§ 9 Pyöräkuormaajien hankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:1913/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

14.5.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, rakennettu ympäristö ja kiinteistöala, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Suvi Liljeqvist, puh. 040 3586421, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto, puh. 050 3010483, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin hankintapalvelut pyysi Tampereen seudun ammattiopisto Tredun toimeksiannosta tarjouksia maarakennusalan ja logistiikka-alan opetuskäyttöön hankittavasta kahdesta (2) pyöräkuormaajasta. Tämä päätös koskee osa-aluetta yksi (1) Pyöräkuormaaja, maarakennusala. Osa-alueesta kaksi (2), Pyöräkuormaaja, logistiikka-ala, tehdään päätös myöhemmin, kun koeajot ja tarjousvertailu on saatu tehtyä. Tarjoukset piti jättää molempiin osa-alueisiin 25.4.2025 klo 12.00 mennessä.

Pyöräkuormaaja maarakennus​alan opetuskäyttöön oli kertahankinta. Pyöräkuormaajan tuli olla uusi, vuosimallia 2025.

Maarakennusalalle on tarve hankkia pyöräkuormaaja, koska nykyisessä kalustossa ei ole tämän n. 6 t kokoluokan työkonetta. Hankinta laajentaa ja monipuolistaa opetuksen toteuttamisen eri tutkinnon osissa.

 

Hankintamenettely oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavaran hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-​palvelussa 04.04.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla HILMA-palvelussa.

Hankinta on jaettu kahteen (2) osa-alueeseen.

Osa-alueen yksi (1) maarakennusala tarjouksen jätti määräaikaan 25.4.2025 klo 12 mennessä seuraava yksi (1) tarjoaja:
Avesco Oy (3096798-4).

Tarjouksien tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen: Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta,​ tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Saapunut tarjous täytti tarjouspyynnön vaatimukset.

Hankintalain 105 §:n mukaisesti hankintailmoitusta,​ tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden.
 

Tarjouksien vertailu:

Tarjouspyynnön mukaan tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavilla vertailuperusteilla:

Hinta max. 60 pistettä

Halvin vertailuhinta saa 60 pistettä ja muiden tarjoajien pisteet lasketaan suhteessa halvimpaan (pienin annettu arvo / tarjottu arvo x 60). Avesco Oy:n vertailuhinta oli 88 000 euroa ja hinnan vertailupisteet 60 pistettä.

Laadun max. 40 pistettä

Laatupisteet jaettiin seuraavasti:

·        Ohjaamossa kaksi aukeavaa ovea (hätäpoistumisen mahdollisuus); Kyllä-​vastauksella 10 pistettä

·        Hallintakonsoli joustaa penkin mukana; Kyllä-​vastauksella 10 pistettä

·        Avaimeton käynnistys; Kyllä-​vastauksella 5 pistettä

·        Turvavyön näkyvyys ja turvavyön käyttämättömyydestä johtuvat käyttörajoitukset (arvioidaan turvavyön näkyvyys, turvavyön käyttämättömyydestä johtuva äänimerkki, nopeuden rajoitus jne.)
Arviointiasteikko: 0=heikko tai ei arvioitavissa; 1=välttävä; 2=tyydyttävä; 3=hyvä; 4=kiitettävä; 5=erinomainen
Pisteytys: max. 5 pistettä (asiantuntijaraati arvioi asteikolla 0–5 pistettä)

·        Hallintajoystikin ergonomia (arvioidaan sopivuus opiskelijakäyttöön, suunnanvaihtokatkaisin, lisälaitehydrauliikan käyttö jne.)
Arviointiasteikko: 0=heikko tai ei arvioitavissa; 1=välttävä; 2=tyydyttävä; 3=hyvä; 4=kiitettävä; 5=erinomainen
Pisteytys: max. 5 pistettä (asiantuntijaraati arvioi asteikolla 0–5 pistettä)

·        Huolto ja tarkastuskohteiden soveltuminen opetuskäyttöön, pisteytys (arvioidaan huolto- ja tarkastuskohteiden havaittavuutta ja sijoittelua opetuskäytössä, sekä työkoneen tietokoneesta löytyvää huoltotietoa ja vikadiagnostiikka-järjestelmää)
Arviointiasteikko: 0=heikko tai ei arvioitavissa; 1=välttävä; 2=tyydyttävä; 3=hyvä; 4=kiitettävä; 5=erinomainen
Pisteytys: max. 5 pistettä (asiantuntijaraati arvioi asteikolla 0–5 pistettä)

 

Avesco Oy sai 36 laatupistettä. Laatupisteet tarkastettiin pyöräkuormaajan koeajon yhteydessä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Avesco Oy saaden 96 vertailupistettä. Tarjousten vertailutaulukkoa ei ollut tarpeen tehdä, koska saatiin vain yksi tarjous. Edellä mainitun perusteella esitetään,​ että Avesco Oy valitaan sopimustoimittajaksi. Hankinnan kohteena on pyöräkuormaaja Cat 908 vm. 2025.  Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 88 000 euroa. Kyseessä on kertahankinta.  


Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen: Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu Vastuu Group.fi -​palvelusta.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Yhteystieto: kirjaamo@tampere.fi

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tampereen kaupungin Tampereen seudun ammattiopisto Tredusta hankintasuunnittelija Piritta Simonen ja lehtori Antti Alapispa, sekä Tampereen kaupungin hankintapalveluista hankinta-​asiantuntijat Suvi Liljeqvist ja Antti Mustalahti.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii koulutuspäällikkö Pentti Naukkarinen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 88 000 euroa.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan investointien kustannuspaikalle 134769 ja prr-​osa IO1340_25_01_04_02.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 30.4.2025 § 25. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Liite: Yleishallinto 1.5.2025 alkaen).

Päätös

Hankintasopimus pyöräkuormaajasta Tampereen seudun ammattiopisto Tredun maarakennusalan opetuskäyttöön tehdään esityksen mukaisesti Avesco Oy:n (3096798-4) kanssa. Hankinnan kohteena on pyöräkuormaaja Cat 908, vm 2025.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 88 000 euroa. Kyseessä on kertahankinta.

Tämä päätös koskee hankinnan osa-aluetta yksi (1) Pyöräkuormaaja, maarakennusala. Osa-alueesta kaksi (2), Pyöräkuormaaja, logistiikka-ala, tehdään päätös myöhemmin ja kyseisen hankintapäätöksen tekee johtaja, ammatillinen koulutus.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan investointien kustannuspaikalle 134769 ja prr-​osa IO1340_25_01_04_02.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.