§ 132 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:4680/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

19.9.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Matkalippujen tarkastaja Henri Hilden, puh. 040 660 8909, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katuinsinööri Sami Järvelä, puh. 040 800 7360, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 01.09.2025 klo 12.59.36 tekemään tarkastusmaksupäätökseen. 

Oikaisuvaatimuksen tekijälle määrättiin tarkastusmaksu vahvistamattomasta matkalipusta. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että hänellä on matkustushetkellä voimassa oleva matkustusoikeus, koska on käyttämänsä kausilipun haltija. Hän kertoo astuneensa ratikkaan, istuutuneensa ja aikoneensa etsiä kortin lompakostaan näyttääkseen sen edessään olevalle lippulaitteelle, tarkastaja kuitenkin kysyi matkalippua ennen kuin hän ehti vahvistamaan matkalipun lippulaitteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo, että tarkastaja on perustellut tarkastusmaksua sillä, että hän matkustaa usein ja koska lippua ei ole nyt leimattu, se jäisi leimaamatta muillakin kerroilla. Oikaisuvaatimuksen tekijä pitää tätä epäjohdonmukaisena sekä perusteettomana väitteenä ja vetoaa hallintolain (434/2003) 6 §, jonka mukaan viranomaisen tulee olla puolueeton, tosiasioihin perustuva ja suhteellinen. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa lisäksi siihen, että hän on ostanut vuoden kausilipun, jonka hinta kattaa koko ajanjakson matkustamisen riippumatta yksittäisten nousujen leimauksista sekä siihen, että tarkastusmaksu on luonteeltaan vain rangaistus, joka ei ole suhteessa tilanteeseen. Hän vetoaa hallintolain mukaiseen suhteellisuusperiaatteeseen, vertaa liputta matkustavan ja vahvistamattoman matkalipun tarkastusmaksun syytä ja euromäärää siten, että tarkastusmaksun summa on sama molemmissa tapauksissa, mutta tilanteet vaikuttavat kaupungin taloudelliseen tilanteen eri tavalla. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että Tampereella edellytetään kausilipun toistuvaa leimaamista, joka poikkeaa muiden suurten kaupunkien esim. Helsingin käytännöstä, eikä tämä ole matkustajalle itsestään selvää. Hän lisää, että hallintolain luottamuksensuojan periaatteen perusteella matkustajalla on oikeus olettaa, että kausilipun maksaminen riittää todistamaan matkustusoikeuden. 

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Tämän lisäksi matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkaoikeus aina bussin, raitiovaunun tai asemalaiturin lippulaitteella. Lipun voimassaolo pitää vahvistaa lippulaitteella jokaisella matkalla, aina kyytiin noustessa. Nyssen tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti.  

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.  

Hallituksen esityksen (HE 167/2005 vp) mukaisesti leimaamaton lippu ei ole asianmukainen, jos matkustajalla on velvollisuus antaa lippunsa leimattavaksi tai itse leimata se. 

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan velvollisuutena on huolehtia siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole matkalippujen tarkastuksen ajankohtana ollut esittää tarkastajalle asianmukaista matkalippua. Kyseessä on vahvistamaton kausilippu. Tarkastaja on kirjoittanut tarkastusmaksun muistio-osaan, että asiakas nousi kyytiin ja käveli kahden rahastuslaitteen ohi istumaan ”loosi” paikalle. Tarkastajan kysyessä matkalippua, hän esitti vahvistamattoman matkalipun.  

Lippujen vahvistamisvelvollisuus on yhtenevä sekä busseissa että raitiovaunuissa. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut mahdollisuus perehtyä etukäteen lippu- ja maksuehtoihin sekä mobiililippujen käyttöohjeisiin. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Näin ollen päätöksen oikaisemiseen ei ole syytä. 

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §. 

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehdot. 

 

Toimivalta: 

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60). 

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikön 1. varahenkilö, katuinsinööri Sami Järvelä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.