Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta tarjouksia liikennesuunnitteluun liittyvistä suunnittelu- ja asiantuntijapalveluista tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.
Molemmissa osa-alueissa sopimuskausi alkaa 22.9.2025 ja päättyy 21.9.2027. Lisäksi sopimusta voidaan jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.
Hankinta jaettiin kahteen osa-alueeseen.
Osa-alue 1 koski yleissuunnittelua ja liikenneverkollisia tarkasteluja, sisältäen katujen, pyöräliikenteen, pysäköinnin, liikenteen ohjauksen, liikenneturvallisuuden, liikenne-ennusteiden ja toimivuustarkastelujen sekä kävelyn ja esteettömyyden suunnittelun.
Osa-alue 2 koski liikennemallien ylläpitoa ja kehittämistä.
Osatarjoukset hyväksyttiin. Kyseessä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankintailmoituksella on luotu puitejärjestely, jossa osa-alueeseen 1 valitaan enintään viisi (5) palveluntuottajaa ja osa-alueeseen 2 valitaan enintään kaksi (2) palveluntuottajaa.
Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus 02.05.2025 julkaistavaksi Tampereen toimittajapalvelussa. Tarjouksen jätti määräaikaan 04.06.2025 klo 12.00 mennessä 6 yritystä.
Osa-alueeseen 1: Yleissuunnittelua ja liikenneverkollisia tarkasteluja, sisältäen katujen, pyöräliikenteen, pysäköinnin, liikenteen ohjauksen, liikenneturvallisuuden, liikenne-ennusteiden ja toimivuustarkastelujen sekä kävelyn ja esteettömyyden suunnittelun tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):
- WSP Finland Oy (0875416-5)
- Sitowise Oy (2335445–0)
- Afry Finland Oy (0625905-6)
- Sweco Finland Oy (2661738-3)
- Ramboll Finland Oy (0101197–5)
Osa-alueeseen 2: Liikennemallien ylläpito ja kehittäminen tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):
- WSP Finland Oy (0875416-5)
- Sitowise Oy (2335445-0)
- FLOU Oy (2733757-8)
- Ramboll Finland Oy (0101197-5)
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen:
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.
Osa-alueeseen 1 liittyen Sweco Finland Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö 14.8.2025: Hankintayksikkö varmensi täsmennyksellä referenssien tietoja. Sweco Finland Oy vastasi täsmennyspyyntöön määräajassa 18.8.2025.
Osa-alueeseen 1 liittyen Afry Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö 14.8.2025: Hankintayksikkö varmensi täsmennyksellä referenssien tietoja. Afry Oy vastasi täsmennyspyyntöön määräajassa 18.8.2025.
Sweco Finland Oy on tarjouksessaan ilmoittanut projektivastaaviksi (2) henkilön, joidenka referensseistä vain kolme täyttää referenssikohteelle asetetut pakolliset vaatimukset. Sweco Finland Oy:n tarjous on siten osa-alueen 1 osalta tarjouspyynnön vastainen ja tarjous hylätään osa-alueen 1 osalta. Sweco Oy:lle lähetetään erillinen perusteluliite hankintapäätöksen yhteydessä. Muut tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu:
Hankinta jaettiin kahteen osa-alueeseen.
Päätöksenteon perusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous osa-alueittain siten, että vertailuhinnan enimmäispistemäärä on 30 pistettä ja laadun 70 pistettä. Osa-alueet vertaillaan erikseen. Vertailuhinta lasketaan osa-alueittain laskemalla yhteen osa-alueen palvelun SKOL-luokkien hinnat.
Laadun pisteet lasketaan kaikissa osa-alueissa seuraavalla kaavalla: tarjoajan laatupisteet / osa-alueen laatupisteiden enimmäismäärä * 70. Osa-alueen suurimmat laatupisteet saanut tarjous saa siis 70 pistettä.
Osa-alue 1: Yleissuunnittelu ja liikenneverkolliset tarkastelut:
Laatu pisteytettiin tarjoajan ilmoittamien referenssien ja työkokemusvuosien perusteella. Kumpikin projektivastaava, kumpikin katujen yleissuunnittelija, sekä pyöräliikenteen suunnittelija voivat saada referensseistään enintään 15 pistettä, eli referensseistä voi saada yhteensä 75 laatupistettä. Lisäksi kukin ilmoitettava henkilö voi saada työkokemusvuosistaan enintään 5 pistettä eli työkokemusvuosista voi saada yhteensä 25 laatupistettä. Laadun pisteytykseen käytettävässä kaavassa käytettävä osa-alueen laatupisteiden enimmäismäärä on tässä osa-alueessa siten 100 laatupistettä. Osa-alueen 1 referenssit arvioidaan seuraavasti:
Projektivastaavat:
Projektivastaavilla tulee olla kokemusta katujen liikenteellisten yleissuunnitelmien ja liikenneverkollisten tarkastelujen vetämisestä. Tarjouksessa esitetään kummaltakin projektivastaavalta vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:
- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnalliseen ohjetyöhön
- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025
- Hankkeen suunnittelukustannukset ovat olleet vähintään 50 000 euroa
- Projektivastaavan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 100 tuntia.
Kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:
- Suunnitelmaan sisältyy raitiotieliikenteen ja muiden kulkumuotojen ratkaisujen suunnittelua
- 1 laatupiste
- Suunnittelukohde on kaupallisen keskustan tai aluekeskuksen pääkatu, johon liittyy auto- ja joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräliikenteen suunnittelua
- 1 laatupiste.
Yksittäisestä referenssistä voi saada yhteensä enintään 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.
Suunnittelijat:
Katujen yleissuunnittelijoilla tulee olla kokemusta katujen liikenteellisten yleissuunnitelmien ja liikenneverkollisten tarkastelujen suunnittelusta. Pyöräliikenteen suunnittelusta vastaavaksi suunnittelijaksi tarjotun suunnittelijan referenssien tulee liittyä pyöräilyn pääreittien suunnitteluun. Tarjouksessa esitetään kutakin suunnittelijaa kohti vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:
- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnalliseen ohjetyöhön
- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025
- Hankkeen suunnittelukustannukset ovat olleet vähintään 50 000 euroa
- Suunnittelijan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 150 tuntia.
Suunnittelijoiden kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:
- Suunnitelmaan sisältyy raitiotieliikenteen ja muiden kulkumuotojen ratkaisujen suunnittelua
- 1 laatupiste
- Suunnittelukohde on kaupallisen keskustan tai aluekeskuksen pääkatu, johon liittyy auto- ja joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräliikenteen suunnittelua - 1 laatupiste.
Yksittäisestä referenssistä voi saada yhteensä enintään 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.
Osa-alueessa 1 sopimustoimittajiksi valitaan sijajärjestyksessä enintään viisi (5) korkeimmat kokonaispisteet saanutta palveluntuottajaa.
Osa-alue 2: Liikennemallien ylläpito ja kehittäminen:
Laatu pisteytetään tarjoajan ilmoittamien henkilöiden referenssien ja työkokemuksen perusteella.
Kukin ilmoitettu henkilö (1 projektivastaava, 2 suunnittelijaa) voi saada referensseistään enintään 15 laatupistettä, eli referensseistä voi saada yhteensä 45 laatupistettä. Lisäksi kukin ilmoitettava henkilö voi saada työkokemusvuosistaan enintään 5 laatupistettä eli työkokemusvuosista voi saada yhteensä 15 laatupistettä. Laadun pisteytykseen käytettävässä kaavassa käytettävä osa-alueen laatupisteiden enimmäismäärä on tässä osa-alueessa siten 60 laatupistettä.
Projektivastaava:
Projektivastaavalla tulee olla kokemusta liikennemallien ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvistä toimeksiannoista. Tarjouksessa esitetään projektivastaavalta vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:
- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin kehittämiseen
- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025
- Projektivastaavan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 100 tuntia.
Kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:
- Referenssikohde valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin merkittävä kehitystyö
- 1 laatupiste
- Referenssi kohdistuu joukkoliikennejärjestelmän ja/tai pysäköintijärjestelmän mallinnukseen.
-1 Laatupiste
- Erityisen vaativa liikenteen mallinnustyö, joka kohdentuu keskusta-alueelle ja huomioi kaikki kulkumuodot
- 1 laatupiste.
Yksittäisestä referenssistä voi saada yhteensä enintään 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.
Suunnittelijat:
Suunnittelijoilla tulee olla kokemusta liikenne-ennusteiden ja -mallinnusten sekä liikenteellisten toimivuustarkastelujen toimeksiannoista. Tarjouksessa esitetään kutakin suunnittelijaa kohti vähintään neljä (4), mutta enintään viisi (5) referenssikohdetta, joiden tulee täyttää seuraavat pakolliset vaatimukset:
- Referenssikohde on tehty yli 100 000 asukkaan kuntaan ja kohteen tarkastelut kohdistuvat pääasiassa katuverkolle, tai referenssi liittyy valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin kehittämiseen
- Työ on valmistunut aikavälillä 1/2020–4/2025
- Suunnittelijan työpanos referenssihankkeessa on vähintään 50 tuntia.
Kustakin yllä mainitut vaatimukset täyttävästä referenssistä saa 1 laatupisteen. Hyväksytystä referenssikohteesta voi saada lisäksi laatupisteitä seuraavasti:
- Referenssikohde valtakunnallisen tai seudullisen liikennemallin merkittävä kehitystyö
- 1 laatupiste
- Referenssi kohdistuu joukkoliikennejärjestelmän ja/tai pysäköintijärjestelmän mallinnukseen.
-1 laatupiste
- Erityisen vaativa liikenteen mallinnustyö, joka kohdentuu keskusta-alueelle ja huomioi kaikki kulkumuodot.
- 1 laatupiste
Yksittäisestä referenssistä voi saada kuitenkin 3 laatupistettä, joihin sisältyy 1 laatupiste pakollisten vaatimusten täyttymisestä.
Osa-alueessa 2 sopimustoimittajiksi valitaan sijajärjestyksessä kaksi (2) korkeimmat kokonaispisteet saanutta palveluntuottajaa.
Tarkemmin vertailua on kuvattu päätöksen liitteellä 1 (Vertailutaulukko).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:
Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajien osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitettävät tarjoajat täyttävät hyväksytysti tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Valittavaksi esitettäviltä tarjoajilta on tarkastettu hyväksytysti tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitettävien tarjoajien on ennen hankintasopimusten allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) sekä yhteisösakko-otteet.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 3 500 000,00 € (sisältäen sopimuskauden ja optiokauden), eli noin 875 000 euroa vuodessa. Osa-alueen 1 ennakoitu vuosiarvo on noin 750 000 euroa, osa-alueen 2 noin 125 000 euroa. Osa-alueiden sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Optiokauden käytöstä tehdään erillinen päätös.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat hankinnan toteutusta ohjaamaan nimetty työryhmä, johon kuuluivat Ari Vandell (suunnittelupäällikkö, Tampere), Pekka Stenman (vastaava liikenneinsinööri, Tampere), Timo Seimelä (liikenneinsinööri, Tampere), Heljä Aarnikko (vastaava liikenneinsinööri, Tampere). Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungilta hankinta- asiantuntija Antti Mustalahti.
Toimivalta
Tampereen kaupungin Hallintosäännön (34 §, kappale 2, kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.