§ 28 Patapesukoneen pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon, hankintaoikaisu

Lataa  Kuuntele 

TRE:4306/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

9.9.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen,​ puh. 050 5606079,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi,​ palveluvastaava Tuija Juuri,​ puh. 040 1836771,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi,​ hankintasuunnittelija Piritta Simonen,​ puh. 040 8687664,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo,​ puh. 050 4418813,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) Hepolamminkadun kampuksen elintarvikealan astianpesukone/patapesukone on rikkoutunut eikä sitä voida enää korjata. Uuden koneen hankinnalle on kiireellinen tarve, jotta tiloissa voidaan jatkaa liha-alan koulutusta.

Kyseessä on pienhankinta, joka alittaa hankintalain kansallisen kynnysarvon. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnasta on tehty hankintapäätös 13.8.2025 § 24 (Osaamisalajohtaja). Hankintapäätöksen jälkeen ilmeni, että hankintamenettelyssä on ollut epäselvyyksiä ja puutteita koskien tarjouspyyntöjen lähettämistä ja sisältöä. Hankintamenettely ei siten ole mahdollistanut yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi korjata hankintamenettelyssä tapahtuneen virheen hankintaoikaisuna omasta aloitteestaan. Tällä hankintaoikaisua koskevalla päätöksellä korvataan aiempi hankintapäätös 13.8.2025 § 24.

Tarjouksia patapesukoneesta on pyydetty uudelleen 25.8.2025 sähköpostitse lähetetyllä päivitetyllä tarjouspyynnöllä.

Tarjouksen jättivät annettuun määräaikaan 1.9.2025 mennessä Dieta Oy (Y tunnus 0927839-1), Metos Oy Ab (Y tunnus 0108466-4) ja Solotop Restaone Oy (Y tunnus 1006077-9).

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Dieta Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia. Metos Oy Ab:n tarjouksessa koneen sisätilan korkeus pestäville välineille jää liian pieneksi, joten siltä osin tarjouspyynnön vaatimukset eivät täyty. Solotop Oy:n tarjouksessa koneen leveysmitta ylittää tarjouspyynnössä vaaditun mitan.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli parhaimmaksi arvioitu tarjous, vertailuperusteina tärkeysjärjestyksessä laatu ja hinta. Laadun osalta arvioitiin sopivuutta kyseessä olevaan tilaan ja käyttötarkoitukseen, soveltuvuutta opetuskäyttöön, huolto- ja varaosapalvelujen sekä varaosien saatavuutta.

Esitetään hankittavaksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena Dieta Oy:n tarjoama patapesukone Meiko FV 250.2, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, koneen toimituksen ja asennuksen, käyttöohjeet ja käytönopastuksen. Toimitusaika on 3 työviikkoa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 21 647,15 euroa (alv 0 %) ja kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134710 ja prr-osa IO1340_25_01_08_07.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat palveluvastaava Tuija Juuri ja koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 26.8.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun elintarvikealan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Dieta Oy:n (Y-tunnus 0927839-14) tarjoama patapesukone Meiko FV 250.2, tarjouksen mukaisella toimitussisällöllä.

Hankinnan kokonaiskustannukset 21 647,15 euroa (alv 0 %) kohdennetaan v. 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134710 ja prr-osa IO1340_25_01_08_07.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Tällä hankintaoikaisua koskevalla päätöksellä korvataan aiempi hankintapäätös 13.8.2025 § 24.

Allekirjoitus

Ari Mäkitalo, osaamisalajohtaja

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.