§ 4 Sähkö- ja automaatioalan oppilastyökalujen pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:2127/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

8.4.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, rakennettu ympäristö ja kiinteistöala, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Vesa Helminen, puh. 050 5870121, etunimi.sukunimi@tampere.fi, lehtori Ari Lehtinen, puh. 040 7374616, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto, puh. 050 3010483, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sähkö- ja automaatioalan opetukseen on tarve hankkia oppilastyökaluja.

Sopimus Tredun sähkö- ja automaatioalan oppilastyökalujen hankinnasta tehtiin sopimuskaudeksi 1.5.2022 – 30.4.2024 kilpailutuksen voittaneen Würth Oy:n (Y-tunnus 0202881-6) kanssa (Johtaja, ammatillinen koulutus päätös 18.3.2022 § 79). Sopimusta jatkettiin yhden (1) vuoden optiokaudella ajalla 1.5.2024 – 30.4.2025.

Optiokauden aikana tehtyjen tilausten pääpaino on ollut aiemmin hankittujen työkalupakkien sisältöjen täydennyshankinnoissa tarpeen mukaan.

Työkalupakkeja ja niiden täydennyksiä on tarpeen hankkia edelleen. Myöskään jatkossa ei ole tarkoituksenmukaista hankkia pelkästään kokonaan uusia työkalupakkeja/-sarjoja, vaan tehdä täydennyshankintoja olemassa oleviin työkalupakkeihin.

 

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Würth Oy:ltä on saatu tarjous oppilastyökaluista 20.1.2025. Tarjous sisältää työkalusarjat tarvittavine sisältöineen sekä täydennyshankittavien työkalujen hinnat. Yhden työkalusarjan hinta on 262,66 euroa (alv 0 %). Hinta on vertailukelpoinen vuonna 2022 tehtyyn kilpailutukseen verrattuna.

Koska työkalupakkien sisällön tulee olla kaikilta osin vastaavanlainen ja työkalujen keskenään yhteensopivia, hankinnan kilpailuttaminen olisi epätarkoituksenmukaista, koska se voisi johtaa sisällöltään erilaisten ja keskenään yhteensopimattomien työkalujen hankintaan.

 

Edellä mainitun perusteella esitetään, että sähkö- ja automaatioalan oppilastyökalujen työkalupakit ja niiden täydennyshankinnat hankitaan Würth Oy:ltä (Y-tunnus 0202881-6) kahden (2) vuoden sopimuskaudella ajalla 1.5.2025 – 30.4.2027.

Työkalujen vuosittaiset ostot ovat arviolta noin 40 uutta työkalupakkia (262,66 euroa/kpl) sekä olemassa olevien työkalupakkien täydennyksiä (arviolta 2000 euroa). Vuonna 2025 tehtävät hankinnat ovat todennäköisesti suurimmalta osin täydennyshankintoja.

Hankinnan arvioitu arvo on yhteensä noin 25 000 euroa (alv 0%) kahden (2) vuoden sopimuskaudella. Arvo on ilmoitettu sitoumuksetta. Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, työkalupakkeja ja niiden täydennyksiä tilataan tarpeen mukaan sopimuskauden aikana.

Kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134711.

 

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii koulutuspäällikkö Vesa Helminen.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2025 § 9. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 20.2.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sähkö- ja automaatioalan oppilastyökalujen työkalupakit ja niiden täydennyshankinnat tehdään esityksen mukaisesti Würth Oy:ltä (Y-tunnus 0202881-6) ajalla 1.5.2025 – 30.4.2027.

Hankinnan arvioitu arvo on sitoumuksetta noin 25 000 euroa (alv 0%) sopimuskauden aikana.

Kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134711.

Sopimus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.