§ 109 Pyynikintie 2, lukiotilat, lokeroiden pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4567/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

14.10.2024

Päätöksen tekijä

Lukiokoulutuksen johtaja, Toisen asteen koulutuspalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Rehtori Ville Vuorisalmi, puh. 040 587 2849, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lukiokoulutuksen johtaja Mari Aalto, puh. 040 187 4593, etunimi.sukunimi1@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hatanpään lukio muuttaa 1.8.2025 alkaen osoitteeseen Pyynikintie 2. Tällä hetkellä Pyynikintie 2:n tiloissa toimii Lyseon lukio. ​Lyseon lukion opiskelijat ja henkilökunta ovat ilmaisseet tarpeen opiskelijalokeroiden lisäämisestä. Hatanpään lukio (1.8.2025 alkaen Pyynikin lukio) pyysi Royal Kalusteet Oy:ltä tarjouksen lokeroista. Kyseessä on lisätilaus alun perin Pyynikintie 2:n rakennusurakkaan sisältyneestä paikalleen arkkitehtikuvien perusteella rakennetusta tietyn toimittajan lokeromallista.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli kilpailuttaminen on epätarkoituksenmukaista. Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan erityinen laatu. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista myös silloin, kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta tai kun tavaran laatu ja hintataso ovat tiedossa.

Lokeromäärän laajentaminen samaan tilaan edellyttää tilojen yhtenäisen ilmeen ja käytettävyyden vuoksi hankintaa samalta toimittajalta. Toimittajan vaihtaminen johtaisi todennäköisesti erilaisen tavaran hankkimiseen.

Tarjousta lokeroista pyydettiin seuraavien tietojen mukaisesti: 

  • Opiskelijalokerot paikalleen asennettuna Pyynikintie 2 tila 347 käytävä, yksi alla määritelty kokonaisuus kummallekin tilan sivulle.
  • Lokeroiden malli, mitoitus, materiaali ja väri sama kuin aiemmin samaan kiinteistöön toimitettu.
  • Kaksi (2) kappaletta 39:n lokeron kokonaisuutta, rakennettuna 13 rinnan ja 3 päällekkäin. Yhteensä 78 lokeroa (2 x 39).
  • Lokeroihin paikalleen asennettuna numerolukot, samanlaiset lukot kuin kiinteistön muissa lokerikoissa. 

Royal Kalusteet Oy antoi tarjouksen em. ehtojen mukaisesti. Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. Tarjous sisältää 2 kpl lokerikkoja (3943 mm x 450 mm x 2180 mm, yhteensä 39 lokeroa), lokeroiden lukot sekä rahdin, haalauksen ja asennuksen (lokerikkojen sisäänkannon ja asennuksen sekä lukkojen asennuksen paikoilleen). Hankinnan arvonlisäveroton hinta on 17 170,00 euroa.

Sopimus lokeroiden hankinnasta esitetään tehtäväksi Royal Kalusteet Oy:n (0833846-0) kanssa.  ​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi rehtori Ville Vuorisalmi.​

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 17 170,00 euroa.​

Elinvoiman palvelualueen toimintasäännön 23.9.2024 yleishallinnon liitteen mukaisesti lukiokoulutuksen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan pavun mukaisesti, lukuun ottamatta salkkuprojekteja.

Päätös

Sopimus lokeroiden hankinnasta tehdään Royal Kalusteet Oy:n (0833846-0) kanssa.  ​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 17 170,00 euroa.​

Sopimus hankinnasta syntyy tilauksella ja tilaukseen saatavalla toimittajan tilausvahvistuksella. Tilaus on mahdollista tehdä kun hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Allekirjoitus

Lukiokoulutuksen johtaja Mari Aalto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.