§ 113 Peltolammin AK 8628 katu- ja vesihuoltourakka

Lataa  Kuuntele 

TRE:1851/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

15.8.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Elina Reiman,​ puh. 040 152 4049, etunimi.sukunimi@tampere.fi, Rakennuttajainsinööri Olli Halme puh. 040 8004105, etunimi.H.sukunimi2@tampere.fi, Rakennuttajinsinööri Jukka Palonperä, puh.050 413 1885, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo,​ puh. 040 801 6003,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen, Tampereen Vesi Oy:n ja Tampereen Energia Oy:n toimeksiannosta Peltolammin AK 8628 katu- ja vesihuoltourakasta.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU- kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnasta julkaistiin ennakkoilmoitus määräaikojen lyhentämiseksi HILMA-palvelussa 20.5.2025. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA-palvelussa 4.7.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tampereen kaupungin Toimittajapalvelussa.

Hankintailmoitusta korjattiin 20.7.2025 ja samalla tarjousten jättöaikaa pidennettiin 28.7.2025 saakka.​

Tarjouksen jättivät määräaikaan 28.7.2025 klo 12 mennessä seuraavat 6 yritystä:

-          Louhintahiekka Oy (0110989–2)

-          Kreate Oy (0168716–6)

-          Terrawise Oy (0756091–6)

-          VM Suomalainen Oy (0398184–4)

-          Ylöjärven Kiviset Oy (2621752–3)

-          GRK Suomi Oy (2810844–3)

 

Hankintalain 79 §:n mukaisesti hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Hankintalain 79§:n mukaisesti hankintailmoitusta,​ tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Louhintahiekka Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien hinnoiteltavaa määräluetteloa tiistaina 29.7.2025. Louhintahiekka Oy vastasi täsmennyspyyntöön hyväksyttävästi keskiviikkoon 30.7.2025 mennessä.

Kaikki tarjouskilpailuun jätetyt tarjoukset olivat hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukaisia. 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Urakasta annettiin kokonaishintatarjous hinnoiteltavan määräluettelon ja urakka-asiakirjojen perusteella. Tarjouspyynnön pisteytyksessä hinnan painoarvo on 100 %. Laatukriteerit on huomioitu vähimmäisvaatimuksissa. Hinnan pisteiden laskentatapa: pienin annettu arvo/annettu arvo* maksimipisteet 100. Tarjoajien vertailuhinnat ja niiden saamat vertailupisteet ovat seuraavat:

-          Louhintahiekka Oy (0110989–2) 5 921 714,54 ja 77,33 pistettä

-          Kreate Oy (0168716–6) 5 077 911,03 euroa ja 90,19 pistettä

-          Terrawise Oy (0756091–6) 5 134 117,56 ja 89,20 pistettä

-          VM Suomalainen Oy (0398184–4) 6 363 986,05 euroa ja 71,96 pistettä

-          Ylöjärven Kiviset Oy (2621752–3) 4 579 600 euroa ja 100 pistettä

-          GRK Suomi Oy (2810844–3) 4 883 492,98 euroa ja 93,78 pistettä

 

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Ylöjärven Kiviset Oy (2621752–3) saaden 100 kokonaisvertailupistettä.​ Ylöjärven Kiviset Oy:tä (2621752–3) esitetään edellä mainituin perustein urakoitsijaksi. Tarjouksen mukainen arvonlisäveroton kokonaisarvo on 4 579 600 euroa jakautuen tilaajille seuraavasti:

Tampereen Kaupungin kaupunkiympäristön palvelualue: 4 170 279,65 euroa

Tampereen Vesi Oy: 355 573,00 euroa

Tampereen Energia Oy: 53 747,35 euroa

 

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Ylöjärven Kiviset Oy (2621752–3) täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Hankinnan valmistelija on tarkastanut Vastuu Group.fi -​ palvelusta,​ että Ylöjärven Kiviset Oy (2621752–3) täyttää tilaajavastuulain (1233 /2006) 5§:ssä mainitut velvoitteet. Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999).

Sopimuksen vastuuhenkilöksi ja edustajaksi esitetään rakennuttajainsinööri Olli Halme. Hankinnassa mukana olevat yhtiöt (Tampereen Vesi Oy ja Tampereen Energia Oy) nimeävät omat edustajansa sopimusasiakirjoihin.

Asiakirjojen julkisuus

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimivat Tampereen kaupungin hankintapalveluista hankinta-​asiantuntija Elina Reiman ja Jaakko Pohjolainen, Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttajainsinööri Olli Halme ja Tampereen Vesi Oy:stä rakennuttajainsinööri Jukka Palonperä. ​Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Toimivalta

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (34 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.

 

 

Päätös

Sopimus Peltolammin AK 8628 katu- ja vesihuoltourakasta tehdään Ylöjärven Kiviset Oy:n (2621752–3) kanssa. Urakan arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta 4 579 600 euroa jakautuen tilaajille seuraavasti:

Tampereen Kaupungin kaupunkiympäristön palvelualue: 4 170 279,65 euroa

Tampereen Vesi Oy: 355 573,00 euroa

Tampereen Energia Oy: 53 747,35 euroa

Sopimus tulee voimaan ja sitoo Tampereen kaupunkia, Tampereen Vesi Oy:tä ja Tampereen Energia Oy:tä,​ kun sopimusta koskeva päätös on lainvoimainen ja osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Hankintasopimuksen Tampereen kaupungilla allekirjoittaa johtaja Mikko Nurminen. Sopimuksen vastuuhenkilöksi ja edustajaksi nimetään rakennuttajainsinööri Olli Halme. Hankinnassa mukana olevat yhtiöt (Tampereen Vesi Oy ja Tampereen Energia Oy) nimeävät omat edustajansa sopimusasiakirjoihin.

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.