§ 14 Sähkökäyttöisen henkilöauton pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:5180/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

15.11.2024

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Tuntiopettaja Esa Kökkö, puh. 044 4314026, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun logistiikka-alan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Bilia Oy Ab:lta (Y-tunnus 0772986-5) sähkökäyttöinen henkilöauto Polestar 2 Long range single motor, vuosimalli 2024, rekisteritunnus FRK-668.

Hankinnan kokonaiskustannukset 39 916,33 euroa (alv 0%) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134704 ja prr-osa IO1340_24_01_01_07.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) logistiikka-alan opetuskäyttöön on tarve hankkia sähkökäyttöinen henkilöauto. Nykyinen opetuskäytössä oleva henkilöauto on vuosimallia 2009, eikä auto vastaa enää nykyaikaisia ajoneuvoja. Kestävän kehityksen ja ekologisuuden vuoksi hankinta kohdistuu sähköautoon.

Tredu pyysi tarjouksia sähkökäyttöisestä henkilöautosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 8.11.2024 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Auto-Kilta Oy (Y-tunnus 2046990-6), Bilia Oy Ab (Y-tunnus 0772986-5) ja K Auto Retail Oy (Y-tunnus 1900190-0).

Kaikki edellä mainitut yritykset jättivät tarjouksen annettuun määräaikaan mennessä.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 50 % ja Laatu, painoarvo 50 %.  Laadun osalta arvioinnissa otettiin huomioon koeajolla todettu soveltuvuus opetuskäyttöön, joka pisteytettiin tarjouspyynnössä esitetyn mukaisesti.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Bilia Oy Ab (Y-tunnus 0772986-5). Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Bilia Oy Ab:n tarjoama ajoneuvo Polestar 2 Long range single motor, vuosimalli 2024, rekisteritunnus FRK-668, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, toimituksen, käyttöohjeet ja tarvittaessa käytönopastuksen.  Ajoneuvon toimitus tapahtuu vuoden 2024 loppuun mennessä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 39 916,33 euroa (alv 0%). Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134704 ja prr-osa IO1340_24_01_01_07.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat tuntiopettaja Esa Kökkö, koulutuspäällikkö Sami Huntus ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 19.9.2024 § 83. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 23.9.2024 alkaen.)

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.