§ 56 Yleisten alueiden ja katujen rakentamispalveluiden urakkakohteet ja puitejärjestely

Lataa  Kuuntele 

TRE:1871/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

27.3.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Rakennuttajainsinööri Pasi Ruohomäki, puh; 050 547 6153, pasi.ruohomaki@tampere.fi ja Hankinta-asiantuntija Antti Mustalahti, puh 040 144 8454, antti.mustalahti@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh; 0408016003, katri.naulo@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta yleisten alueiden ja katujen rakentamispalveluiden urakkakohteista ja puitejärjestelystä. Hankintaan kuului kaksi erillistä urakkaa sekä puitejärjestelyyn osallistuminen. Puitejärjestelyn sopimuskausi on 15.04.2025 – 14.04.2027 ja sopimuksia on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiokaudella. Hankinta on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen. Osa-alueet 1–2 ovat erillisiä urakoita ja osa-alue 3 on yleisten alueiden ja katujen rakentamispalveluiden puitejärjestely, johon valitaan neljä (4) urakoitsijaa.

Osa-​alue 1 on Tohlopinrannan katu- ja vesihuoltourakka ja osa-alue 2 on Enqvistinkadun jatke 2 rakennusurakka. Osa-​alue 3 on neljän urakoitsijan puitejärjestely,​ jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-​ kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-​ palvelussa 18.02.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Hilma-palvelussa.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 21.3.2025 klo 12 mennessä seuraavat yhdeksän (9) tarjoajaa:

Osa-​alue 1 Tohlopinrannan katu- ja vesihuoltourakka:

-          Terrawise Oy (0756091–6)

-          Rajukivi Oy (3205377–2)

-          Tampereen Puutarha-Center Oy (0155061–0)

-          Pimara Maanrakennus Oy (3317621–3)

-          Infra Kiri Oy (1964167–6)

-          LK Urakointi Oy (0718187–9)

-          Vision Infra Oy (2889418–1)

Osa-​alue 2 Enqvistinkadun Jatke rakennusurakka:

-          Terrawise Oy (0756091–6)

-          Tampereen Puutarha-Center Oy (0155061–0)

-          Pimara Maanrakennus Oy (3317621–3)

-          Infra Kiri Oy (1964167–6)

-          LK Urakointi Oy (0718187–9)

-          Turtolan Kaivin Oy (0933206–0)

-          Maanrakennus Ahti Virtanen Oy (0786251–9)

Osa-​alue 3 Puitejärjestely:

-          Terrawise Oy (0756091–6)

-          Rajukivi Oy (3205377–2)

-          Tampereen puutarha-Center Oy (0155061–0)

-          Pimara Maanrakennus Oy (3317621–3)

-          Infra Kiri Oy (1964167–6)

-          LK Urakointi Oy (0718187–9)

-          Vision Infra Oy (2889418–1)

-          Turtolan Kaivin Oy (0933206–0)

-          Maanrakennus Ahti Virtanen Oy (0786251–9)

Hankintalain 74 §:n mukaisesti hankintailmoitusta,​ tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden.

Turtolan Kaivin Oy:lle ja Maanrakennus Ahti Virtanen Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien puitejärjestelyn laatupisteytyksen kohtaa: Urakoihin nimetty vastuuhenkilö on toiminut vuosina 2020–2025 kahdessa väh. 1 000 000 € kohteessa vastaavana mestarina (-työnjohtajana) 1 p / kohde max 2. Lisäpistekohteiden tulee olla RALA:n 7-luokan kohteita. Kaikki tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön määräajassa 26.03.2025 hyväksyttävästi.

Terrawise Oy:lle, Rajukivi Oy:lle, Tampereen Puutarha-Center Oy:lle ja Turtolan Kaivin Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien puitejärjestelyn laatupisteytyksen kohtaa: Tarjoajalla on yli 1000 m2 pintakiveysreferenssejä (betoni- tai luonnonkivipäällyste) pääurakoitsijana toimimisesta vuosina 2020–2025, missä kivetystöiden alihankinta on ollut enintään 30 %. Kaikki tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön määräajassa 26.03.2025 hyväksyttävästi. Vertailuperusteena erillisurakoissa osa-​alueissa 1–2 oli kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous.

Osa-​alueeseen 1 Tohlopinrannan katu- ja vesihuoltourakka kokonaistaloudellisesti hinnaltaan edullisimman tarjouksen antoi Pimara Maanrakennus Oy, jonka kokonaisurakkahinta oli 687 526,37 euroa.

Osa-alueeseen 2: Enqvistinkadun jatke 2, rakennusurakka kokonaistaloudellisesti hinnaltaan edullisimman tarjouksen antoi Pimara Maanrakennus Oy, jonka kokonaisurakkahinta oli 848 828,88 euroa.

Osa-​alueessa 3 puitejärjestelyyn osallistumisen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Laatupisteitä sai tarjoajan ja henkilöstön osaamisesta, sekä urakoitsijan sijoittumisesta kohdekohtaisissa urakoissa.

Laatupisteet tarjoajan ja henkilöstön osaamisesta max 6 pistettä:

Urakoitsijalla on yli 1 000 000 euron referenssejä pääurakoitsijana toimimisesta vuosina 2020–2025, saa lisäpisteitä 1 p / kohde max 2 pistettä.

Urakoihin nimetty vastuuhenkilö on toiminut vuosina 2020–2025 kahdessa väh. 1 000 000 € kohteessa vastaavana mestarina (-työnjohtajana) 1 p / kohde max 2 pistettä.

Tarjoajalla on yli 1000 m2 pintakiveysreferenssejä (betoni- tai luonnonkivipäällyste) pääurakoitsijana toimimisesta vuosina 2020–2025, missä kivetystöiden alihankinta on ollut enintään 30 %. 1 p / kohde max 2 pistettä.

Kohdekohtaiset pistemäärät:

Urakoitsijan sijoittuminen kohdekohtaisissa urakoissa kohdekohtaisesti. Edullisimman tarjouksen antaja saa 5 pistettä, toiseksi tullut 3 pistettä, kolmanneksi tullut 2 pistettä ja neljänneksi tullut 1 pisteen.

Kohteet:

1. Tohlopinrannan katu- ja vesihuoltourakka (5 pistettä)

2. Enqvistinkadun jatke 2, rakennusurakka (5 pistettä)

Osa-​alueeseen 3 puitejärjestely kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoivat seuraavat yritykset, jotka esitetään valittavaksi puitejärjestelyyn.

1.       Pimara Maanrakennus Oy

2.       Infra Kiri Oy

3.       Rajukivi Oy

4.       Terrawise Oy

Päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite) on esitetty tarjoajien laatu-​,​ hinta-​ ja kokonaispisteet.

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle,​ jos hankintayksikön tiedossa on,​ että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan,​ jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat,​ jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia,​ on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikkien esitettyjen tarjoajien tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu Vastuu Group.fi -​palvelusta. Kaikkien puitejärjestelyyn esitettyjen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote ja hankintamenettelyote.

Hankinta-​ asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Yhteystieto: kirjaamo@tampere.fi

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttamispäällikkö Petri Kantola,​ rakennuttajainsinööri Pasi Ruohomäki, rakennuttajainsinööri Petri Leppänen, sekä Tampereen kaupungin hankintapalveluista hankintapäällikkö Jarkko Vesapuisto ja hankinta-​ asiantuntija Antti Mustalahti.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Puitejärjestelyssä Tampereen kaupungin hankkimien rakennuttamispalveluiden arvioitu arvo on sitoumuksetta vuosittain noin 3 000 000 euroa (alv 0 %).

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (34 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palveluja vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Tohlopinrannan katu- ja vesihuoltourakan urakkasopimus tehdään Pimara Maanrakennus Oy:n kanssa kokonaisurakkahintaan 687 526,37 euroa.

Enqvistinkadun jatke 2:n rakennusurakan urakkasopimus tehdään Pimara Maanrakennus Oy:n kanssa kokonaisurakkahintaan 848 828,88 euroa.

Puitejärjestelyyn valitaan sopimuskumppaneiksi Pimara Maanrakennus Oy, Infra Kiri Oy, Rajukivi Oy ja Terrawise Oy.

Tampereen kaupunki solmii sopimukset yleisten alueiden ja katujen puitejärjestelystä kahden vuoden ajaksi Pimara Maanrakennus Oy:n, Infra Kiri Oy:n, Rajukivi Oy:n ja Terrawise Oy:n kanssa. Sopimuskausi on 15.04.2025 – 14.04.2027 ja sopimuksia on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiokaudella.

Puitejärjestelyssä Tampereen kaupungin hankkimien rakennuttamispalveluiden arvioitu arvo on sitoumuksetta vuosittain noin 3 000 000 euroa (alv 0 %). Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimukset on allekirjoitettu. Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua

hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Valittujen urakoitsijoiden tulee toimittaa hankintamenettelyote ja yhteisösakko-ote ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Tampereen kaupunki tekee mahdollisesta option käyttöönottamisesta erilliset päätökset. Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Petri Kantola.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.