§ 137 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:4785/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

19.9.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Matkalippujen tarkastaja Jarmo Nuora, puh. 040 515 7988, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Katuinsinööri Sami Järvelä, puh. 040 800 7360, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 02.09.2025 klo 09:48:10 tekemään tarkastusmaksupäätökseen.  

Oikaisuvaatimuksen tekijälle määrättiin tarkastusmaksu liputtomuudesta. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että hän nousi raitiovaunuun ja maksoi matkansa Apple Payn lähimaksuominaisuudella. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo lisäksi, ettei matkan maksamisesta löytynyt tietoa tarkastajalle tarkastusajankohtana, koska lähimaksutapahtuma on kirjautunut noin 10 minuutin viiveellä pankin (Nordea) järjestelmään oikaisuvaatimuksen tekijän tilitapahtumiin. Nordean asiakaspalvelijan mukaan kuvatun kaltainen viive lähimaksujen kirjautumisessa pankin järjestelmään on mahdollinen. Oikaisuvaatimuksen tekijä vakuuttaa lisäksi olevansa tunnollinen ja vakituinen Nyssen asiakas sekä kokee saamansa tarkastusmaksun olevan epäoikeudenmukainen ja perusteeton. Todisteena tunnollisuudestaan oikaisuvaatimuksen tekijä on liittänyt kuvakaappaukset lähimaksulla suorittamistaan Nyssen lippuostoksista kyseisen viikon ajalta. 

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Asiassa on riidatonta, että matkustajalla ei ollut esittää matkalippua tarkastajalle tarkastushetkellä. Matkalippujen tarkastus on aloitettu Kalevanrinteen pysäkiltä. Asiakkaan toimittamien lisätietojen mukaan lähimaksutapahtuma on kirjautunut viiveellä pankin (Nordea) asiakkaan tilitapahtumiin. Sama lähimaksutapahtuma on todennettu samaan kellonaikaan Nyssen lippujärjestelmästä. Lisäksi Nordealta saadun tiedon mukaan edellä mainittu viive lähimaksutapahtumien kirjautumisissa käyttäjiensä tileille on mahdollista. Tarkastushetkellä ei ole voitu osoittaa varmaksi, että lähimaksulla maksaminen olisi onnistunut oikein tai jäänyt suorittamatta.

Asiassa esille tulleiden lisätietojen perusteella tarkastusmaksumääräystä voidaan pitää perusteettomana. Tarkastusmaksun määräämistä koskeva päätös kumotaan ja maksettu tarkastusmaksu palautetaan asiakkaalle. 

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §. 

 

Toimivalta: 

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60). 

Päätös

Oikaisuvaatimus hyväksytään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikön 1. varahenkilö, katuinsinööri Sami Järvelä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.