§ 2 Liikennöinnin laatupalkkio ajalle 1.7.-31.12.2022

Lataa  Kuuntele 

TRE:6652/08.01.01/2022

Päätöspäivämäärä

27.1.2023

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

joukkoliikennelogistikko Satu Marjeta, puh. 040 806 3323, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenteen tilaamien linjojen 5,​ 6,9,​10,11,12,13,14,​15,​16,19,​26,​29,30,​ 31,40,50,52​, 55,​70,​71 ja 80 sopimusehtoihin sisältyy laatupalkkio. Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana asiakastyytyväisyysmittauksin. Mittausjaksot ovat tammi – kesäkuu ja heinä -​ joulukuu. Mittauksen tekee ulkopuolinen taho ja siinä selvitetään matkustajien mielipide palvelun laadusta asteikolla 1-​ 5,​ jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 vastaavasti erittäin huono.  Matkustajilta kysytään arvosanat kuljettajan asiakasystävällisyydestä,​ ajotavasta ja bussin siisteydestä. Mittaustuloksista lasketaan kokonaisarvosana,​ jonka tavoitetaso on kohteesta riippuen 4,​00 tai 4,10. Sanktioraja on kaikissa kohteissa 3,​00. Tuottaja saa tavoitetason ylittyessä bonusta. Yhden pisteen kymmenesosa vastaa yhden prosenttiyksikön bonusta. Bonus lasketaan suorassa suhteessa tavoitetason ylittävästä pistemäärästä kahden desimaalin tarkkuudella. Bonus voi olla sopimuksesta riippuen enintään 2-3 % kohteen korvaussummasta,​ jos laatuarvosana ylittää tavoitetason 0,​30 pisteellä.

Tuottaja saa sanktiorajan alittuessa sanktiota. Yhden pisteen kymmenesosan alitus vastaa yhden prosenttiyksikön sanktiota. Sanktio lasketaan suorassa suhteessa arvosanan sanktiorajan alituksesta kahden desimaalin tarkkuudella. Sanktio voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta,​ jos laatuarvosana alittaa sanktiorajan 0,​30 pisteellä (arvosana alle 2,​70).

Roidu Oy on tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksen jaksolle heinäkuu – joulukuu 2022. 

Samassa yhteydessä maksetaan uusimpiin sopimuksiin sisältyvä ajamattomien vuorojen lukumäärään perustuva laatupalkkio. Jos ajamattomien vuorojen osuus kaikista ajetuista vuoroista on enintään 0,1%, maksetaan liikennöitsijälle bonusta  2% kohteen arvonlisäverottomasta kokonaiskorvauksesta tarkastelujaksolla. Jos ajamattomien vuorojen osuus on yli 0,1% mutta alle 0,2 % kaikista ajetuista vuoroista on korvaus 1 %  kohteen arvonlisäverottomasta kokonaiskorvauksesta. 

Päätös

Maksetaan asiakastyytyväisyystutkimukseen  ja liikennöintisopimuksiin perustuen liikennöinnin laatupalkkiona ajanjaksolta 1.7. -​ 31.12.2022 sekä uusimpien sopimusten osalta ajamattomien vuorojen lukumäärään perustuvana laatupalkkiona Länsilinjat Oy:lle 72 125,59 euroa (alv 0%) ,​ Väinö Paunu Oy:lle 28 110,57 euroa (alv 0%) , Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:lle 42 286,18 euroa (alv 0%) ja Pohjolan Liikenne Oy:lle 41 834,05 euroa (alv 0%).  Kustannukset merkitään kustannuspaikalle 111394.

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita