§ 108 Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä työ- ja elinkeinoministeriölle valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen käytön monivuotisesta suunnitelmasta

TRE:2865/02.04.01/2024

24.5.2024

Konsernijohtaja

Yhteysjohtaja Maggie Keskinen, puh. 040 703 1145, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän johtaja Teppo Rantanen:

Valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen käytön monivuotinen suunnitelma on valmisteltu opetus- ja kulttuuriministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa laaja-alaisessa työryhmässä. Ministeriöt asettivat lokakuussa 2023 suunnitelman valmistelua varten laaja-alaisen työryhmän. Suunnitelman valmistelua on johtanut tutkimus- ja innovaationeuvosto. Lausunnot suunnitelmasta on pyydetty jättämään Lausuntopalvelun kautta 24.5.2024 mennessä.

Suomen tavoite on nostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot neljän prosentin osuuteen BKT:sta vuoteen 2030 mennessä. T&K-investoinneilla tavoitellaan kestävän talouskasvun vauhdittamista, kilpailukyvyn vahvistumista sekä tuottavuuden kasvua, sekä uskallusta ja osaamista maailmanluokan tutkimuskysymysten ratkaisemiseksi niin tieteellisessä kuin soveltavassa tutkimuksessa. Lisäksi tavoitellaan elinkeinoelämän ja yhteiskunnan uudistumista sekä sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää kasvua, joka vahvistaa julkista taloutta ja mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan toimintojen rahoittamisen. Viime kädessä päämääränä on yhteiskunnan hyvinvoinnin lisääntyminen.

Nyt lausuttavana oleva suunnitelma on järjestyksessään toinen lain valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta vuosina 2024-2030 (1092/2022) 3 § mukainen valtion T&K-rahoituksen käytön monivuotinen suunnitelma. Ensimmäinen suunnitelma julkistettiin parlamentaarisen TKI-työryhmän 2022 loppuraporttina 1.3.2023 (Valtioneuvoston julkaisuja 2023:13). Lausuttavana olevassa suunnitelmassa esitetään valtion T&K-rahoituksen käytön pää-linjaukset vuosille 2025-2032, TKI-järjestelmän nykytila ja järjestelmää koskevat tavoitteet sekä T&K-toiminnan rahoituksen päälinjaukset. Varsinaiset valtuuksien ja määrärahojen lisäykset ja kohdennukset tehdään osana normaalia valtion talousarvioprosessia. Suunnitelma ohjaa ministeriöitä ottamaan toiminnassaan ja talousarviovalmistelussaan huomioon suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ja linjaukset.

Tampereen kaupunki pitää ansiokkaana valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen käytön monivuotista suunnitelmaa, joka tähtää Suomen kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin vahvistamiseen. Tampereen kaupunki korostaa, että yritysten T&K-panostusten kasvattaminen, osaamisen houkuttelu ja kehittäminen, sekä uutta luovat innovaatiot edellyttävät vahvaa yhteistyötä eri tahojen kesken sekä rohkeaa uudistamista. Suurten kaupunkien roolia innovaatiotoiminnan moottoreina, suunnannäyttäjinä ja kansainvälisesti näkyvinä alustoina tulee vahvistaa, ja kaupungeilla tulee olla edustus tutkimus- ja innovaationeuvostossa.

Hallintosäännön (1.5.2024) 36 § 36)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää muiden kuin kaupunginhallituksen tai pormestarin toimivaltaan kuuluvien lausuntojen antamisesta.

Opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä työ- ja elinkeinoministeriölle annetaan liitteenä oleva Tampereen kaupungin lausunto valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen käytön monivuotisesta suunnitelmasta.

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)