§ 94 Oikaisuvaatimus ajoneuvon varastosiirrosta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4113/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

6.8.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Katutarkastaja Sami Hurinki, puh. 050 064 2079, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikkö Pasi Halme, puh. 050 521 5194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Asianosainen on jättänyt sähköisesti oikaisuvaatimuksen ajoneuvonsa varastosiirrosta Tarastenjärven varikkoalueelle Tampereen Kotkansiivenkadulta (siirtopäätös 14542, asianumero 29673). Ajoneuvolle on määrätty siirtokehotus Kotkansiivenkadun kääntöpaikalta 9.7.2025 ja ajoneuvo on siirretty 15.7.2025 osoitteesta Kotkansiivenkatu 5. Varastosiirto on siirtopäätöksen mukaan perustunut lakiin ajoneuvojen siirtämisestä. Lisäksi perusteena on ollut tieliikennelaki, mikä kieltää sellaisen ajoneuvon varastoinnin tahi säilyttämisen tiealueella, jota ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä. Jos ajoneuvon arvon, kunnon ja muiden ulkoisesti havaittavien seikkojen perusteella on ilmeistä, että muu ajoneuvo kuin romuajoneuvo on hylätty, on kunta velvollinen alueellaan suorittamaan varastosiirron.

Ajoneuvolle on määrätty siirtokehotus 9.7.2025, koska ajoneuvo on tulkittu hylätyksi. Siirtokehotuksen määräämishetkellä ja varastosiirtoa toteutettaessa ajoneuvossa ovat olleet talvirenkaat. Niiden käyttö on tieliikennelain mukaan sallittu maaliskuun loppuun saakka. Ajoneuvotietojärjestelmän mukaan ajoneuvo on poistettu liikenteestä 6.5.2025. Ajoneuvolla on ollut 19.6.2025 alkaen vakuutuksen maksamattomuusilmoitus. Sellaista ajoneuvoa, joka on liikennekäytöstä poistettu tai sen vakuutusta ei ole maksettu määräajassa, ei saa liikennevakuutuslain mukaan käyttää liikenteessä. Ajoneuvolla on ollut ajoneuvovero erääntyneenä 30.5.2025 alkaen. Myös tällä perusteella ajoneuvolla on ollut käyttökielto liikenteessä ajoneuvoverolain mukaisesti. Asiakas myöntää edellä mainitut puutteet oikaisuvaatimuksessaan.

Siirtokehotusta määrättäessä ajoneuvossa on lisäksi ollut kolarivaurioita sen oikeassa kyljessä. Kolarivaurioiden vaikutukset ajoneuvon liikennekelpoisuuteen ovat jääneet epäselväksi.

Korkeimman-hallinto-oikeuden päätöksessä (KHO:2015:119) todetaan: ”Ilmeisen pysyvää liikennekäytöstä poissaoloa ja tosiasiallista käyttämättömyyttä voisivat osoittaa mm. aika jonka ajoneuvo on paikalla ollut, ajoneuvon liikenteeseen soveltumattomuus, mahdollinen muu käyttö (esimerkiksi varastona), ajoneuvon rekisteröimättömyys, katsastamattomuus, vakuuttamattomuus taikka verojen maksamattomuus sekä osien puuttuminen tai kuntoSillä, että omistajan ilmoituksen mukaan ajoneuvo on vielä tarkoitus ottaa käyttöön, ei ole ratkaisevaa merkitystä.”.

Ajoneuvolla on ollut useita syitä, joiden vuoksi se on ollut laista nousevassa käyttökiellossa liikenteessä. Lisäksi ajoneuvossa on ollut ulkoisia vaurioita. Näiden perusteella ajoneuvo on tulkittu hylätyksi ja ajoneuvolle on tehty siirtopäätös.

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, taikka on muuten lainvastainen.

Katutarkastaja on ollut toimivaltainen päättämään asiasta (katutarkastaja päättää ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain [1508/2019] 5- 8 §:n mukaisista ajoneuvojen siirroista [Yrja 22.2.2022 § 16]), päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Asianosainen ei ole oikaisuvaatimuksessaan esittänyt tapahtuneesta mitään sellaista uutta tietoa, jonka vuoksi katutarkastajan päätöstä tulisi myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että oikaisuvaatimus tulee hylätä perusteettomana.

 

Sovelletut säännökset:

Ajoneuvoverolaki (1281/2003) 58 §.

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 7§.

Liikennevakuutuslaki (460/2016) 22 § ja 30 §.

Tieliikennelaki (729/2018) 42 § ja 105 §.

 

Toimivalta:

Katupäällikkö käsittelee ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain (1508/2019) 14 §:n mukaiset oikaisuvaatimukset 4 §, 5 § ja 7§:n mukaisista siirroista ja 11 §:n mukaisista maksuista (Yrja 22.2.2022 § 16).

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.