§ 1 Sähkötoimisen pakettiauton pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:5177/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

13.10.2025

Päätöksen tekijä

Palvelupäällikkö, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Palvelupäällikön 1. varahenkilö, palveluverkkojohtaja Jari Sisso, puh. 0400 590088, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopistoon (Tredu) on tarve hankkia sähkötoiminen pakettiauto Palveluverkon Elinkaaripalvelujen käyttöön. Liikkumiseen liittyviä päästöjä tulee vähentää hiilineutraali Tampere -strategian mukaisesti. Elinkaaripalvelujen huoltoauto tulisi päivittää sähköiseksi. Hankinta liittyy myös ajoneuvojen sähköistämissuunnitelmaan.

Tredu pyysi tarjouksia pakettiautosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 2.10.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Autokeskus Oy (Y-tunnus 1093812-3), Toyota Autotalot Oy (Y-tunnus 1019658-8) ja Veho Oy Ab (Y-tunnus 0115761-6).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 9.10.2025 mennessä: Autokeskus Oy (Y-tunnus 1093812-3) ja Toyota Autotalot Oy (Y-tunnus 1019658-8).

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %.  Laadun vertailuperusteet ja pisteytys ilmoitettiin tarjouspyynnössä.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Autokeskus Oy (Y-tunnus 1093812-3). Esitetään hankittavaksi Autokeskus Oy:n tarjoama sähkötoiminen pakettiauto Ford Transit E-Custom 340 BEV 160 kw, rekisteritunnus JOC-319 sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti. Tarjoukseen sisältyy myös käyttö- ja huolto-ohjeet sekä käytönopastus. Toimitusaika on 2-3 viikkoa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 39 366,52 euroa (alv 0 %).

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134459 ja prr-osa IO1340_25_01_01_05.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijana toimi työryhmä Tredun Palveluverkon Elinkaaripalvelujen henkilöstöstä.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 143 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Palvelupäällikön päätösvalta arvoltaan alle 50 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 26.8.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Elinkaaripalvelujen käyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Autokeskus Oy:ltä (Y-tunnus 1093812-3) sähkötoiminen pakettiauto Ford Transit E-Custom 340 BEV 160 kw, rekisteritunnus JOC-319.

Hankinnan kokonaiskustannukset 39 366,52 euroa (alv 0 %) kohdennetaan v. 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134459 ja prr-osa IO1340_25_01_01_05.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Palvelupäällikön 1. varahenkilö, palveluverkkojohtaja Jari Sisso

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.