayksikkö pyysi Fujitsu Finland Oy:ltä hankintalain 96 §:n vaatimaa selvitystä mahdollisesti poikkeuksellisen alhaisista hinnoista.

Vastaukset pyydettyihin täsmennyksiin sekä selvityksiin saatiin määräaikaan mennessä ja ne olivat hyväksyttäviä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

​Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu ​

​Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:​

Hinta, max. 39 vertailupistettä​

Laatu, max. 61 vertailupistettä​.

​Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailukriteerin osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteestä 1 (Tarjousvertailun perustelumuistio).​

​Tarjoajien kokonaisvertailupisteet olivat seuraavat:

  1. Fujitsu Finland Oy, 85,91 vertailupistettä
  2. CGI Suomi Oy, 74,89 vertailupistettä
  3. Elisa Oyj, 49,87 vertailupistettä
  4. Atea Finland Oy, 41,76 vertailupistettä


​Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Fujitsu Finland Oy (0815044-1).

Fujitsu Finland Oy:tä esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Valittavaksi esitettävän on ennen puitesopimuksen ja sen liitesopimusten allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.​

Asiakirjojen julkisuus

​Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen hankinnat@tampere.fi.  

Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungin toimeksiannosta Gofore Lead Oy. Hankinnassa on ollut asiantuntijoina mukana myös Tampereen kaupungin hankintapalveluiden, lakiasiainyksikön, digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän ja kehyskuntien ICT-palveluiden edustajia.  

​Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Tampereen kaupungin ICT-päällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Juha Haapamäki. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilöiden nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupunkiseudun puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo sopimuskaudella on 250 000 000 euroa. Enimmäisarvo edustaa hankintalain mukaista enimmäiskattoa puitejärjestelyn kokonaisarvolle sen voimassaoloaikana.

Yksittäiset puitejärjestelyyn sisältyvät hankinnat toteutetaan erikseen puitesopimuksen ehtojen mukaisesti tehtävien tilausten perusteella asiakkaan todellisen tarpeen mukaan, jolloin puitejärjestelyn todellinen arvo voi jäädä enimmäisarvoa pienemmäksi.

Puitesopimuksen sopimuskausi on seitsemän (7) vuotta sen allekirjoittamisesta. Puitesopimuksen perusteella tehtävät, kohdassa
”Hankintamenettely” mainitut sopimukset ovat voimassa kyseisissä sopimuksissa määritellyn mukaisesti.

Puitejärjestelyn poikkeuksellisen pitkää kestoa koskevat perustelut on kerrottu hankintailmoituksessa.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-asioista.

Päätös

Puitesopimus Tampereen kaupunkiseudun perustietotekniikka-palveluiden hankinnasta tehdään seitsemän (7) vuoden sopimuskaudeksi Fujitsu Finland Oy:n (0815044-1) kanssa.​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Tampereen kaupungin ICT-päällikkö Juha Haapamäki.

Tampereen kaupunkiseudun puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo sopimuskaudella on 250 000 000 euroa. Enimmäisarvo edustaa hankintalain mukaista enimmäiskattoa puitejärjestelyn kokonaisarvolle sen voimassaoloaikana.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta puitesopimuksen allekirjoituksella. ​

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.