Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) rakennusalan käyttöön on tarve hankkia 1+8 paikkainen pikkubussi. Perusteluna hankintatarpeelle on nykyisen autokannan ikä, joka on kasvattanut korjauskuluja merkittävästi.
Tredu pyysi tarjouksia pikkubussista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 4.11.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: K Auto Retail Oy (Y-tunnus 1900190-0), Käyttöauto Oy (Y-tunnus 0653423-0) ja SAKA Finland Oy (Y-tunnus 3205932-2).
Tarjouksen jätti määräaikaan 14.11.2025 mennessä: K Auto Retail Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %. Laadun vertailuperusteet ja pisteytys ilmoitettiin tarjouspyynnössä.
K Auto Retail Oy:n tarjoama ajoneuvo koeajettiin ja todettiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi.
Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi K Auto Retail Oy:n (Y-tunnus 1900190-0) tarjoama ajoneuvo Volkswagen Caravelle, vm 2017, rekisteritunnus KSX-579, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti. Tarjoukseen sisältyy myös käyttöohjeet, huoltokirja ja tarvittaessa käytönopastus. Toimitus on vuoden 2025 loppuun mennessä.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 28 000 euroa (alv 0 %).
Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134706 ja prr-osa IO1340_25_01_01_07.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Mika Hämäläinen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hallintosäännön 143 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 26.8.2025 alkaen.)