§ 70 Vaatteiston hankinta liikunnan ja nuorison palveluryhmässä

Lataa  Kuuntele 

TRE:1354/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

30.4.2025

Päätöksen tekijä

Liikunta- ja nuorisojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Miina Mäkinen, puh. 040 185 8561, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja hankinta-asiantuntija Amanda Angeria, puh. 040 355 4196, etunimi.sukunimi@tuomi.fi

Lisätietoja päätöksestä

Liikunta- ja nuorisojohtaja, Jukka Etu-Seppälä, puh. 050 342 2812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia liikunnan ja nuorison palveluryhmän vaatteiden hankinnasta. Puitesopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevana ja sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana enintään neljä (4) vuotta. Sopimuskausi alkaa 1.6.2025.

Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettely oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavaran hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-​ palvelussa 25.03.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-​ toimittajaportaalissa.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

  • Osa-alue 1: Uima-asut ja märkäpuvut
  • Osa-alue 2: Alaosat
  • Osa-alue 3: Yläosat
  • Osa-alue 4: Ulkoiluvaatteet
  • Osa-alue 5: Asusteet
  • Osa-alue 6: Kengät

 

Tarjoajilla oli mahdollisuus tarjota joko yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Hankinta toteutetaan puitejärjestelynä. Osa-alueille 1, 5 ja 6 sopimuskumppaniksi valitaan yksi (1) toimittaja. Osa-alueille 2, 3 ja 4 valitaan kolme (3) toimittajaa.

Tarjouksen jätti määräaikaan 09.04.2025 klo 12.00 mennessä osa-alueittain ilmoitettuna seuraavat tarjoajat:

Osa-alueeseen 1 ei saapunut yhtäkään tarjousta.

Osa-alueeseen 2 tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä: Casall Sport AB (SE556217607201) ja JM Concept Oy (2034199-6).

Osa-alueeseen 3 tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä: Casall Sport AB (SE556217607201) ja JM Concept Oy (2034199-6).

Osa-alueeseen 4 tarjouksen jätti yksi (1) yritys: JM Concept Oy (2034199-6)

Osa-alueeseen 5 tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä: JM Concept Oy (2034199-6) ja Kloffa Group Oy (3009782-7).

Osa-alueeseen 6 ei saapunut yhtäkään tarjousta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 104 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjousten vertailu

Osa-alueella 2 ja 3 tarjousten vertailua ei ole tarpeen suorittaa,​ koska tarjouskilpailuun saatiin vain kaksi hyväksyttävää tarjousta. Saapuneiden tarjousten hintoja tarkkailtiin ja niiden todettiin olevan hyväksyttävissä. Saapuneet vaate- ja logonäytteet olivat hyväksyttävissä ja täyttivät niille asetetut vaatimukset.

Casall Sport AB ja JM Concept Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi osa-alueelle 2 ja osa-alueelle 3.

Osa-alueella 4 tarjousten vertailua ei ole tarpeen suorittaa,​ koska tarjouskilpailuun saatiin vain yksi hyväksytty tarjous. Saapuneen tarjouksen hintoja tarkkailtiin ja niiden todettiin olevan hyväksyttävissä. Saapuneet vaate- ja logonäytteet olivat hyväksyttävissä ja täyttivät niille asetetut vaatimukset.

JM Concept Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi osa-alueelle 4.

Osa-alueella 5 päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään hinta-laatusuhdetta. Hinnasta voi saada maksimissaan 40 pistettä ja laadusta 60 pistettä.

Tarjoajan vertailuhinta muodostetaan laskemalla yhteen kysytyt hinnat niille annetuilla painokertoimilla Tarjouspalvelussa Hankinnan kohteen tietojen syöttö -kohdan mukaisesti. Tämän jälkeen hintapisteet (40 pistettä) muodostetaan seuraavan kaavan mukaisesti: pienin tarjottu vertailuhinta / tarjoajan tarjoama vertailuhinta * maksimipisteet (40).

Tarjoajien kokonaishinnat ja hintapisteet olivat seuraavat:

  • JM Concept Oy 3 352 € ja 22,22 hintapistettä
  • Kloffa Group Oy 1 862 € ja 40 hintapistettä

 

Laatupisteet (60) pistettä muodostetaan vaatteiden ja logonäytteiden laadunarvioinnin perusteella. Laatupisteitä oli mahdollista saada seuraavasti:

  • Soveltuvuus käyttötarkoitukseen, max. 15 pistettä
  • Valmistuksen toteutus (mm. saumarakenne, flatlock-saumat ihonmyötäisissä asuissa, vetoketjut), max. 10 pistettä
  • Käyttömukavuus ja istuvuus, max. 15 pistettä
  •  Muut tekniset ominaisuudet, kuten materiaali, max. 10 pistettä
  • Ulkonäkö ja sporttisuus, max. 10 pistettä

 

Laatupisteet annettiin siten, että arviointiin osallistuvat henkilöt eivät tienneet kenen toimittajan tuotenäytteistä oli kyse. Arviointi suoritettiin siten, että jokaisen osa-alueen tuotteiden saamat pisteet laskettiin yhteen ja niistä laskettiin keskiarvo.

Tarjoajien kokonaislaatupisteet olivat seuraavat:

  • JM Concept Oy: 53 laatupistettä
  • Kloffa Group Oy:50 laatupistettä

 

Lopuksi hinnan ja laadun vertailupisteet laskettiin yhteen. Sopimuskumppaniksi osa-alueelle 5 valitaan yksi (1) eniten kokonaispisteitä saanut tarjoaja.

Tarjoajien kokonaispisteet olivat seuraavat:

  • JM Concept Oy: 75,22 kokonaispistettä
  • Kloffa Group Oy: 90 kokonaispistettä

 

Tarjoajien sijoittumisen tarjouskilpailussa perusteella Kloffa Group Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi osa-alueelle 5.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 160 000 euroa kattaen kaikki osa-alueet. Puitesopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tilaaja tarkistaa soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset valittavaksi esitetyiltä yrityksiltä viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tampereen kaupungin liikunnan ja nuorison palveluryhmästä kehittämispäällikkö Miina Mäkinen ja Tuomi Logistiikka Oy:stä hankinta-​asiantuntija Amanda Angeria.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sivistyspalvelujen palvelualueen toimintasäännön liitteen (palvelualueen johtajan toimivallan siirtopäätös 10.1.2025 § 1) mukaan liikunta- ja nuorisojohtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa johtamansa toiminnan osalta.

Päätös

Vaatteiden hankinnan puitejärjestelyyn valitaan sopimuskumppaneiksi seuraavat yritykset:

  • Osa-alue 2 (Alaosat): Casall Sport AB (SE556217607201) ja JM Concept Oy (2034199-6)
  • Osa-alue 3 (Yläosat): Casall Sport AB (SE556217607201) ja JM Concept Oy (2034199-6)
  • Osa-alue 4 (Ulkoiluvaatteet): JM Concept Oy (2034199-6)
  • Osa-alue 5 (Asusteet): Kloffa Group Oy (3009782-7)

 

Osa-alueen 1 (uima-asut ja märkäpuvut) ja osa-alueen 6 (kengät) osalta siirrytään suorahankintamenettelyyn.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 160 000 euroa kattaen kaikki osa-alueet. Puitesopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta.

Puitesopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevana ja sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana enintään neljä (4) vuotta. Sopimuskausi alkaa 1.6.2025.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimukset on allekirjoitettu.

Allekirjoitus

Liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.