§ 95 Ihmiskeskeisen vaikuttavuuslaskennan pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:1561/02.04.01/2024

Päätöspäivämäärä

26.11.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, sivistyspalvelujen palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Johanna Pyymäki, puh. 041 730 7248, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Lauri Savisaari, puh. 040 801 6081, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on ihmiskeskeinen vaikuttavuuslaskenta, joka toteutetaan kahdesta erillisestä nuorten mielen hyvinvointiin liittyvästä haasteteemasta. Teemat ovat nuorten yksinäisyys ja nuorten uupuminen (sisältäen nuorten kokemat paineet). Toteuttamalla ihmiskeskeinen vaikuttavuuslaskenta edellä mainituista teemoista autetaan Hyvinvoinnin kehitysohjelmassa, Nuorille hyvinvointia yhdessä tekemällä -hankkeessa rakennettavan ekosysteemin toimijoita tunnistamaan 15-29-vuotiaiden nuorten elämäntilanteita, joissa mielen hyvinvoinnin haasteet alkavat. Lisäksi osoitetaan, millaisin vaikuttavin, mielen hyvinvointia edistävin toimin haasteisiin saataisiin parhaiten pureuduttua. Tarkoituksena on toteutetun ihmiskeskeisen vaikuttavuuslaskennan avulla auttaa toimijoita kohdentamaan resursseja aiempaa tehokkaammin ja tuoda esiin yhteistoiminnan taloudellisia hyötyjä.

Hyvinvoinnin kehitysohjelma ja Nuorille hyvinvointia yhdessä tekemällä -hanke pyysivät tarjouksia ihmiskeskeisestä vaikuttavuuslaskennasta sopimuskaudeksi, joka alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja päättyy, kun sopimuksessa yksilöidyt  sopimusvelvoitteet on suoritettu. Hankintaan sisältyy optioehto, jonka mukaan voidaan toteuttaa 1–3 palvelun case-luonteinen vaikuttavuuden arviointi osana yksinäisyydestä ja/tai nuorten uupumisesta tehtyjä laajempia ihmiskeskeisiä vaikuttavuuden arviointeja.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 11.10.2024 kuudelle (6 kpl) yritykselle, jotka olivat Futurice Oy (1623507-4), Owal Group Oy (2520269-6), Synesis Oy (2960243-5), Sosped Keskus Oy (2153418-3), Sweco Finland Oy (2661738-3) sekä Uotta Oy (3248294-8).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 1.11.2024 klo 17.00 mennessä seuraavat kolme (3 kpl) yritystä:Owal Group Oy (2520269-6), Sosped Keskus Oy (2153418-3) ja Synesis Oy (2960243-5).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen 

Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen 

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. 

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: hinta 40 vertailupistettä, laatu 60 vertailupistettä.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Tarjoajien kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Owal Group Oy (2520269-6), jota esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. 


Asiakirjojen julkisuus 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut  osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.  

Hankinnan valmistelijana toimi erikoissuunnittelija Johanna Pyymäki.

Asiantuntijoina toimivat suunnittelija Lauri Ikola ja ohjelmapäällikkö Mika Vuori.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Hyvinvoinnin kehitysohjelman ohjelmapäällikkö Mika Vuori. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 33 450 € euroa vuodessa sopimuskauden aikana. Optiona voidaan lisäksi hankkia yksittäisten 1–3 palvelun case-luonteisia vaikuttavuuden arviointeja, joiden kustannusarvio on 4 000–6 000 € ja riippuu toteutettavan tiedonkeruun laajuudesta ja mahdollisesta limittäisyydestä verrattuna muuhun tiedonkeruuseen. 

Hallintosäännön 37 §:n 4 kohdan mukaan palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus Ihmiskeskeisen vaikuttavuuslaskennan pienhankinnasta sopimuskaudeksi, joka alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja päättyy, kun sopimuksessa yksilöidyt sopimusvelvoitteet on suoritettu, tehdään Owal Group Oy:n (Y-tunnus 2520269-6) kanssa.  

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ohjelmapäällikkö Mika Vuori. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 39 450 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.

Hankinnan kustannus maksetaan vuonna Nuorille hyvinvointia yhdessä tekemällä -hankkeen prr-osalta: vuonna 2024 H1370_24_02, Nuorille hyvinvointia yhdessä tekemällä  ja vuonna 2025 H1370_25_01, Nuorille hyvinvoint. yhd. tekem. 1.1.2025 >

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Option käytöstä tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Johtaja Lauri Savisaari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.