§ 68 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:3416/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

6.6.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Vastaava matkalippujen tarkastaja Noora Suorsa, puh. 041 731 1547, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikkö Pasi Halme, puh. 050 521 5194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 21.5.2025 klo 15:29 tekemään tarkastusmaksupäätökseen. 

Oikaisuvaatimuksen tekijälle määrättiin tarkastusmaksu virheellisestä matkalipusta. Oikaisuvaatimuksen tekijän matkalippua ei ollut vahvistettu lippulaitteella siinä raitiovaunussa, jossa matkalippujen tarkastus suoritettiin. Tämän lisäksi lippu oli vanhentunut klo 14:55:02. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että oli saattamassa poikaystäväänsä juna-asemalle ja oli surullinen, koska poikaystävä oli lähtemässä Tampereelta. Hän kertoo viettäneensä poikaystävän kanssa aikaa junan lähtöön saakka, ja kun hän lähti raitiovaunulla takaisin kotiin, hän oli edelleen itkuinen ja unohti ajan kulun. Tämän jälkeen tuli lipuntarkastaja tarkastamaan lippua ja totesi lipun olevan vanhentunut. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo olleensa shokissa ja edelleen itkuinen. Hän lisää, ettei ole päässyt lähtemään omalla kotipysäkillään tarkastusmaksun kirjoittamisen takia ja on joutunut kävelemään sateessa kolmen pysäkin matkan kotiin.  

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Tämän lisäksi matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkaoikeus aina bussin, raitiovaunun tai asemalaiturin lippulaitteella. Lipun voimassaolo pitää vahvistaa lippulaitteella jokaisella matkalla, aina kyytiin noustessa. Nyssen tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti.  

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.  

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan velvollisuutena on huolehtia siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole tarkastushetkellä 21.5.2025 klo 15:29 ollut esittää asianmukaista matkalippua, koska mobiililippu oli vanhentunut klo 14:55:02. Mobiililippua ei ollut käytetty lippulaitteella raitiovaunussa, jossa matkalippujen tarkastus suoritettiin. Matkalippujen tarkastus on aloitettu klo 15:29 Pohjois-Hervannan pysäkiltä raitiovaunussa, joka on ollut vaunukierrolla 0309. Oikaisuvaatimuksen tekijä on käyttänyt mobiililippua klo 11:35 raitiovaunussa, joka on ollut vaunukierrolla 0302. 

Matkalippujen tarkastus on aloitettu Pohjois-Hervannan pysäkillä ja lopetettu Etelä-Hervannan pysäkille. Matkalippujen tarkastajan tulee varmistaa matkustajan ilmoittama henkilöllisyys paikkansapitäväksi ja tämän jälkeen kirjata henkilöllisyystiedot tarkastusmaksulomakkeeseen. Kun henkilöllisyys on varmistettu, matkustaja voi poistua. Välimatkat Hervannan sisäisillä pysäkeillä ovat inhimillisiä ja välimatkat kohtuullisia. Jos matkustaja ei pääse poistumaan omalla pysäkillään keskeneräisen tarkastustilanteen takia, voi matkustaja halutessaan ostaa uuden matkalipun ja matkustaa raitiovaunulla haluamalleen pysäkille. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut mahdollisuus perehtyä etukäteen lippu- ja maksuehtoihin sekä mobiililippujen käyttöohjeisiin. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Näin ollen päätöksen oikaisemiseen ei ole syytä. 

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §. 

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehdot. 

 

Toimivalta: 

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60). 

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.