Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde
Tampereen kaupungin digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmä (jäljempänä ”hankintayksikkö”) pyysi osallistumispyynnön ja sen liitteiden mukaisesti Tampereen kaupungin (Y-tunnus: 0211675-2), Hämeenkyrön kunnan
(Y-tunnus: 0132947-3), Kangasalan kaupungin (Y-tunnus: 1923299-5), Lempäälän kunnan (Y-tunnus: 0150783-1), Nokian kaupungin (Y-tunnus: 0205717-4), Oriveden kaupungin (Y-tunnus: 0151789-6), Pirkkalan kunnan (Y-tunnus: 0152084-1), Vesilahden kunnan (Y-tunnus: 0157711-9) ja Ylöjärven kaupungin (Y-tunnus: 0158221-7) puolesta osallistumis-hakemuksia Tampereen kaupunkiseudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn. Edellä mainittujen kaupunkien ja kuntien konserniin kuuluu lisäksi lukuisia liikelaitoksia ja yhtiöitä, joista useat voivat hyödyntää hankintayksikön palveluita, ml. nyt hankittavia perustietotekniikkapalveluita, muun muassa sidosyksikköasemaansa perustuen.
Hankinnan kohteena ovat seuraavat perustietotekniikkapalveluiden palvelukokonaisuudet:
1) Käyttäjätukipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat tarpeen tietoteknistä ympäristöä käyttävien henkilöiden IT-ongelmien ratkaisemiseksi, käytön neuvonnaksi ja työntekemisen tukemiseksi;
2) Päätelaitteiden elinkaaripalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita varmistamaan työasemien ja mobiililaitteiden ja niiden lisälaitteiden tehokkaan, turvallisen ja kustannustehokkaan käytön niiden koko elinkaaren ajan. Kokonaisuus sisältää myös leasingrahoituspalvelut ja em. laitteiden myynnin;
3) Käyttö- ja kapasiteettipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat keskeisiä palvelininfrastruktuurin ja sitä tukevan tietoliikenneinfrastruktuurin tarvitseman kapasiteetin osalta ja joiden avulla varmistetaan palvelinten sekä tukevien tietoliikennelaitteiden tehokas ja luotettava toiminta sekä hallinta;
4) Pilvipalvelut, jonka sisältämät palvelut tarjoavat julkisten pilvipalveluiden keskitetyn hallinnan ja valvonnan pilvipohjaisille resursseille ja palveluille;
5) Tietoturvapalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita, joiden tavoitteena on suojata tietoteknistä ympäristöä kaikenlaisilta uhilta ja riskeiltä sisältäen mm. ennaltaehkäisevät toimenpiteet, aktiivisen seurannan, tunkeutumisen havaitsemisen ja reagoinnin sekä jatkuvan tietoturvatason parantamisen;
6) Identiteetinhallinta, sisältää IDM-järjestelmän toimittamisen sekä palvelut sen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi sekä muita palveluita, jotka keskittyvät henkilöstön, kumppaneiden, tietojärjestelmien identiteettien, pääsynvalvonnan ja oikeuksien hallintaan sekä niitä tukevien tietojärjestelmien ja julkisten pilvipalveluiden hallintaan;
7) Asiantuntijapalvelut, sisältävät erikoistuneeseen ammatilliseen asiantuntijatyöhön ja konsultointiin liittyvät palvelut, jotka tukevat IT-infrastruktuuria, tietojärjestelmiä, tietoturvan ja toiminnan suunnittelua, optimointia, kehittämistä, laajentamista sekä uudistamista; sekä
8) Palvelunhallinta, joka sisältää hankittavan palvelukokonaisuuden hallintaan ja kehittämiseen liittyvät palvelut sekä IT-prosesseihin liittyvät palvelut.
Tarkempi kuvaus hankinnasta on ollut osallistumispyynnön liitteessä 1 (Hankekuvaus).
Hankintailmoitus ja osallistumishakemuspyyntö lähettiin julkaistavaksi 24.5.2024 HILMA-palvelussa, osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi sekä Euroopan unionin TED-portaalissa. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin neuvotteluissa olleille tarjoajille 20.8.2025.
Hankintamenettely
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopi-muksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”) 36 §:n ja 37 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.
Kyseinen hankintamenettely valittiin, koska hankintayksikkö oli arvioinut perustietotekniikkapalveluhankinnan erityisen monimutkaiseksi hankinnaksi, jossa ei pystytä hankinnan luonteen vuoksi laatimaan tarjouspyyntöä ja tehtävänmäärittelyjä etukäteen niin tarkasti, että paras tarjous voitaisiin valita avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen. Hankintayksikön tarkoitus oli selvittää kilpailullisen neuvottelumenettelyn aikana tarkoitukseen parhaiten soveltuva ratkaisumalli perustietotekniikkapalveluiden toteuttamiseksi sekä hankkimiseksi. Hankintayksikkö sai hankintamenettelyn aikana tarjoajilta ratkaisuvaihtoehtoja hankintayksikön tarpeiden ja tavoitteiden toteuttamiseksi. Hankintaa koskevat asiakirjat ja niiden sisältö täydentyivät hankintamenettelyn aikana ja lopullinen hankinnan kohde ja vaatimukset esitettiin lopullisessa tarjouspyynnössä.
Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintaa ei ole jaettu osiin hankinnan luonteen vuoksi. Hankinnan jakamisesta osiin syntyisi riski eri osien yhteensopimattomuudesta ja erilaisten vastuukysymysten huomioiminen tekisi osiin jakamisesta epätarkoituksenmukaista.
Kyseessä on yhden toimittajan puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti. Puitejärjestelyn perusteella tehdään seuraavat sopimukset valitun toimittajan kanssa:
- Puitesopimus perustietotekniikkapalveluista
- Palvelusopimus perustietotekniikkapalveluista
- Käyttöoikeussopimus IDM-järjestelmästä
- Leasingrahoitussopimus
- Toimitussopimus perustietotekniikkapalveluiden käyttöönotosta.
Puitejärjestelyn voimassaoloaikana hankintayksikkö voi tehdä uusia palvelu-, käyttöoikeus- ja toimitussopimuksia tai muita vastaavia sopimuksia valitun toimittajan kanssa tai päättää olemassa olevia. Tämä hankintapäätös ei sido hankintayksikköä edellä mainittujen sopimusten tekemiseen.
Ehdokkaiden soveltuvuuden ja osallistumishakemusten vaatimustenmukaisuuden tarkastaminen sekä neuvotteluihin valinta
Ehdokkaiden soveltuvuuteen liittyvät vaatimukset ilmoitettiin osallistumishakemuspyynnössä.
Osallistumishakemusten arviointivaiheessa hankintayksikkö tarkisti ehdokkaiden antamat vakuutukset osallistumispyynnössä asetettujen edellytysten täyttämisestä. Kaikki ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkisti myös osallistumishakemusten vastaavuuden osallistumispyyntöön ja kaikkien osallistumishakemusten todettiin olevan osallistumispyynnön mukaisia.
Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtajan päätöksellä 24.10.2024 § 69 neuvotteluihin valittiin:
- Atea Finland Oy, 0919156-0
- Fujitsu Finland Oy, 0815044-1
- CGI Suomi Oy, 0357502-9
- Elisa Oyj, 0116510-6
- Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy, 3296940-6, Foxway Finance AB, 556812-9877, Foxway Oy, 2855562-2, ManpowerGroup Solutions Oy, 1091032-3)
Neuvotteluvaihe
Neuvotteluvaiheen tehtävänä oli tarkentaa tarjoajille lähetetyn alustavan tarjouspyynnön sisältämät vaatimukset ja ehdot tasolle, joka mahdollistaisi vertailukelpoisten ja hankintayksikön tavoitteiden mukaisten palveluiden tarjoamisen. Neuvottelut toteutettiin kirjallisesti sekä tarjoajakohtaisina tapaamisina.
Neuvotteluissa käytiin läpi hankittavien palveluiden ja tuotteiden sisältöä ja toiminnallisuuksia sekä muita vaatimuksia niin, että hankalasti toteutettavat ratkaisut voitaisiin välttää ja löytää siten kustannustehokkuutta toteutukseen. Neuvottelujen aikana täsmentyi myös sopimusmallin sisältö.
Neuvotteluvaihe päättyi hankintayksikön ilmoituksella 12.8.2025.
Tarjoukset
Neuvottelujen päätyttyä hankintayksikkö pyysi tarjoukset 20.8.2025 julkaistuun tarjouspyyntöön perustuen.
Tarjouksen jättivät määräaikaan 29.9.2025 kello 9.00 mennessä seuraavat neljä yritystä:
- Atea Finland Oy, 0919156-0
- CGI Suomi Oy, 0357502-9
- Elisa Oyj, 0116510-6
- Fujitsu Finland Oy, 0815044-1
Tarjoajille esitetyt täsmennyspyynnöt
Hankintayksikkö pyysi 14.10.2025 hankintalain 74 § toisen momentin mukaisesti täsmennyksiä kaikilta tarjoajilta. Täsmennyspyynnöt liittyivät osallistumishakemuksella ilmoitettujen voimavara-alihankkijoiden ilmoittamiseen tarjouksessa, tarjottujen päätelaitteiden kokoonpanoihin, avainhenkilöiden referensseihin, palveluyhteistyöhön liittyviin sertifikaatteihin sekä palveluiden tuotantomaihin.
Lisäksi hankintayksikkö pyysi Fujitsu Finland Oy:ltä hankintalain 96 §:n vaatimaa selvitystä mahdollisesti poikkeuksellisen alhaisista hinnoista.
Vastaukset pyydettyihin täsmennyksiin sekä selvityksiin saatiin määräaikaan mennessä ja ne olivat hyväksyttäviä.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:
Hinta, max. 39 vertailupistettä
Laatu, max. 61 vertailupistettä.
Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailukriteerin osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteestä 1 (Tarjousvertailun perustelumuistio).
Tarjoajien kokonaisvertailupisteet olivat seuraavat:
- Fujitsu Finland Oy, 85,91 vertailupistettä
- CGI Suomi Oy, 74,89 vertailupistettä
- Elisa Oyj, 49,87 vertailupistettä
- Atea Finland Oy, 41,76 vertailupistettä
Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Fujitsu Finland Oy (0815044-1).
Fujitsu Finland Oy:tä esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Valittavaksi esitettävän on ennen puitesopimuksen ja sen liitesopimusten allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen hankinnat@tampere.fi.
Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungin toimeksiannosta Gofore Lead Oy. Hankinnassa on ollut asiantuntijoina mukana myös Tampereen kaupungin hankintapalveluiden, lakiasiainyksikön, digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän ja kehyskuntien ICT-palveluiden edustajia.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Tampereen kaupungin ICT-päällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Juha Haapamäki. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilöiden nimeämisestä sopimukselle.
Tampereen kaupunkiseudun puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo sopimuskaudella on 250 000 000 euroa. Enimmäisarvo edustaa hankintalain mukaista enimmäiskattoa puitejärjestelyn kokonaisarvolle sen voimassaoloaikana.
Yksittäiset puitejärjestelyyn sisältyvät hankinnat toteutetaan erikseen puitesopimuksen ehtojen mukaisesti tehtävien tilausten perusteella asiakkaan todellisen tarpeen mukaan, jolloin puitejärjestelyn todellinen arvo voi jäädä enimmäisarvoa pienemmäksi.
Puitesopimuksen sopimuskausi on seitsemän (7) vuotta sen allekirjoittamisesta. Puitesopimuksen perusteella tehtävät, kohdassa
”Hankintamenettely” mainitut sopimukset ovat voimassa kyseisissä sopimuksissa määritellyn mukaisesti.
Puitejärjestelyn poikkeuksellisen pitkää kestoa koskevat perustelut on kerrottu hankintailmoituksessa.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-asioista.