§ 143 Autonomisen ajamisen operointi -hankkeen rahoittamiseen osallistuminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:6418/02.02.01/2021

Päätöspäivämäärä

30.9.2021

Päätöksen tekijä

Johtaja, elinvoiman palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakkuusvastaava Jari Ikonen, puh. 0500  456 636, etunimi.sukunimi@businesstampere.com

Lisätietoja päätöksestä

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen, puh. 0400235442, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen osuus Tampereen päästöistä oli vuonna 2018 yli 25 %. Tampere julkaisi vuonna 2020 Hiilineutraali Tampere -tiekartan, jossa liikenteen päästöjä tulisi vähentää vuoteen 2030 mennessä 55 %. Liikenteen osalta päästövähennystavoitteen saavuttaminen on haastavinta, koska Tampereen asukasluku kasvaa ja muutokset liikkumistavoissa ovat hitaita. Päätökset liikkumistavoista eivät myöskään ole yksin kaupungin käsissä, vaan edellyttävät niin valtiovallan kuin yksittäisten kaupunkilaisten yhteistyötä. Kaupunki voi ja pyrkii parantamaan edellytyksiä valita kestäviä liikkumismuotoja. Keinoja tähän on lisätä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuuksia ja lisätä vähäpäästöisen ajoneuvojen määrää liikennepalvelujen ostossa. Autonomiset sähköiset ajoneuvot ovat yksi osa tätä ratkaisua. Autonomisilla sähköisillä ajoneuvoilla voidaan esimerkiksi merkittävästi parantaa ratikan saavutettavuutta (last-mile ratkaisut).

Tampereen kaupungin pormestariohjelmassa vuosille 2017–2021 on asetettu tavoitteeksi, että Tampere on teknologisen kehityksen mallikaupunki. Yhtenä kehityksen painopistealueena on älyliikenne ja autonominen liikkuminen. Tason 4 automaattiliikenteellä tarkoitetaan korkean automaatiotason liikennettä, jossa ajoneuvo kulkee itsenäisesti ilman kuljettajaa ja automaatio hoitaa ajoneuvon ohjaamisen. Tampereella tasoa 4 tavoitellaan automaattibussien käyttöönottamiseksi sekä valmistautumalla automaattiseen henkilöautoliikenteeseen. 

Hankkeessa pyritään toteuttamaan Tampereen kaupungin Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) -tavoitteita ja luomaan saumatonta ja kokonaisvaltaisesti integroitua joukkoliikenne-järjestelmää tukevaa kaikille kansalaisille sopivaa liikkumispalvelua, jonka avulla Tampereen kaupungin joukkoliikenteen “selkäranka” eli uusi raitiotie tulee helposti saavutettavaksi. Hankkeessa kehitetään automaattiajoneuvokaluston etäohjaukseen kokonaisjärjestelmä ja sille asetettavia toiminnallisia vaatimuksia, joiden tavoitteena on turvata automaattiajoneuvojen joustava ja turvallinen liikennöinti kaupunkialueella. 

Hankkeessa on tarkoitus tehdä useamman saman aikaisen ajoneuvon pitkäkestoisia pilotteja tuottaen syöttöliikennepalvelua ratikan runkolinjalle Hervannassa. Hankkeen uutuusarvona on syöttöliikenteen kytkeminen osaksi runkolinjaa useamman ajoneuvon voimin sekä etävalvonnan ja etäohjauksen toteuttaminen. 

Tärkeä osa hanketta tulee olemaan etäohjauskeskus, joka valvoo ja ohjaa autonomisen liikkumisen ratkaisua/järjestelmää. Suurimmassa osassa aiemmin toteutetuissa piloteista, ajoneuvossa istuva turvakuski on hoitanut mahdolliset ongelmat ja puuttunut tarvittaessa toimintaan. Tässä hankkeessa on tarkoitus siirtää ”kuljettaja” pois autosta sekä testata ja suorittaa ainakin osa pilottien ajoista ohjauskeskuksesta käsin. Samalla tutkitaan ja selvitetään mahdolliset etäohjauksesta aiheutuvat haasteet ja luonnollisesti sen mukanaan tuomat hyödyt. 

Etäohjaukseen käytettävälle etäohjauskeskukselle on ilmeinen ja pikainen tarve, jotta pääsemme järjestelmällisesti kokeilemaan ja testaamaan automaattiajoneuvojen hallintaa kaupunkialueella etäyhteyksiin tukeutuen. Tähän saakka etäohjauksen tutkimusta ja kokeilua on voitu tehdä yksittäisillä tapauskohtaisilla ratkaisuilla ja pääasiassa suljetuilla alueilla ja väylillä. Järjestelmällinen, toistettava ja tallennettavissa oleva automaattiajoneuvojen etähallinnan tutkimus- ja kokeilutoiminta edellyttää etäohjauskeskuksen järjestämistä Pirkanmaalla ja erityisesti Tampereen kaupunkialueella, jotta katuverkolla (esim. Hervannassa) tapahtuva automaattiajoneuvojen etäohjaus, operointi ja seuranta voidaan tehdä turvallisesti ja tarkoitukseen parhaiten soveltuvin ratkaisuin. Oleellista etähallinnan kehittämisessä on edetä rajallisin ja hallituin askelin, jotta ei hukata pientenkään seikkojen huomioimista osana isompaa kuvaa.

Hallintosäännön 37 §:n kohdan 4) mukaan palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden ja palvelujen hankinnasta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Tampereen kaupunki sitoutuu rahoittamaan Autonomisen ajamisen operointi -hanketta 85 749 eurolla (+ alv). Hanke suoritetaan vuosien 2021 - 2023 aikana (2021: 2 000 euroa, 2022: 80 349 euroa, 2023: 3 400 euroa). Edellä mainittu osarahoitus maksetaan sillä edellytyksellä, että kaupunginvaltuusto myöntää tarvittavat määrärahat elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen talousarvioon vuosille 2021 - 2023. Kustannukset osoitetaan elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen kustannuspaikalle 154025.

Allekirjoitus

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen