Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sähkö- ja automaatioalan opetukseen on tarve hankkia oppilastyökaluja.
Sopimus Tredun sähkö- ja automaatioalan oppilastyökalujen hankinnasta tehtiin sopimuskaudeksi 1.5.2022 – 30.4.2024 kilpailutuksen voittaneen Würth Oy:n (Y-tunnus 0202881-6) kanssa (Johtaja, ammatillinen koulutus päätös 18.3.2022 § 79). Sopimusta jatkettiin yhden (1) vuoden optiokaudella ajalla 1.5.2024 – 30.4.2025.
Optiokauden aikana tehtyjen tilausten pääpaino on ollut aiemmin hankittujen työkalupakkien sisältöjen täydennyshankinnoissa tarpeen mukaan.
Työkalupakkeja ja niiden täydennyksiä on tarpeen hankkia edelleen. Myöskään jatkossa ei ole tarkoituksenmukaista hankkia pelkästään kokonaan uusia työkalupakkeja/-sarjoja, vaan tehdä täydennyshankintoja olemassa oleviin työkalupakkeihin.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Würth Oy:ltä on saatu tarjous oppilastyökaluista 20.1.2025. Tarjous sisältää työkalusarjat tarvittavine sisältöineen sekä täydennyshankittavien työkalujen hinnat. Yhden työkalusarjan hinta on 262,66 euroa (alv 0 %). Hinta on vertailukelpoinen vuonna 2022 tehtyyn kilpailutukseen verrattuna.
Koska työkalupakkien sisällön tulee olla kaikilta osin vastaavanlainen ja työkalujen keskenään yhteensopivia, hankinnan kilpailuttaminen olisi epätarkoituksenmukaista, koska se voisi johtaa sisällöltään erilaisten ja keskenään yhteensopimattomien työkalujen hankintaan.
Edellä mainitun perusteella esitetään, että sähkö- ja automaatioalan oppilastyökalujen työkalupakit ja niiden täydennyshankinnat hankitaan Würth Oy:ltä (Y-tunnus 0202881-6) kahden (2) vuoden sopimuskaudella ajalla 1.5.2025 – 30.4.2027.
Työkalujen vuosittaiset ostot ovat arviolta noin 40 uutta työkalupakkia (262,66 euroa/kpl) sekä olemassa olevien työkalupakkien täydennyksiä (arviolta 2000 euroa). Vuonna 2025 tehtävät hankinnat ovat todennäköisesti suurimmalta osin täydennyshankintoja.
Hankinnan arvioitu arvo on yhteensä noin 25 000 euroa (alv 0%) kahden (2) vuoden sopimuskaudella. Arvo on ilmoitettu sitoumuksetta. Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, työkalupakkeja ja niiden täydennyksiä tilataan tarpeen mukaan sopimuskauden aikana.
Kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134711.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii koulutuspäällikkö Vesa Helminen.
Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Osaamisalajohtajan päätösvalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2025 § 9. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 20.2.2025 alkaen.)