§ 114 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:4289/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

25.8.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Vastaava matkalippujen tarkastaja Noora Suorsa, puh. 041 731 1547, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikkö Pasi Halme, puh. 050 521 5194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 10.8.2025 klo 16.31 tekemiin tarkastusmaksupäätöksiin koskien häntä itseään sekä oikaisuvaatimuksen tekijän puolisoa. Tällä päätöksellä käsitellään oikaisuvaatimuksen tekijän sekä hänen puolisonsa tarkastusmaksumääräykset. Molemmat maksut määrättiin samanaikaisesti, samassa tilanteessa. 

Oikaisuvaatimuksen tekijälle ja hänen seurassaan olleelle puolisolle määrättiin tarkastusmaksut liputtomuudesta sekä myöhässä olevasta lipusta. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että he olivat ratikkamatkalla Kalevan Prismalta Kalevan uimahallille. He huomasivat ratikan kauempaa ja lähtivät juoksemaan kovaa vauhtia. He tulivat ratikkaan niin, että käsissä olevien ostoksien takia maksuvälineet eivät mahtuneet käsiin. Hän lisää, että puolisolla oli kädessään vadelmalaatikko, minkä takia hänellä ei ollut maksuvälinettä valmiina mennessä ratikkaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa lisäksi siihen, että tällaisessa tilanteessa joutuu toimimaan niin, että laskee kantamukset johonkin. Hän kertoo, että laskettuaan kantamukset, he olivat kaivamassa kassista puolison bussikorttia ja omaa puhelinta, joilla olisivat suorittaneet maksun välittömästi. Kun oikaisuvaatimuksen tekijä oli saanut maksuvälineet käteen ja hän oli suuntaamassa maksulaitteelle, tarkastaja tuli paikalle, esti lipun ostamisen ja heille määrättiin tarkastusmaksut. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa maksutapahtuman estämiseen ja epäinhimillisyyteen. 

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Tämän lisäksi matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkaoikeus aina bussin, raitiovaunun tai asemalaiturin lippulaitteella. Lipun voimassaolo pitää vahvistaa lippulaitteella jokaisella matkalla, aina kyytiin noustessa. Nyssen tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti.  

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen takia, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.  

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan velvollisuutena on huolehtia siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä tai hänen puolisollaan ei ole tarkastushetkellä 10.8.2025 klo 16.31 ollut esittää asianmukaista matkalippua, koska he olivat tarkastustilanteessa liputtomia. Matkalippujen tarkastajat ovat olleet suorittamassa siviilitarkastuksia. Tarkastajat havaitsivat tilanteessa, että oikaisuvaatimuksen tekijä sekä hänen puolisonsa tulivat kyytiin raitiovaunun peräovista kiireellä ja kävivät istumaan mukana olleiden kantamuksiensa kanssa. Tarkastaja on maksun muistio-osan mukaan seurannut tilannetta, kun oikaisuvaatimuksen tekijä ja hänen puolisonsa ovat istuutuneet paikoilleen, raitiovaunu on lähtenyt liikkeelle pysäkiltä eikä aktiivista matkalippujen ostamista ole suoritettu lippulaitteella matkan alkaessa. Tarkastaja on mennyt tilanteeseen tarkastamaan matkaliput, jolloin oikaisuvaatimuksen tekijä on vedonnut kiireeseen ja tavaroihin, mitä he edeltävästi kantoivat mukanaan tullessaan raitiovaunuun. Vasta tarkastajien saapuessa, oikaisuvaatimuksen tekijä on alkanut ostamaan matkalippua Nyssen mobiilisovelluksesta.

Tarkastajat huomioivat ruuhkatilanteet ja mahdolliset muut häiriöt aloittaessaan tarkastuksen. Lippulaitteilla tai raitiovaunussa ei ollut havaittavissa ruuhkaa. Raitiovaunussa on useita lippulaitteita, joissa matkustajat voivat maksaa tai vahvistaa matkansa. Tarkastushetkellä ei ole tullut esiin terveydentilaan liittyviä seikkoja, jotka olisivat saattaneet vaikuttaa lipun maksamiseen ajoissa lippulaitteella. 

Matkustajilla on ollut mahdollisuus perehtyä etukäteen Nyssen lippu- ja maksuehtoihin. Matkalippujen käytöstä kerrotaan Nyssen nettisivuilla ja kaikilla raitiovaunupysäkeillä. Se seikka, että matkustajat eivät ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei ole riittävä peruste tarkastusmaksujen poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksujen määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Näin ollen päätöksen oikaisemiseen ei ole syytä. 

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §. 

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehdot. 

 

Toimivalta: 

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60). 

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.