§ 1 Flow-kulunsallintaratkaisun pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:1051/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

13.2.2025

Päätöksen tekijä

Palveluverkkojohtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Palveluverkkojohtaja Jari Sisso, puh. 0400 590088, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Flow-kulunsallintaratkaisulla parannetaan turvallisuutta Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa, pääsynhallintaa ja kulkuoikeuksia rajaten opiskelijoiden osalta. Flow korvaa opiskelijoille jaetut Timecon-tunnisteet, joita jää palauttamatta vuosittain useita satoja muodostaen turvallisuusriskin sekä merkittäviä ylimääräisiä kustannuksia. Flow on joko itsenäisesti tai olemassa olevan järjestelmän rinnalle asennettava mobiilikulunsallintajärjestelmä, joka mahdollistaa avaimettoman kulun ilman kaapelointia.

Tampereen kaupungilla on voimassa oleva sopimus kulunsallintaratkaisusta Securitas Technology Oy:n (Y-tunnus 1936772-​6) kanssa.

Securitas Flow pilvipalvelu -kulunsallintaratkaisusta on tehty hankintapäätös (20.12.2024 § 90 johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto), jonka mukaan sopimus kulunsallintaratkaisusta tehdään määräaikaisena Securitas Technology Oy:n (Y-tunnus 1936772-​6) kanssa.

Tämä hankintapäätös koskee Tredun Santalahdentien kiinteistöön hankittavaa Flow-kulunsallintaratkaisua. Aiemmin vastaavat on hankittu myös Tredun Sammonkadun ja Kangasalan kiinteistöihin.

Koska hankinta liittyy olemassa oleviin sopimuksiin ja tehdään nykyiseltä sopimuskumppanilta, ei hankintaa ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa.

Hankinnan kohteena on Securitas Technology Oy:ltä hankittavat tarpeelliset järjestelmän osat ja pilvipalvelu, sisältäen lukoton ELA210 electric lock adapter välioviin, joka integroituu olemassa olevaan Pacom-kulunvalvontajärjestelmään ja tarvittaessa MLA100 paristokäyttöinen kahva oviin, joissa ei ole Pacom-kulunvalvontaa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 40 348,26 euroa, sisältäen laitteiston toimituksen ja asennuksen.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin kustannuspaikalle 134679, IO1340_25_01_08_01.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Palveluverkkojohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 12.12.2024 § 105. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.1.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Santalahdentien kiinteistöön hankitaan Flow-kulunsallintaratkaisun laitteisto Securitas Technology Oy:ltä (Y-tunnus 1936772-​6).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 40 348,26 euroa.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin kustannuspaikalle 134679, IO1340_25_01_08_01.

Tilaus voidaan tehdä kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Palveluverkkojohtaja Jari Sisso

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.