§ 65 Tampereen peruskoulujen teknisen työn koneiden ja laitteiden huolto- ja korjaustöiden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3206/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

2.6.2025

Päätöksen tekijä

Perusopetusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Harri Jurvela, puh. 040 806 2829, harri.jurvela@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kehittämispäällikkö Harri Jurvela, puh. 040 806 2829, harri.jurvela@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Tampereen kaupungin peruskoulujen teknisen työn koneiden ja laitteiden huolto- ja korjaustyöt. Palveluntuottajan tehtäviin kuuluu huolehtia koulujen teknisen työn tilojen, sen koneiden, laitteiden ja käsityökalujen käyttö- ja työturvallisuudesta varmistamalla, että koneet, laitteet ja käsityökalut ovat kunnossa.

Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-​ palvelussa 04.04.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Hilma-palvelussa. Hankintaa ei ollut jaettu osa-alueisiin.

Määräaikaan 02.05.2025 klo 12 mennessä ei saapunut yhtään tarjousta.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 40§ kohdassa suorahankintojen soveltamisen osalta todettu,​ että suorahankintoihin sovelletaan,​ mitä 40 ja 41 §:ssä säädetään. Lain 40 §:n 2. momentin 1. kohdan mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan,​ jos avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä ei ole saatu lainkaan osallistumishakemuksia tai tarjouksia taikka soveltuvia osallistumishakemuksia tai tarjouksia;​ lisäedellytyksenä on,​ että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta. Avoimessa menettelyssä ei saatu sopivia tarjouksia ja tällöin hankintayksikkö voi aloittaa suorahankintamenettelyn valitsemansa palveluntuottajan kanssa. Teknisen työn tilojen työvälineet tulee huoltaa säännöllisesti, jotta voimme taata turvallisen opiskeluympäristön oppilaille ja henkilöstölle.

Hankintayksikkö pyysi Tomekon Oy:ltä (0868474–2) tarjousta alkuperäisen tarjouspyynnön mukaisin tiedoin. Tomekon Oy (0868474–2) toimitti hyväksyttävän tarjouksen. Edellä mainitun perusteella Tomekon Oy:tä (0868474–2) esitetään sopimuskumppaniksi sopimuskaudelle 1.6.2025- 31.3.2026. Hankinta kilpailutetaan uudelleen vuoden 2025 lopulla ja tavoitteellinen alku uudelle sopimuskaudelle on 1.4.2026.

Tarjous täyttää hankintayksikön vaatimukset ja on hinnoiltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. Palvelun laatu on hankintayksikön tiedossa ja hintataso noudattelee yleistä markkinahintaa. Hankinta toteutetaan suorahankintana alkuperäisen tarjouspyynnön ehtoja noudattaen. Suorahankinnasta julkaistaan ilmoitus Hilmassa päätöksenteon jälkeen. Tilaaja tarkastaa Tomekon Oy:n (0868474–2) tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen sopimuksen allekirjoittamista. Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 60 000 euroa.

Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungin hankintapalveluista Antti Mustalahti. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat tilaajan eri yksiköistä koottu asiantuntijatyöryhmä. Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kehittämispäällikkö Harri Jurvela.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat salassa pidettävää tietoa lukuun ottamatta julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Perusopetusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu sivistyspalvelujen palvelualueen johtajan päätökseen 10.1.2025 § 1, Sivistyspalvelujen palvelualueen toimintasääntö 15.1.2025 alkaen. Perusopetusjohtajalla on irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinta, luovuttaminen ja vuokraus sekä sopimusten hyväksyminen lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa lukuun ottamatta salkkuprojekteja (HS § 34 kohta 4), kukin johtamansa toiminnan osalta.

Päätös

Suorahankintasopimus Tampereen kaupungin peruskoulujen teknisen työn koneiden ja laitteiden huolto- ja korjaustöistä tehdään ajalle 1.6.2025- 31.3.2026 Tomekon Oy:n (0868474–2) kanssa. Hankinta kilpailutetaan uudelleen vuoden 2025 lopulla ja tavoitteellinen alku uudelle sopimuskaudelle on 1.4.2026.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään kehittämispäällikkö Harri Jurvela. Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 60 000 euroa. Sopimus hankinnasta syntyy vasta suorahankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.