§ 28 Tullikamarin kulttuurikeskuksen käyttöoikeussopimus

Lataa  Kuuntele 

TRE:5631/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

5.9.2025

Päätöksen tekijä

Kulttuuripalvelupäällikkö, kaupunkikulttuuriyksikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kulttuuripalvelupäällikkö Marianna Lehtinen, puh. 040 8016868, etunimi.sukunimi@tampere.fi, projektipäällikkö Anna Vesén, puh. 040 5718456, etunimi.sukunimi@tampere.fi, kiinteistöpäällikkö Henri Lievonen, puh. 041 7305812, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankinta-asiantuntija Päivi Seppänen, puh. 040 6376939, etunimi.sukunimi@tampere.fi.

Lisätietoja päätöksestä

Kulttuuripalvelupäällikkö Marianna Lehtinen, puh. 040 8016868, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi Tampereen kaupungin Sivistyspalvelujen Kulttuurin palveluryhmän Kaupunkikulttuuriyksikön toimeksiannosta tarjouksia Tullikamarin kulttuurikeskuksen käyttöoikeussopimuksen hankinnasta tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti. 

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki). Kyseessä on 32 §:n kaltainen hankintalain avoin menettely. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus HILMA-palvelussa 30.6.2025.

Hankinta ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Käyttöoikeutta koskeva perussopimuskausi on kuusi (6) vuotta. Sopimuskausi alkaa ja tilat luovutetaan Toiminnanjärjestäjälle 1.11.2026. Toiminnanjärjestäjä saa tilat käyttöönsä Tullikamarin kulttuurikeskuksen korjaustöiden valmistuttua ja tilojen luovutuksen tapahduttua. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdollisuus yhteen (1) neljän (4) vuoden optiokauteen. Optiokauden käyttöönotosta sovitaan viimeistään 12 kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä. Tilaaja tekee mahdollisesta optiokauden käytöstä viranhaltijapäätöksen. Sopimuskauden kesto on hankintalain 117 §:n mukaisesti tarpeellinen ja perusteltu, jotta käyttöoikeuden saaja voi saada takaisin sopimuksen toteuttamiseksi tekemänsä investoinnit ja sijoitetulle pääomalle tuoton. 

Tarjousten jättöaikana tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä 4.8.2025 klo 12.00 asti. Määräaikaan mennessä saapui kolme (3) lisätietokysymystä. 

Tarjouksen jättivät määräaikaan 22.8.2025 klo 12.00 mennessä seuraavat neljä (4) yritystä: Tampereen Kulttuurikamari Oy (1702195-9), Talo Events Oy (3374395-1), Ryhmittymä Pakkis: RH-Capital Oy (2095047-6) ja Olympia-ravintolat Oy (2775861-2) ja Ryhmittymä HHR & Alt Agency & Management: Helsingin Rock and Roll Oy (2206341-6) ja Alt Agency & Management, Antti & Tontti Oy (2720418-5).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 79 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on ennen tarjousten valintaa tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen ja että tarjouksen on antanut tarjoaja, jota ei ole suljettu menettelyn ulkopuolelle 80 ja 81 §:n nojalla ja joka täyttää hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset.

Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen käyttöoikeussopimuksen allekirjoittamista. Tarjoajat vakuuttivat tarjouksissaan täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Valittavan toiminnanjärjestäjän tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset tarkistetaan ennen sopimuksen solmimista. 

Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita. Ryhmittymältä Pakkis: RH-Capital Oy (2095047-6) ja Olympia-ravintolat Oy (2775861-2) pyydettiin täsmennyspyyntönä selvennystä tarjouksessa annettuihin tietoihin koskien nimettyjen henkilöiden osaamista ja kokemusta. Vastaus täsmennyspyyntöön saatiin määräajassa ja täsmennys oli hyväksyttävä.


Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen​

Kaikki neljä (4) määräaikaan jätettyä tarjousta täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset. 


Tarjousten vertailu ​

Päätöksenteon perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:​

Hinta, max. 20 vertailupistettä​

Laatu, max. 80 vertailupistettä​

​Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.​

Hinta:
Hinnan pisteytys tehtiin tarjoajan ilmoittaman liikevaihtoon sidotun vastikkeen prosentteina (%) kuukaudessa perusteella. Provisioprosentti lasketaan kaikesta tarjoajan ja/tai tämän ryhmittymän kulttuurikeskukseen liittyvän toiminnan liikevaihdosta, pois lukien lipputulot. Valittu tarjoaja suorittaa tämän kilpailutuksen perusteella solmittavan käyttöoikeussopimuksen perusteella tuotettujen palvelujen liikevaihtoon sidottua vastiketta Tilaajalle.
Liikevaihtoon sidotulle prosentille oli asetettu vähimmäistasoksi 2 %, joten tarjotun prosentin tuli olla yli 2 %.

Suurimmasta liikevaihtoon sidotusta vastikkeesta sai maksimipisteet 20 pistettä. Muiden tarjousten vertailuun saamat hintavertailupisteet muodostettiin seuraavalla kaavalla:

tarjottu arvo/suurin tarjottu arvo * maksimipisteet 20.

Laatu:
Laatupisteytys koostui kahdesta eri osa-alueesta (1 ja 2):

1. Konsepti- ja liiketoimintasuunnitelma (maksimi 55 pistettä)
2. Ohjelmistosuunnitelma (maksimi 25 pistettä)

Konsepti- ja liiketoimintasuunnitelmaan sekä Ohjelmistosuunnitelmaan liittyvät pisteet pisteytettiin tarjouspyynnön liitteissä kuvatuilla perusteilla. 

1. Konsepti- ja liiketoimintasuunnitelma (maksimi 55 pistettä)

Konsepti- ja liiketoimintasuunnitelman osalta vertailtiin seuraavia osia ja osien alakohtia:

A. Toimintakonsepti, 25 laatupistettä
A1. Palvelukokonaisuus
A2. Kohderyhmät
A3. Palvelutuotanto
A4. Palvelujen hinnoittelu
A5. Tilojen hallinta ja täyttöaste
B. Markkinointi- ja viestintä, 10 laatupistettä
B1. Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma
B2. Markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteet
C. Talous, 10 laatupistettä
C1. Taloussuunnitelma
C2. Investoinnit ja rahoitus
D. Riskienhallinta, 5 laatupistettä
E. Toiminnan kehittäminen, 5 laatupistettä

Konsepti- ja liiketoimintasuunnitelman maksimipistemäärä on kokonaispainoarvon mukaisesti 55 pistettä. Konsepti- ja liiketoimintasuunnitelman pisteiden määritys ja tarkempi ohjeistus on kuvattu tarjouspyynnön liitteessä.

2. Ohjelmistosuunnitelma (maksimi 25 pistettä)

Tarjoajien laatima kulttuurikeskuksen ohjelmistosuunnitelma arvioitiin osana laadullista arviointia.

Ohjelmistosuunnitelman osalta vertaillaan seuraavia osia:
A. Ohjelmistopolitiikka, 10 laatupistettä
B. Ohjelmisto, 10 laatupistettä
B1. Ohjelmiston rakenne
B2. Ohjelmiston kulttuurinen sisältö
C. Tapahtumamäärät, 5 laatupistettä

Ohjelmistosuunnitelman maksimipistemäärä on yhteensä 25 laatupistettä.

Tarjoajien tuli laatia Ohjelmistosuunnitelman osat A. Ohjelmistopolitiikka ja B. Ohjelmisto PowerPoint -esitykselle. Ohjelmistosuunnitelman alakohta B2. Ohjelmiston kulttuurinen sisältö tuli sisältää esimerkit tapahtumista. Tapahtumaesimerkkien esittämisessä käytettiin valmista PowerPoint-sivulle laadittua pohjaa (Tarjouspyynnön liite 6 Tapahtumaesimerkkipohja). Tarjoajien tuli liittää tapahtumaesimerkit osaksi laatimaansa ohjelmistosuunnitelmaa. Tarjoajien tuli täyttää Ohjelmistosuunnitelman osa C. Tapahtumamäärät erilliseen Excel-taulukkoon (Tarjouspyynnön liite 7 Ohjelmiston tapahtumamäärätaulukko) ja liittää se tarjouksensa yhteyteen.

Eri laadun osa-alueiden (1. Konsepti- ja liiketoimintasuunnitelma ja 2. Ohjelmistosuunnitelma) pisteet laskettiin yhteen ja tästä muodostui Tarjoajien pisteet laatuvertailuun.

Laatuvertailut perusteluineen sekä kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä 1 olevasta vertailutaulukosta.

Lopuksi hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen. Korkeimman pistemäärän saanut tarjoaja on tarjouskilpailun voittaja.

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet ovat seuraavat: Tampereen Kulttuurikamari Oy (1702195-9) 94 pistettä, Talo Events Oy (3374395-1) 86,67 pistettä, Ryhmittymä Pakkis: RH-Capital Oy (2095047-6) ja Olympia-ravintolat Oy (2775861-2) 69,33 pistettä ja  Ryhmittymä HHR & Alt Agency & Management: Helsingin Rock and Roll Oy (2206341-6) ja Alt Agency & Management, Antti & Tontti Oy (2720418-5) 61,67 pistettä.

Edellä mainitun perusteella esitetään, että Tampereen Kulttuurikamari Oy (1702195-9) valitaan sopimuskumppaniksi sopimuskaudelle 1.11.2026 alkaen. Käyttöoikeussopimusta on mahdollista jatkaa yhdellä (1) neljän (4) vuoden optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta sovitaan viimeistään 12 kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä. Valittavaksi esitettävän on ennen käyttöoikeussopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-​ote.


Asiakirjojen julkisuus​

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi hankinta-asiantuntija Päivi Seppänen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat kulttuuripalvelupäällikkö Marianna Lehtinen, projektipäällikkö Anna Vesén ja kiinteistöpäällikkö Henri Lievonen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kulttuuripalvelupäällikkö Marianna Lehtinen.

Toiminnanjärjestäjä maksaa Tullikamarin kulttuurikeskuksen tilojen käyttöoikeudesta käyttökorvausta, joka koostuu kiinteästä osasta (vuokrasta) sekä liikevaihtoon perustuvasta %-osasta (vastikkeesta). 

Päätösvallan peruste:
Sivistyspalvelujen palvelualueen toimintasäännön 21.7.2025 (2.6.2025, § 77) perusteella kulttuuripalvelupäällikkö päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa (hallintosääntö § 34 kohta 4).

Päätös

Tullikamarin kulttuurikeskuksen käyttöoikeussopimus kuuden (6) vuoden sopimuskaudeksi tehdään Tampereen Kulttuurikamari Oy (1702195-9) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään kulttuuripalvelupäällikkö Marianna Lehtinen.

Tampereen kaupunki ei suorita Tampereen Kulttuurikamari Oy:lle (toiminnanjärjestäjä) maksuja sopimuskauden aikana. Tullikamarin kulttuurikeskuksen ylläpitoon liittyvät vastuut on kuvattu sopimuksen liitteenä olevassa vastuunjakotaulukossa. 

Käyttöoikeussopimus hankinnasta syntyy vasta sopimuksen allekirjoittamisella. 

Option käytöstä tehdään erillinen viranhaltijapäätös.

Allekirjoitus

Kulttuuripalvelupäällikkö Marianna Lehtinen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.