§ 124 Liikennevaloihin liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3896/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

16.12.2021

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi, projektipäällikkö Mika Kulmala, puh. 050 382 6455, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia liikennevaloihin liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinnasta kahden vuoden sopimuskaudelle. Hankintasopimusta on mahdollista jatkaa alkuperäisin ehdoin kahden vuoden optiokaudella.

Kyseessä on Eu-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA -palvelussa 02.06.2021 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 5.7.2021 klo 12:00 mennessä seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

Ramboll Finland Oy (011197-5)

Sitowise Oy (2335445-0)

Traficon Oy (3094368-3)

WSP Finland Oy (0875416-5)

YSP Oy (0907240-6)

Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi avoimessa menettelyssä tarkistaa tarjousten vaatimustenmukaisuuden ja vertailla tarjoukset ennen poissulkemisperusteisiin (hankintalain 80 § ja 81 §) tai soveltuvuusvaatimuksiin kohdistuvaa tarkistamista.

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

 

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjouskilpailuun saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten vertailu

 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta. Tarjouspyynnön enimmäispistemäärä oli 100 vertailupistettä, josta vertailuhinnan enimmäispistemäärä oli 30 pistettä ja laadun 70 pistettä.

Vertailuhinta muodostettiin laskemalla yhteen arvioiduilla hankintamäärillä painotetut SKOL-luokkakohtaiset yksikköhinnat. Tarjouskohtaiset kokonaisvertailuhinnat ja niiden perusteella myönnetyt vertailuhinnan pisteet on eritelty liitteen 1 vertailuliitteessä.

Laatupisteitä jaettiin nimetyn projektivastaavan ja liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan työkokemuksesta ja referensseistä.

TYÖKOKEMUKSEN PISTEYTYS

 

Nimetyn projektivastaavan ja liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan työkokemuksesta laatupisteitä jaettiin seuraavasti:

Projektivastaavan työkokemus pääsuunnittelijana toimimisesta maksimissaan 6 pistettä.

Työkokemuksesta sai pisteitä seuraavasti:

- Työkokemusta yli 15 vuotta, 6 pistettä

- Työkokemusta yli 10 vuotta mutta enintään 15 vuotta, 3 pistettä

- Työkokemusta vähintään 5 vuotta mutta enintään 10 vuotta, 0 pistettä.

 

Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan työkokemus liikennevalojen liikenneteknisenä suunnittelijana toimimisesta maksimissaan 4 pistettä.

Työkokemuksesta sai pisteitä seuraavasti:

 - Työkokemusta yli 15 vuotta, 4 pistettä

- Työkokemusta yli 10 vuotta mutta enintään 15 vuotta, 2 pistettä

- Työkokemusta vähintään 5 vuotta mutta enintään 10 vuotta, 0 pistettä.

 

Projektivastaavan työkokemus pääsuunnittelijana toimimisesta liittymien liikennevalosuunnittelussa maksimissaan 12 pistettä.

Työkokemuksesta pääsuunnittelijana toimimisesta liittymien liikennevalosuunnittelussa sai pisteitä seuraavasti:

 - Työkokemusta liikennevalosuunnittelusta yli 100 liittymästä, 12 pistettä.

- Työkokemusta liikennevalosuunnittelusta 50-100 liittymästä, 6 pistettä.

- Työkokemusta liikennevalosuunnittelusta alle 50 liittymästä, 0 pistettä.

 

 Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan työkokemus suunnittelijana toimimisesta liittymien liikennevalosuunnittelussa maksimissaan 8 pistettä.

 Työkokemuksesta liittymien liikennevalosuunnittelussa sai pisteitä seuraavasti:

- Työkokemusta liikennevalosuunnittelusta yli 100 liittymästä, 8 pistettä.

- Työkokemusta liikennevalosuunnittelusta 50-100 liittymästä, 4 pistettä.

- Työkokemusta liikennevalosuunnittelusta alle 50 liittymästä, 0 pistettä.

 

Projektivastaavan kokemus projektivastaavana raitiotieliikennettä sisältäviin liittymiin tehdystä liikennevalosuunnittelusta maksimissaan 6 pistettä.

Projektivastaavan kokemus projektivastaavana raitiotieliikennettä sisältäviin liittymiin tehdystä liikennevalosuunnittelusta arvioidaan seuraavin kriteerein:

- Työkokemusta projektivastaavana viidestä tai useammasta raitiotieliikennettä sisältävään liittymään tehdystä liikennevalosuunnitteluprojektista, 6 pistettä.

- Työkokemusta projektivastaavana alle viidestä raitiotieliikennettä sisältävään liittymään tehdystä liikennevalosuunnitteluprojektista, 0 pistettä.

Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan kokemus suunnittelijana raitiotieliikennettä sisältäviin liittymiin tehdystä liikennevalosuunnittelusta maksimissaan 4 pistettä.

 

Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan kokemus suunnittelijan raitiotieliikennettä sisältäviin liittymiin tehdystä liikennevalosuunnittelusta arvioidaan seuraavin kriteerein:

- Työkokemusta liikennevalojen liikenneteknisenä suunnittelijana viidestä tai useammasta raitiotieliikennettä sisältävään liittymään tehdystä liikennevalosuunnitteluprojektista, 4 pistettä.

- Työkokemusta liikennevalojen liikenneteknisenä suunnittelijana alle viidestä raitiotieliikennettä sisältävään liittymään tehdystä liikennevalosuunnitteluprojektista, 0 pistettä.

 

Enintään työkokemuksesta pystyi saamaan 40 laatupistettä.

REFERENSSIEN PISTEYTYS

 

Nimetyn projektivastaavan ja liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan referenssikohteista ja henkilökohtaisista referensseistä jaettiin seuraavasti:

Projektivastaavan referenssikohteet maksimissaan 10 pistettä.

Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan referenssikohteet maksimissaan 5 pistettä.

 

Projektivastaavan henkilökohtaiset referenssit maksimissaan 10 pistettä

Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan henkilökohtaiset referenssit maksimissaan 5 pistettä.

 

Projektivastaavan referenssikohteet arvioitiin seuraavasti:

Referenssikohteen merkittävyys, vaativuus ja laajuus enintään 1 piste, jakautuen seuraavasti:

- Kohde on useamman kuin yhden liittymän kokonaisuus tai kohteessa on ollut vähintään 12 opastinryhmää, 0,5 pistettä

- Kohteessa on liikennevaloetuuksia (esim. hälytysajossa olevat ajoneuvot, joukkoliikenne-etuudet, etuudet polkupyöräilijöille), 0,5 pistettä

- Kohde on merkittävä liikennevaloihin liittyvä yleissuunnitelma, liikennevaloihin liittyvä järjestelmäsuunnitelma tai kyseessä on liikennevaloihin liittyvässä hankinnassa avustaminen, 1 piste.

 Yksittäisestä referenssistä oli kuitenkin mahdollista saada enintään 1 pisteen merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta. 

Oman työn osuus/osallistuminen hankkeeseen 1 p (pisteen sai, mikäli ilmoitetun henkilön osuus hankkeesta oli ollut vähintään 50 tuntia). 

Referenssikohteita tuli ilmoittaa viisi (5) kappaletta, jolloin maksimipistemäärä oli 10 pistettä.

 

Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan referenssikohteet arvioitiin seuraavasti:

Referenssikohteen merkittävyys, vaativuus ja laajuus enintään 0,5 pistettä, jakautuen seuraavasti:

- Kohde on useamman kuin yhden liittymän kokonaisuus tai kohteessa on ollut vähintään 12 opastinryhmää, 0,25 pistettä

- Kohteessa on liikennevaloetuuksia (esim. hälytysajossa olevat ajoneuvot, joukkoliikenneetuudet, etuudet polkupyöräilijöille), 0,25 pistettä

- Kohde on merkittävä liikennevaloihin liittyvä yleissuunnitelma, liikennevaloihin liittyvä järjestelmäsuunnitelma tai kyseessä on liikennevaloihin liittyvässä hankinnassa avustaminen, 0,5 pistettä.

 Yksittäisestä referenssistä oli kuitenkin mahdollista saada enintään 0,5 pistettä merkittävyydestä, vaativuudesta ja laajuudesta.

 Oman työn osuus/osallistuminen hankkeeseen 0,5 pistettä, jakautuen seuraavasti:

- Ilmoitettu henkilö on toiminut suunnittelijan työn ohella itse projektivastaavana 0,25 pistettä

- Ilmoitetun henkilön osuus hankkeesta on ollut vähintään 70 tuntia 0,25 pistettä.

 Referenssejä tuli ilmoittaa viisi (5) kappaletta, jolloin maksimipistemäärä oli 5 pistettä.

 

Projektivastaavan henkilökohtaisista referensseistä oli mahdollista saada enintään kaksi (2) pistettä per referenssi:

 Pisteytettäviä henkilökohtaisia referenssejä arvioitiin referenssikohtaisesti seuraavien ominaisuuksien täyttymisen osalta:

- liikennevaloihin liittyvien järjestelmien suunnittelu (esim. keskusjärjestelmät), enintään 0,5 pistettä

- liikennevaloihin liittyvät vaatimusmäärittelyt, enintään 0,5 pistettä

- liikennevaloihin liittyvien merkittävien hankintojen valmistelu ja hankinnoissa avustaminen - osallistuminen liikennevaloihin liittyvään lainsäädäntötyöhön, enintään 0,5 pistettä

- esimerkiksi LVM:lle laadittu valtakunnallinen valtakunnallinen liikennevaloihin liittyvä selvitys tai vastaava, enintään 0,5 pistettä

 Henkilökohtaisia referenssejä tuli ilmoittaa viisi (5) kappaletta per henkilö, jolloin projektivastaavan henkilökohtaisten referenssien maksimipistemäärä oli 10 pistettä.

 

Liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan henkilökohtaisista referensseistä oli mahdollista saada enintään yksi (1) piste per referenssi:

Pisteytettäviä henkilökohtaisia referenssejä arvioitiin referenssikohtaisesti seuraavien ominaisuuksien täyttymisen osalta:

- liikennevaloihin liittyvien järjestelmien suunnittelu (esim. keskusjärjestelmät), enintään 0,25 pistettä

- liikennevaloihin liittyvät vaatimusmäärittelyt, enintään 0,25 pistettä

- liikennevaloihin liittyvien merkittävien hankintojen valmistelu ja hankinnoissa avustaminen - osallistuminen liikennevaloihin liittyvään lainsäädäntötyöhön, enintään 0,25 pistettä

- esimerkiksi LVM:lle laadittu valtakunnallinen valtakunnallinen liikennevaloihin liittyvä selvitys tai vastaava, enintään 0,25 pistettä

 Henkilökohtaisia referenssejä tuli ilmoittaa viisi (5) kappaletta per henkilö, jolloin liikennevalojen liikenneteknisen suunnittelijan henkilökohtaisten referenssien maksimipistemäärä oli 5 pistettä.

 

Enintään referensseistä pystyi saamaan 30 laatupistettä.

 

Työkokemuksen ja referenssien perusteella myönnetyt laatupisteet laskettiin yhteen. Erittely työkokemuksen ja referenssien perusteella myönnetyistä laatupisteistä on kuvattu liitteellä 1 Vertailuliite.

 

Kokonaisvertailupisteet

 

Laatupisteet ja hinnan vertailupisteet pyöristettiin tarvittaessa kahden desimaalin tarkkuudella ja laskettiin yhteen. Palveluntuottajaksi tullaan valitsemaan sijajärjestyksessä kolme (3) korkeimmat kokonaispisteet saanutta tarjoajaa.

 

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hinta-laatusuhteeltaan parhaimman tarjouksen tekivät sijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:                                                                                   

    1. Traficon Oy (3094368-3)

    2. WSP Finland Oy (0875416-5)

    3. Ramboll Finland Oy (011197-5)

 

Vertailun tarkempi pisteytys on kuvattu Liitteellä 1 Vertailuliite.

 

Soveltuvuuden tarkastaminen

 

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

WSP Finland Oy, Traficon Oy ja Ramboll Finland Oy täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Hankintayksikkö on tarkastanut hyväksytysti tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset yllä mainituilta tarjoajilta ennen hankintapäätöstä VastuuGroup.fi palvelusta.

Yllä mainittujen tarjoajien tulee toimittaa hankintayksikölle ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista hyväksytyt rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

 

Asiakirjojen julkisuus

 

Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa,​ josta niitä voi tarvittaessa tiedustella (hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi).

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 400 000 € sisältäen mahdollisen optiokauden. 

Päätös

Sopimukset Tampereen kaupungin älyliikenteeseen liittyvien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinnasta tehdään Traficon Oy:n (Y-tunnus 3094368-3), WSP Finland Oy:n (Y-tunnus 0875416-5) ja Ramboll Finland Oy:n (Y-tunnus 011197-5) kanssa.

Sopimukset tehdään kahden vuoden sopimuskaudelle, joka alkaa sopimuksen allekirjoituksesta. Lisäksi hankinta sisältää kahden vuoden pituisen optiokauden.  

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 400 000 € sisältäen mahdollisen optiokauden.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen