Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) rakennusalan käyttöön on tarve hankkia työmaatilat. Perusteluna hankintatarpeelle on Tredun omien rakennustyömaiden sekä opiskelijoiden lisääntyminen alalla.
Tredu pyysi tarjouksia työmaatiloista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 29.9.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Cramo Finland Oy (Y-tunnus 2088499-0) HRK-Konevuokraamot Oy (Y-tunnus 0147835-6) ja Ramirent Oy (Y-tunnus 0977135-4).
Tarjouksen jätti määräaikaan 13.10.2025 mennessä: Cramo Finland Oy (Y-tunnus 2088499-0).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %. Laadun vertailuperusteet ilmoitettiin tarjouspyynnössä.
Cramo Finland Oy:n tarjous todettiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi.
Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Cramo Finland Oy:n tarjoama työmaatila-kokonaisuus, sisältäen toimitussisällön tarjouspyynnössä ja tarjouksessa ilmoitetun mukaisesti. Työmaatilojen toimitusaikataulu sovitaan erikseen (noin 2 viikkoa vuoden 2025 loppuun mennessä).
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 45 500 euroa (alv 0 %).
Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134706 ja prr-osa IO1340_25_01_08_08.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Timo Kallio ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hallintosäännön 143 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 26.8.2025 alkaen.)