§ 28 Työllisyyspalveluiden ajanvarausratkaisun pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:60/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

14.6.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Heini Kuoppamäki, puh. 040 5482674, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Työllisyyden hoito siirtyy vuoden 2025 alusta kuntien muodostamille työllisyysalueille. Tampereen kaupungilla on järjestämisvastuu Tampereen seudun työllisyysalueella, johon kuuluu lisäksi 15 muuta kuntaa. Kaikki alueen kuntiin sijoitettavat työllisyydenhoidon työntekijät tulevat olemaan Tampereen kaupungin työntekijöitä ja heillä on käytössä yhteiset digitaaliset työvälineet. Työnhakija-asiakkaiden määrä työllisyysalueella tulee olemaan n. 45 000 henkilöä. Osana päivittäistä työnkuvaa, asiantuntijat tarvitsevat työkalun, jolla varata ja hallinnoida asiakastapaamisten ajanvarauksia. Ajanvarausjärjestelmää (AVJ) käyttävien asiantuntijoiden määrä tulee olemaan n. 500 henkilöä. Osana muutosta käyttöoikeus valtion Kehittämiskeskuksen tarjoamaan ajanvarausjärjestelmään (AVVT) loppuu Tampereen kaupungin osalta vuoden 2024 päättyessä, ja sille tarvitaan korvaava järjestelmä.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Tampereen kaupunki pyysi tarjousta valtion nykyisen järjestelmän (AVVT) toimittajalta Tietoevry Finland Oy:ltä sopimuskaudeksi 1.1.2025-31.1.2026. Nykyisen järjestelmätoimittajan ajanvarausjärjestelmän katsotaan olevan riskittömin ja kustannustehokkain tapa saada sujuva siirtymäprosessi toteutettua vuoden 2024 päättyessä niin, että vuoden 2025 alusta käytössä on toimiva ja tietoturvallinen järjestelmä koko työllisyysalueelle.

Tietoevryn tarjous kattaa työntekijöille suunnatun ajanvarausjärjestelmän tekstiviestiominaisuudella ilman integraatiota KEHA:n järjestelmään.

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Sopimus työllisyyspalveluiden ajanvarausjärjestelmän hankinnasta esitetään tehtäväksi Tietoevry Finland Oy:n (Y-tunnus 1962361-1) kanssa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi Heini Kuoppamäki. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat ICT-palveluvastaava Minna Helynen ja kehityspäällikkö Janne Taiponen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Minna Helynen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 59 800 euroa sopimuskauden aikana. Kustannukset kohdentuvat Tykas ICT-palvelulle J1130_35_006.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus työllisyyspalveluiden ajanvarausratkaisusta määräaikaiseksi sopimuskaudeksi 1.1.2025-31.1.2026 tehdään Tietoevry Finland Oy:n
(Y-tunnus 1962361-1) kanssa.​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-palveluvastaava (Minna Helynen).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 59 800 euroa sopimuskauden aikana. Kustannukset kohdentuvat Tykas ICT-palvelulle J1130_35_006.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.