§ 118 Liikennesuunnitteluun liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2540/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

15.9.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, p.040 564 4518, ari.vandell@tampere.fi, hankinta-asiantuntija Antti Mustalahti, puh 040 144 8454, antti.mustalahti@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo,​ puh. 040 801 6003,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta tarjouksia liikennesuunnitteluun liittyvistä suunnittelu-​ ja asiantuntijapalveluista tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

Molemmissa osa-alueissa sopimuskausi alkaa 22.9.2025 ja päättyy 21.9.2027. Lisäksi sopimusta voidaan jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.

Hankinta jaettiin kahteen osa-​alueeseen.

Osa-​alue 1 koski yleissuunnittelua ja liikenneverkollisia tarkasteluja,​ sisältäen katujen,​ pyöräliikenteen,​ pysäköinnin, liikenteen ohjauksen, liikenneturvallisuuden, liikenne-ennusteiden ja toimivuustarkastelujen sekä kävelyn ja esteettömyyden suunnittelun.

Osa-​alue 2 koski liikennemallien ylläpitoa ja kehittämistä.

Osatarjoukset hyväksyttiin. Kyseessä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-​kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankintailmoituksella on luotu puitejärjestely,​ jossa osa-​alueeseen 1 valitaan enintään viisi (5) palveluntuottajaa ja osa-​alueeseen 2 valitaan enintään kaksi (2) palveluntuottajaa.

Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus 02.05.2025 julkaistavaksi Tampereen toimittajapalvelussa. Tarjouksen jätti määräaikaan 04.06.2025 klo 12.00 mennessä 6 yritystä.

Osa-​alueeseen 1: Yleissuunnittelua ja liikenneverkollisia tarkasteluja,​ sisältäen katujen,​ pyöräliikenteen,​ pysäköinnin, liikenteen ohjauksen, liikenneturvallisuuden, liikenne-ennusteiden ja toimivuustarkastelujen sekä kävelyn ja esteettömyyden suunnittelun tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (y-​tunnus nimen jälkeen suluissa):

-​          WSP Finland Oy (0875416-5)

-​          Sitowise Oy (2335445–0)

-​          Afry Finland Oy (0625905-6)

-​          Sweco Finland Oy (2661738-3)

-​          Ramboll Finland Oy (0101197–5)

Osa-​alueeseen 2: Liikennemallien ylläpito ja kehittäminen tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (y-​tunnus nimen jälkeen suluissa):

-​          WSP Finland Oy (0875416-5)

-​          Sitowise Oy (2335445-0)

-​          FLOU Oy (2733757-8)

-​          Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen:

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.

Osa-alueeseen 1 liittyen Sweco Finland Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö 14.8.2025: Hankintayksikkö varmensi täsmennyksellä referenssien tietoja. Sweco Finland Oy vastasi täsmennyspyyntöön määräajassa 18.8.2025.

Osa-alueeseen 1 liittyen Afry Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö 14.8.2025: Hankintayksikkö varmensi täsmennyksellä referenssien tietoja. Afry Oy vastasi täsmennyspyyntöön määräajassa 18.8.2025.

Sweco Finland Oy on tarjouksessaan ilmoittanut projektivastaaviksi (2) henkilön, joidenka referensseistä vain kolme täyttää referenssikohteelle asetetut pakolliset vaatimukset. Sweco Finland Oy:n tarjous on siten osa-alueen 1 osalta tarjouspyynnön vastainen ja tarjous hylätään osa-alueen 1 osalta. Sweco Oy:lle lähetetään erillinen perusteluliite hankintapäätöksen yhteydessä. Muut tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu:

Hankinta jaettiin kahteen osa-alueeseen.

Päätöksenteon perusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous osa-​alueittain siten,​ että vertailuhinnan enimmäispistemäärä on 30 pistettä ja laadun 70 pistettä. Osa-​alueet vertaillaan erikseen. Vertailuhinta lasketaan osa-​alueittain laskemalla yhteen osa-​alueen palvelun SKOL-​luokkien hinnat.

Laadun pisteet lasketaan kaikissa osa-​alueissa seuraavalla kaavalla: tarjoajan laatupisteet / osa-​alueen laatupisteiden enimmäismäärä * 70. Osa-​alueen suurimmat laatupisteet saanut tarjous saa siis 70 pistettä.

Osa-alue 1: Yleissuunnittelu ja liikenneverkolliset tarkastelut:

Laatu pisteytettiin tarjoajan ilmoittamien referenssien ja työkokemusvuosien perusteella. Kumpikin projektivastaava, kumpikin katujen yleissuunnittelija, sekä pyöräliikenteen suunnittelija voivat saada referensseistään enintään 15 pistettä, eli referensseistä voi saada yhteensä 75 laatupistettä. Lisäksi kukin ilmoitettava henkilö voi saada työkokemusvuosistaan enintään 5 pistettä eli työkokemusvuosista voi saada yhteensä 25 laatupistettä. Laadun pisteytykseen käytettävässä kaavassa käytettävä osa-alueen laatupisteiden enimmäismäärä on tässä osa-alueessa siten 100 laatupistettä. Osa-alueen 1 referenssit arvioidaan seuraavasti:

Projektivastaavat:

Projektivastaavilla tulee olla kokemusta katujen liikenteellisten yleissuunnitelmien ja liikenneverkollisten tarkastelujen vetämisestä. Tarjouksessa esitetään kummaltakin projektivastaavalta vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:

- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnalliseen ohjetyöhön

- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025

- Hankkeen suunnittelukustannukset ovat olleet vähintään 50 000 euroa

- Projektivastaavan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 100 tuntia.

Kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:

- Suunnitelmaan sisältyy raitiotieliikenteen ja muiden kulkumuotojen ratkaisujen suunnittelua

- 1 laatupiste

- Suunnittelukohde on kaupallisen keskustan tai aluekeskuksen pääkatu, johon liittyy auto- ja joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräliikenteen suunnittelua

- 1 laatupiste.

Yksittäisestä referenssistä voi saada yhteensä enintään 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.

Suunnittelijat:

Katujen yleissuunnittelijoilla tulee olla kokemusta katujen liikenteellisten yleissuunnitelmien ja liikenneverkollisten tarkastelujen suunnittelusta. Pyöräliikenteen suunnittelusta vastaavaksi suunnittelijaksi tarjotun suunnittelijan referenssien tulee liittyä pyöräilyn pääreittien suunnitteluun. Tarjouksessa esitetään kutakin suunnittelijaa kohti vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:

- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnalliseen ohjetyöhön

- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025

- Hankkeen suunnittelukustannukset ovat olleet vähintään 50 000 euroa

- Suunnittelijan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 150 tuntia.

Suunnittelijoiden kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:

- Suunnitelmaan sisältyy raitiotieliikenteen ja muiden kulkumuotojen ratkaisujen suunnittelua

- 1 laatupiste

- Suunnittelukohde on kaupallisen keskustan tai aluekeskuksen pääkatu, johon liittyy auto- ja joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräliikenteen suunnittelua - 1 laatupiste.

Yksittäisestä referenssistä voi saada yhteensä enintään 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.

Osa-alueessa 1 sopimustoimittajiksi valitaan sijajärjestyksessä enintään viisi (5) korkeimmat kokonaispisteet saanutta palveluntuottajaa.

Osa-alue 2: Liikennemallien ylläpito ja kehittäminen:

Laatu pisteytetään tarjoajan ilmoittamien henkilöiden referenssien ja työkokemuksen perusteella.

Kukin ilmoitettu henkilö (1 projektivastaava, 2 suunnittelijaa) voi saada referensseistään enintään 15 laatupistettä, eli referensseistä voi saada yhteensä 45 laatupistettä. Lisäksi kukin ilmoitettava henkilö voi saada työkokemusvuosistaan enintään 5 laatupistettä eli työkokemusvuosista voi saada yhteensä 15 laatupistettä. Laadun pisteytykseen käytettävässä kaavassa käytettävä osa-alueen laatupisteiden enimmäismäärä on tässä osa-alueessa siten 60 laatupistettä.

Projektivastaava:

Projektivastaavalla tulee olla kokemusta liikennemallien ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvistä toimeksiannoista. Tarjouksessa esitetään projektivastaavalta vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:

- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin kehittämiseen

- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025

- Projektivastaavan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 100 tuntia.

Kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:

- Referenssikohde valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin merkittävä kehitystyö

- 1 laatupiste

- Referenssi kohdistuu joukkoliikennejärjestelmän ja/tai pysäköintijärjestelmän mallinnukseen.

-1 Laatupiste

- Erityisen vaativa liikenteen mallinnustyö, joka kohdentuu keskusta-alueelle ja huomioi kaikki kulkumuodot

- 1 laatupiste.

Yksittäisestä referenssistä voi saada yhteensä enintään 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.

Suunnittelijat:

Suunnittelijoilla tulee olla kokemusta liikenne-ennusteiden ja -mallinnusten sekä liikenteellisten toimivuustarkastelujen toimeksiannoista. Tarjouksessa esitetään kutakin suunnittelijaa kohti vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:

- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin kehittämiseen

- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025

- Suunnittelijan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 50 tuntia.

Kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:

- Referenssikohde valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin merkittävä kehitystyö

- 1 laatupiste

- Referenssi kohdistuu joukkoliikennejärjestelmän ja/tai pysäköintijärjestelmän mallinnukseen.

-1 laatupiste

- Erityisen vaativa liikenteen mallinnustyö, joka kohdentuu keskusta-alueelle ja huomioi kaikki kulkumuodot.

- 1 laatupiste

Yksittäisestä referenssistä voi saada kuitenkin 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.

Osa-alueessa 2 sopimustoimittajiksi valitaan sijajärjestyksessä kaksi (2) korkeimmat kokonaispisteet saanutta palveluntuottajaa.

Tarkemmin vertailua on kuvattu päätöksen liitteellä 1 (Vertailutaulukko).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajien osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitettävät tarjoajat täyttävät hyväksytysti tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Valittavaksi esitettäviltä tarjoajilta on tarkastettu hyväksytysti tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitettävien tarjoajien on ennen hankintasopimusten allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) sekä yhteisösakko-​otteet.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 3 500 000,​00 € (sisältäen sopimuskauden ja optiokauden),​ eli noin 875 000 euroa vuodessa. Osa-​alueen 1 ennakoitu vuosiarvo on noin 750 000 euroa,​ osa-​alueen 2 noin 125 000 euroa. Osa-alueiden​ sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Optiokauden käytöstä tehdään erillinen päätös.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat hankinnan toteutusta ohjaamaan nimetty työryhmä,​ johon kuuluivat Ari Vandell (suunnittelupäällikkö,​ Tampere),​ Pekka Stenman (vastaava liikenneinsinööri,​ Tampere),​ Timo Seimelä (liikenneinsinööri,​ Tampere),​ Heljä Aarnikko (vastaava liikenneinsinööri,​ Tampere). Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungilta hankinta-​ asiantuntija Antti Mustalahti.

Toimivalta

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (34 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sweco Finland Oy hylätään osa-​alueessa 1 päätösesityksen mukaisesti.

Hankintasopimukset liikennesuunnitteluun liittyvien suunnittelu-​ ja asiantuntijapalvelujen hankinnasta tehdään esityksen mukaisesti seuraavien tarjoajien kanssa:

Osa-​alue 1: Yleissuunnittelu ja liikenneverkolliset tarkastelut,​ sisältäen katujen,​ pyöräliikenteen,​ pysäköinnin, liikenteen ohjauksen, liikenneturvallisuuden, liikenne-ennusteiden ja toimivuustarkastelujen sekä kävelyn ja esteettömyyden suunnittelun.

1. WSP Finland Oy (0875416-5)

2. Sitowise Oy (2335445–0)

3. Ramboll Finland Oy (0101197–5)

4. Afry Finland Oy (0625905-6)

Osa-​alue 2: Liikennemallien ylläpito ja kehittäminen

1. WSP Finland Oy (0875416-5)

2. Flou Oy (2733757-8)

Molemmissa osa-alueissa sopimuskausi alkaa 22.9.2025 ja päättyy 21.9.2027. Lisäksi sopimusta on mahdollista jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 3 500 000,​00 € (sisältäen sopimuskauden ja optiokauden),​ eli noin 875 000 euroa vuodessa.

Osa-​alueen 1 ennakoitu vuosiarvo on noin 750 000 euroa,​ osa-​alueen 2 noin 125 000 euroa. Osa-alueiden​ sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Optiokauden käytöstä tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.